Dag 9 Arches NP

6 september 2016 - Moab, Utah, Verenigde Staten

Het belooft een prachtige dag te worden. Het weer ziet er fantastisch uit, we zitten lekker dicht in de buurt van alle bezienswaardigheden te weten Arches NP. We gaan hier de dag doorbrengen. Dat zal ook nodig zijn want we gaan een paar flinke trails lopen. We beginnen met de Park Avenue Trail. Een wandeltocht van ongeveer 3200 meter met hoogteverschil van 98 meter. Een mooi begin van de dag! Eerst een flinke afdaling en dan over de rotsen een aardig stuk wandelen met de prachtigste rotsformaties om je heen. Onder andere sheeprock en courthouse. Bijna alle formaties hebben benamingen, genoemd naar hoe ze eruitzien. De terugweg gaat vlotjes, alleen op het laatste stukje moeten we de beenspieren flink aan de gang zetten. Met wat zuchten en hijgen komen we weer boven. Even herstellen en op naar het volgende. Dit is de Balanced Rock Trail. Een gelukkig iets makkelijkere route waar we om een rotsformatie heen lopen, waarbij je een grote rots ziet balanceren op een onderstel van rotsen. Indrukwekkend! Dit gaat aardig snel, waardoor we al lekker op tijd bij de volgende trail komen. Double Arch Trail en de Windows Trail. De namen zeggen eigenlijk al genoeg. De eerste een uitzicht op een dubbele boog en de tweede lijkt het of je door twee ramen kijkt. Het is allemaal zeer indrukwekkend en intensief, maar zeker de moeite waard. We houden het hier wel even vol, want dan is het tijd om wat te gaan eten. We willen lekker gaan picknicken, maar het valt niet mee om een plekje te vinden. Zo wie zo al weinig mogelijkheden en daar waar het wel kan is het een beetje druk. Uiteindelijk beslissen we om maar wat te eten in de auto. Broodjes smeren en yoghurtje en lekker vers fruit! We staan al bij de volgende trail en dat is een heftige.....De Delicate Arch Trail. Rond half één beginnen we aan de wandeling. In de informatie die we bij hebben staat te lezen dat het een afstand van 4,8 kilometer is en een hoogte verschil van 146 meter. Ook wordt gewaarschuwd om voldoende water mee te nemen omdat er bijna geen schaduw onderweg is. We worden nogmaals gewaarschuwd door een ranger en die laat ons zien waar we heen moeten. Hij wijst naar hoog in de bergen. Daar zien we een paar poppetjes lopen....even later lopen we er zelf....Het is inderdaad een pittige beklimming. Maar het gaat eigenlijk best wel goed. De afgelopen week heeft al vruchten af geworpen en we lopen redelijk vlotjes omhoog. De conditie en de benen doen het goed! Heel even tussendoor wat drinken en weer door! Onderweg zien we mensen terugkomen of ook omhoog gaan die het duidelijk ook zwaar hebben. Maar het uiteindelijke eindpunt is amazing!! Wat een super mooi uitzicht. Een prachtige boog gelegen in op een mooie vlakte. De foto's spreken voor zich! Dit is een van de mooiste uitzichten van het park. We verblijven hier een tijdje en dan zijn we klaar voor de terugreis. Ook die gaat vlotjes. We doen er 1 uur en 3 kwartier over. Volgens mij komen we straks aardig getraind thuis..... We hebben de smaak aardig te pakken want we doen de laatste trail ook nog. de Devils Garden trail. Een wandeling van 2,6 kilometer die eindigt bij een van de grootste natuurlijke bruggen van de wereld, de Landscape Arch. Ook hier weer wat hellingen, maar het resultaat mag er zijn. We lopen op ons gemakje terug en vinden het nu wel genoeg geweest voor vandaag en rijden terug naar het motel in Moab. Rond kwart over vier nemen we een plons in het zwembad en komen we bij van alle indrukken. In de avond lopen we nog een aardig stuk naar het restaurant wat Dick heeft uitgezocht. De Moab Brewery. Een grote leuke tent waar we lekker eten en een Moabs biertje drinken. Dat was de dag van vandaag. Ik denk wel een kilometer of 14 gelopen, maar waar ik mee ben begonnen daar sluit ik mee af. Een prachtige dag!!!

1. Dirk:
    7 september 2016
    Wat is het mooi zeg krijg echt kippevel en bijna tranen echt waar van ontroering in mijn ogen.
    Lia en ik gaan beleven en wel deze reis ook doen hoor denk over twee jaar eerst Afrika afmaken. Wat een mooi park het bogen park!
    En dan die bullit blue sky, schitteren voor de foto's maar belangrijker prachtig om te beleven.

Op naar de naalden en de groene tafel.
    En Carolien wat knap van je al die km/miles groetjes
  2. Miranda:
    7 september 2016
    Wat ze van rotsen allemaal niet kunnen maken hè!
  3. Eric:
    7 september 2016
    Arches was ook 1 van mijn favorieten Wat is de natuur toch bijzonder! En als jullie zo doorgaan is de 4daagse straks n makkie Grt Eric
  4. Jessica:
    7 september 2016
    Hoi Dick en Caroline gisteren de link van jullie reisblog ontvangen. Leuk om te lezen en te zien wat jullie allemaal meemaken. Wat een ik indrukwekkende trip. En hij gaat nog even door........
    Volop genieten dus groetjes Jessica Otto en de mannen
  5. Yvonne Vleghels:
    Inderdaad: AMAZING!!!!
  6. Nicole:
    9 september 2016
    Arches is idd een prachtig park!! Maar zoveel als jullie daar gelopen hebben, hebben wij daar niet Veel plezier in moab!!
  7. Adrienne Heeren:
    11 september 2016
    Wat een prachtige natuur, echt schitterend. Geniet ervan.