Dag 15 Ucluelet

8 september 2018 - Ucluelet, Canada

Howdy Y”all,

We beginnen de dag zoals altijd met een ontbijtje. Ditmaal een door onszelf gemaakt, de broodjes liggen al klaar. Het is hier in dit B&B goed te doen. Een grote keuken met alles erop en eraan. Het is weer eens wat anders.

Vanaf het huis kunnen we naar onze eerste trail lopen van vandaag. Ook wel eens lekker. Het is zo goed als droog en het is eigenlijk niet koud te noemen. Het is een mooie wandeling door heuvelachtig gebied langs de rand van de Pacific. Vandaar ook de naam, Wild Pacific Trail, we door de Lighthouse loop. Onderweg lopen we door bossen met veel uitkijkpunten naar de vele baaitjes. Doordat het nog mistig is, kunnen we niet zover over het water kijken. Halverwege komen we bij de vuurtoren die we van veraf al horen. De hoorn wordt steeds duidelijker. Het is weer een fijne wandeling zo aan het begin van de dag. Rond 10:15 uur zijn we terug bij ons verblijf waar we ons klaarmaken voor de volgende belevenis van deze reis. OM 11:00 uur moeten we aanwezig zijn bij Jamies Whaling Station. Hier heeft Dick gereserveerd voor de Cruiser Whale Watching Tour. Met een overdekte snelle boot gaan we het water op voor een uur of 2 a 3 op zoek naar walvissen. Met in totaal 12 mensen kiezen we het ruime sop. Voor we de haven uit zijn, varen we nog langs een paar zeehonden die het hier goed naar de zin hebben doordat de vissersboten hier hun leftovers dumpen. Maar wanneer we de haven uit zijn, gaat het direct goed te keer. De zee is best ruw. Gelukkig gebeurd niet waar ik tegenop zag en bang voor was, zeeziekte…. Ik pas mijn tactiek toe, kijken naar de horizon en warempel het helpt weer! De stuurman Scott vaart langs een eilandje waar de zeeleeuwen liggen te “zonnen”. Ze noemen ze onder elkaar de “Rock sausages”…..

Verderop wordt het water gelukkig wat rustiger, we kunnen het goed merken. Scott zit ondertussen niet stil en hoort via de boardradio van de collega’s dat er een stuk verder nog niet zo lang geleden walvissen zijn gezien. We hoeven niet lang te turen en te zoeken. Het water wordt omhoog gespoten en we zien 2 walvissen een stuk van ons vandaan een stukje boven water komen. Scott vaart er wat dichter naar toe. Zo nu en dan komen ze wat verder het water uit en zien we de gigantische rug en staart achter het grote beest omhoog komen. En dan is het ook ineens weer een tijdje stil. Je ziet ze nergens meer…..waar zijn ze nu…al een stuk verder of toch nog dichtbij…. En dan ineens komen ze weer boven vlak achter ons, best wel dichtbij ….we zijn allemaal verrast. Het blijft geweldig! De walvissen blijven best een tijd bij ons in de buurt, tot ze er de brui aan geven. Een heel eind verder zien we ze weer boven komen. Het wordt tijd om terug te keren naar de haven na toch 2 uur op het water te zijn geweest, de terugtocht duurt ook nog een uur. Blij dat ik niet ziek ben geworden en we weer walvissen hebben gezien….en het was droog onderweg met een heel klein zonnetje!!

Hierna wandelen we de supermarkt binnen en kopen soep en broodjes om die we in ons verblijf lekker gaan opeten.  De namiddag doen we rustig aan. Wat administratie en relaxen. Voor het avondeten kiezen we Hanks BBQ restaurant uit en eten ook daar weer heerlijk!

So long folks!

1. José:
    9 september 2018
    Toch nog droog en zo af en toe zon, het zit een beetje mee. Mooie trail met ongerepte natuur en weer prachtige plaatjes hiervan.
    Op het water is het inderdaad ruw, gelukkig kun je de zeeziekte onderdrukken. Ik wordt al ziek als de boot nog aan wal ligt, dus altijd een tabletje, anders gaat het voor mij echt niet lukken. Maar naar de horizon blijven kijken, helpt soms ook inderdaad.
    Jullie treffen het met de walvissen, die zich zelfs van dichtbij laten zien. Het lijkt me lastig foto's maken, de timing zal niet altijd makkelijk te controleren zijn als je niet weet waar ze gaan opduiken.
    Ook leuk om onderweg nog zeehonden tegen te komen! Bij ons aan de kust zitten ze ieder jaar tussen April en Oktober.
    Leuk dat jullie er een mooie dag van hebben kunnen maken, alvast weer veel plezier voor morgen. Welterusten!
  2. Miranda:
    9 september 2018
    Weer genoten van de dieren daar. Jammer dat het geen mooier weer is. Een middag rust tussendoor kan heerlijk zijn. Tot morgen !
  3. Peter en Truus:
    11 september 2018