Dag 10 Canyonlands NP - Mesa Verde NP

7 september 2016 - Cortez, Colorado, Verenigde Staten

Na twee nachten Moab, vertrekken we deze morgen naar Cortez. Een aardige reis van ongeveer 480 kilometer. We zitten momenteel weer in de staat Colorado. Onderweg hebben we nog een paar tussenstops. De eerste is de Needles Overlook. We moeten hiervoor een stuk van de hoofdweg af, maar dat is zeker de moeite waard. Het is ondertussen al prachtig weer geworden en we kunnen flink over de canyons uitkijken. Het is nog erg rustig en zo stil om ons heen. De rust overheerst. We lopen een halve ronde langs de afgrond en kijken diep naar beneden. Hoe overweldigend! In de diepte zie je vlaktes en we vragen ons af, hoe diep de canyons daar zijn. We verblijven hier ongeveer drie kwartier en rijden dan terug naar de hoofdweg de US 491. Een stukje later verlaten we de hoofdweg weer om naar de tweede tussenstop te gaan, de Big Spring Canyon Overlook. We rijden door prachtig landschap. Waar we eerst bovenop stonden en over de valleien uitkeken, rijden we er nu beneden door heen. Wat we ons af vroegen hoe diep de canyons beneden waren, zien we nu daadwerkelijk. En dat is aardig diep...of vanuit de diepte....hoog. Geweldig om hier doorheen te rijden en dan ben je eigenlijk maar een klein wezentje in een klein autootje. We rijden een aardig stuk van de grote weg af en komen wederom in een mooi landschap met weer mooie rotspartijen. Het klinkt misschien afgezaagd, maar dat is het zeker niet. Het is iedere keer weer een verrassing als je een grote bocht omrijdt, wat er weer zal verschijnen. We laten ons verrassen! Dan is het tijd om van onze lunch te genieten, en nu op een echte picknick area. Flinke raven komen ons gezelschap houden. Die weten ondertussen wel waar ze moeten zijn om iets wat van de strijkstok valt te verorberen....Vanaf hier is het wel een kleine drie uur rijden naar Cortez. Eerst het park uit rijden. Dat duurt vaak nog het langst. Het zijn vaak slinger de slang weggetjes omhoog en omlaag, dat duurt natuurlijk wat langer dan de grotere wegen. Maar ze zijn zeker vaak erg mooi om te rijden. Rond drie uur zijn we in Cortez. Hier gaan we vanavond slapen bij het motel Best Western Turqoise Inn. Voordat we hier inchecken rijden we nog door naar Mesa Verde NP (groene tafel). We rijden eerst langs het visitors center om kaartjes te kopen voor een rondleiding bij Cliff Palace. Hier hebben heel vroeger de indianen geleefd en gewoond in een cliffdwelling. Ze hebben er onderkomens en al gebouwd en een groot deel is nog bewaard gebleven. Ze zijn ook wel bezig met restauratie, want er beginnen dingen af te brokkelen en te scheuren. We moeten met een gids mee, omdat je alleen dan door deze cliff mag lopen. De mensen hebben het vroeger verpest door van alles en nog wat mee te nemen en overal aan te zitten. Wij zijn meestal niet zo van de gidsen en rondleidingen, maar ook deze keer zeker zeer interessant. Een ranger neemt ons mee op sleeptouw en heeft een heleboel te vertellen over de geschiedenis van dit monument. Zeer bijzonder wat er zich hier heeft afgespeeld! We zijn hier zo een uurtje bezig geweest en rijden dan terug naar het begin  van het park. Nog een tien minuutjes rijden naar het hotel en dan kunnen we inchecken. Weer een prima ruime kamer, waar we wel een nachtje kunnen door brengen. In de avond wederom de plaatselijke brewery bezocht en heerlijk gegeten. Wat hebben we het toch goed!! We gaan op tijd slapen, want morgen wordt de wekker gezet om in alle vroegte door te rijden naar een heel bijzondere plek. Een eigen cabin met uitzicht op Monument Valley. Voor we daar aankomen, gaan we weer veel nieuwe dingen zien. Jullie lezen ons verhaal en zien de foto's!!

1. Miranda:
    Blijft imponerend die canyon's
  2. Eric:
    8 september 2016
    Elke keer weer hele mooie dingen om te zien. Je gaat er gewoon aan wennen. Benieuwd of de komende dagen weer mooiere plaatjes gaat opleveren Geniet er van !
  3. Frans:
    8 september 2016
    Het blijft gewoon geweldig, mooie verhalen en schitterende foto's! Enjoy!