Dag 21 San Francisco

18 september 2016 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Na een goede nachtrust kunnen we er vandaag weer tegenaan! Als eerste staat een bezoek aan Alcatraz op het programma. De kaartjes zijn al een tijd geleden besteld, de afvaart is om half elf. We zorgen dat we ruim op tijd een bus pakken naar pier 33. Vanaf hier zal een boot vertrekken naar het eiland dat van 1934 tot 1963 dienst deed als gevangenis voor de zware criminelen zoals Al Capone. De bus rijdt richting Fisherman's Wharf, waar we dichtbij uitstappen om nog een ontbijtje mee te pakken. We zijn uiteindelijk ruim op tijd aanwezig om als een van de eersten de boot op te stappen. Het zal ons niet meer gebeuren dat we op het nippertje zijn om mee te kunnen. De boottocht duurt een minuut of tien. Het eiland ligt ook maar 2 kilometer van het vaste land van San Francisco vandaan. We nemen de audiotour (goede tip Miranda!) die ons mee neemt door alle ruimtes van de gevangenis. Je hoort ondertussen verhalen van bewaarders en gevangenen. We komen langs de cellen waar de gevangenen als eerste worden geplaatst, de isoleercellen, de controlekamer en eetzaal en nog veel meer. Ook horen we de verhalen over de ontsnappingen. Heel bijzonder! Het is echt de moeite waard om hier heen te gaan. We zijn zo'n drie uur op het eiland en varen daarna terug naar het vaste land. Vanaf hier gaan we een grote steile klim maken naar de Coit tower, in de vorm van een brandblusspuit. We moeten een hoop trappen beklimmen om helemaal boven te komen, maar we hebben wederom een prachtig uitzicht! We zien onze volgende missie van bovenuit ook al liggen, Chinatown en de TransAmerica Pyramid. Als we boven alles gezien hebben, zetten we de afdaling in. Dat gaat een stuk beter, maar ook super steil. We belanden in de hoofdstraat van Chinatown. Winkels, winkels en nog eens winkels met etenswaar (met vreemde delen van beesten en vissen), en souvenirs. Wel even leuk om doorheen te lopen. We vervolgen onze wandeling richting het normale winkelgedeelte, maar beginnen aardig moe te worden. We kopen in een supermarkt even een lekkere versnapering en drinken. Dat werken we buiten in een grote winkelstraat even naar binnen. Ondertussen bedenken we wat we verder gaan doen. Richting het hotel of nog met een bus naar Alamo square om de painted ladies te bekijken. Dit zijn de zo bekende Victoiaanse huizen. We staan nog bij de winkelstraat, en wie komen daar naar ons toegelopen....het stel dat we als eerst in Tropic hebben ontmoet bij het zwembad. We hebben ze daarna nog ontmoet in Las Vegas en nu dus in San Francisco! Wat een toeval! Zo'n grote stad en we zijn op de same time, same place! Natuurlijk even bij gekletst en daarna toch de bus gepakt naar Alamo square. Alles ligt redelijk ver uit elkaar en ook vanwege de flinke stijgingen in de straten, is dit een uitkomst! We vinden de huizen een beetje tegenvallen, maar we hebben ze gezien. Dan vinden we het tijd om terug naar het hotel te gaan om even bij te komen en op te frissen voor de avond. Dick heeft gereserveerd bij een Indonesisch restaurant Borobudur, waar we vanavond gaan eten. Het is weer eens wat anders en we zijn benieuwd! Het is geen super groot restaurant. Het ziet er goed uit. Ik bestel een Udang Bakar Kecap ( tijgergarnalen met een milde dressing en witte rijst), Dick Nasi Goreng Kari Ajam ( een nasi goreng met kip waarbij één peper wordt aangegeven, dus redelijk mild....). Wat we voorgeschoteld krijgen ziet er goed uit en het is ook erg lekker. Maar voor Dick moest de firedepartment bijna uitrukken......erg hot.....en dit is dan nog de milde versie...... Maar wel erg lekker, hij eet zijn bordje helemaal leeg, net zoals ik. Hierna lopen we nog een blokje en wandelen daarna weer terug naar het hotel. Wat een dag weer!!! San Francisco is een gave stad, alleen wel vies met veel zwervers en zwerfvuil. De zwervers vallen je niet echt lastig maar het is geen leuk gezicht om zoveel ellende om je heen te zien. Gaat het allemaal wel zo goed met America........Triest om te zien, maar laten dit zeker geen invloed hebben op onze mooie ervaringen!!

1. Barbara:
    19 september 2016
    Goh, leuk te lezen dat het toch ook de Borobudur is geworden.... Ik heb met veel plezier de mooie verhalen gelezen en de prachtige foto's bewonderd.
    Een goede terugreis!
  2. Eric:
    19 september 2016
    Toch en hele mooie afsluiting van jullie reis San Francisco, ondanks de zwervers is het een leuke stad, wat veel te bieden heeft. En zo waardeer je het platte Nederland weer als je elke keer weer moet "klimmen" om de heuvelachtigheid te bedwingen :)
    Grt Eric
  3. Nannie Beijaerts:
    19 september 2016
    Ik denk dat jullie kunnen terug kijken op een geweldige vakantie, waarvan jullie met al jullie zintuigen hebben genoten. Ik heb genoten van jullie verhalen en foto's. Er zal vast nog een mooi fotoboek van gemaakt worden. Alvast een goede terugreis gewenst en sterkte met het afkicken hier. xx
  4. Mirjam Smeijers:
    19 september 2016
    Bedankt voor de mooie verhalen en foto's, straks lekker lang nagenieten! Goede thuisreis!
  5. Dirk:
    20 september 2016
    Twas super denk bijba alles klopte voor jullie lekker hoor.
    Super leuk om de vehalen te lezen beleef het bijna mee.
    Gaan denk de reis ver copieren lekker makkelijk en t kan denk niet beter.
    Goeie reis houdoe.