Dag 20 17th Mile Drive Monterey - Santa Cruz - San Francisco

17 september 2016 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Deze morgen de wekker maar eens niet af laten gaan. We hebben wat meer tijd, dus eens een keer wat langer blijven liggen. Rond half acht zijn we wakker en gaan we ons voorbereiden op de laatste "lange rit" naar San Francisco. Dit is onze laatste plaats waar we drie dagen verblijven. Eerst nog wat sight seeing in Monterey. We gaan de 17 miles drive rijden. Een rit langs voornamelijk de kuststrook met daarbij mooie golfterreinen die door het landschap heen zijn gelegen. Als we aan de rit willen beginnen, denken we dat alles de mist in gaat.....We zien geen hand voor ogen door de mist, en twijfelen of we wel aan deze drive moeten beginnen. Maar we staan al voor de kassa voor we er erg in hebben. We betalen toch maar en hopen er het beste van. Het begin gaat door bosrijk gebied en bij de eerste overlookpunten rijden we maar gelijk door. Er is totaal niets te zien! We kijken elkaar aan en beginnen te lachen. Hebben wij weer...... Maar niet veel later breekt het zonnetje door en is daar ineens de mooie blauwe lucht! De zon en wind verdrijven de mist hier en hebben we ver uitzicht!! Goed dat we dit toch hebben gedaan! De prachtig gelegen golfterreinen komen mooi tot hun recht bij de pacific ocean. Het groene gras, met blauwe lucht en zee. We komen langs een gedeelte met rotsen in het water en we zien en horen in de verte de zeehonden. Wat verder komen we bij prachtige cypressen, ook weer prachtig om te zien in deze omgeving. We stoppen bij de lone cypres. Een alleenstaande boom op een rots, iets in zee gelegen. Verder zien we niet al te kleine huisjes en we beelden ons in, hoe mooi wonen het hier moet zijn met dat uitzicht op de zee en mooie natuur. Een toeristische plek, maar zeer mooi! Onze rit hier zit er zo goed als op. We rijden door naar Santa Cruz. Deze stad aan de kust heeft een strand met daaraan een kermis met boardwalk. Het lijkt ons wel wat om daar ook eens te gaan kijken. Dick heeft gisteravond het nodige uitgezocht over het hoe en wat en waar we eventueel kunnen parkeren. En verdraait, het gaat in één keer goed!! We parkeren de auto op een gunstige plek en wandelen naar het strand en kermis! Deze kermis is ontstaan in 1907. Hij is natuurlijk met de tijd mee gegaan, maar er staan nog wat oude attracties. Bijzonder om te zien. De houten boardwalk is ondertussen vervangen door één van beton...beetje jammer.....maar begrijpelijk. Genoeg leuk attracties, maar nog veel meer eettenten. Jeetje....niet normaal meer. En het kost natuurlijk nog de nodige duiten ook. Het mag de pret niet drukken....Het is leuk om te zien! Rond één uur rijden we door naar San Francisco. Ondanks dat het zaterdag is, en we denken dat het erg druk zal zijn op weg, gaat het vlotjes. We rijden rond half drie de stad in om direct over de Golden Gate Bridge te rijden. Foto's te maken en dan naar het hotel te rijden. Maar wederom speelt de mist ons parten. We zagen het al voor we de stad in reden, dat er laag hangende bewolking boven de stad hing. En na een stapvoets rijdende rit, komen we eindelijk aan bij de brug en zien we er letterlijk helemaal niets van....balen! We kunnen nog net voordat we de brug oprijden een afslag pakken om dan maar gelijk naar het hotel te rijden. Voor de brug doen we één van de komende dagen nog een poging, hopelijk lukt het dan wel! Nog even een foto maken van een ander stukje stad, dat wel mooi in het zonlicht ligt....en dan geeft de benzinemeter aan dat er brandstof moet komen.....We hebben een slimme routeplanner die aangeeft waar de dichtstbijzijnde benzinepomp is. Dus die maar snel opzoeken. Na ongeveer een mile komen we op de plek van bestemming. Van alles te zien maar geen benzinepomp.....het zal toch niet hè....Dan maar de volgende dichtstbijzijnde.....die is gelukkig dichterbij dan gedacht dus loopt het goed af.....pfff. Het hotel ligt hier ook niet ver vandaan, dus rond kwart over drie zijn we bij Redcoach Motorlodge waar we twee nachtjes gaan verblijven. De Chinese dame achter de balie helpt ons goed en vertelt gelijk waar we moeten wezen en hoe we daar het beste kunnen komen. Een hele hoop informatie, maar met de tekening die ze van de plattegrond maakt komen we aardig ver. Ten tweede is Dick hier al eerder geweest, dus die weet al het nodige. Even de spullen op de kamer zetten en het een en ander uitzoeken op internet, plan de campagne maken. We gaan als eerste naar Powel street om daar een meerdagenkaart te kopen voor de cablecar. Deze kaart kunnen we ook gebruiken voor de bus. We willen hem gelijk gebruiken om richting het water te gaan naar fisherman's wharf. Bij het beginpunt van deze cablecar staat een gigantische rij mensen te wachten om meet te gaan. We zijn niet voor een gat te vangen, dus lopen een stukje naar één van de volgende haltes om daar op te stappen, en dat is een hele goede zet geweest. We kunnen meteen opstappen!! De rit is een ervaring op zich. Het loopt hier flink omhoog en naar beneden, de bestuurder staat midden in het voertuig te duwen en trekken aan hendels en met zijn voeten doet hij ook nog wat, ik weet niet precies wat.....Bij aankomst lopen we een aantal pieren af en shoppen gelijk bij wat winkeltjes. Super druk hier, gezellig met bandjes die spelen en weer de eettenten met voornamelijk de visspecialiteiten. We vermaken ons hier wel een tijd en gaan als het al donker wordt ergens wat eten. Dan is het tijd om met de cablecar weer richting onze opstapplaats te gaan en ons hotel op te zoeken. Het was weer een fantastische dag!!

1. Peter:
    Hoi Caroline en Dick,
    Prachtig jullie dagelijkse reisverslagen en foto's.
    Ook ik heb er een vakantiegevoel aan over gehouden met mooie herinneringen aan onze USA vakanties.
    Nog even genieten in het hopelijk nog steeds relaxte San Francisco.

Bedankt voor de "lift" en alvast een goede terugreis.
  2. Elly Oosters:
    Hallo Caroline en Dick
    Wat een geweldig reisverslag heel leuk om telezen
    En mooie foto's nog fijne laatste dagen en een goede terug reis
    Groetjes Elly
  3. Miranda:
    18 september 2016
    Alweer anders dan de andere dagen hè. Jullie hebben je best gedaan deze reis met volop foto's en uitgebreide reisverhalen. Het bijpassende fotoboek is daarmee al half klaar. Top geniet nog even
  4. Eric:
    18 september 2016
    Weer een mooie dag met verschillende zichten, van rustige zeezichten naar een kermis die meer lijkt op Walibi en dan weer het heerlijke San Francisco met het trammetje en die relaxte haven. Morgen niet de brug vergeten he die is echt de moeite waard. Maak er nog een paar mooie dagen van!
    Grt Eric