Dag 20 Seattle

13 september 2018 - SeaTac, Washington, Verenigde Staten

Howdy Y’all,

Om 09:00 uur staan we bij the ticketmachine om kaartjes te kopen voor de metro. Het station ligt 10 minuutjes lopen van ons hotel. Weer heel goed uitgezocht van Dick! Wonder boven wonder gaat alles in één keer goed en hebben we voor totaal USD 12 twee dagretourtjes. We kunnen ook gelijk opstappen en na een rit van 3 kwartier staan we op Westlake Station. Van hier uit pakken we de monorail naar de Space Needle. Bij het instappen in deze monorail wanen we ons even terug in de jaren 60, een echte retrorail! Hij is gebouwd voor de wereld expo en bestaat 56 jaar. Binnen 2 minuten staan we op onze eindbestemming. Allereerst lopen we een gedeelte rond dit hoge gevaarte, waar ze in 1961 mee zijn begonnen om te bouwen. Het zonnetje schijn al redelijk en we zien blauwe lucht verschijnen. Het wordt een mooie dag! De tickets om naar boven te gaan worden gekocht en bij binnenkomst lopen we langs een aantal overzichtspanelen. Hier is mooi weergegeven, stapsgewijs, hoe deze Space Needle is ontworpen en gebouwd. In die tijd was het natuurlijk nog different cook….Ook de Space Needle is geplaatst voor de wereld expo van 1962. Hij is 184 meter hoog. Hij is gebouwd om winden tot 320 km/h en aardbevingen tot 9.5 op de Schaal van Richter te weerstaan. Met een snelle lift gaan we naar boven. We stappen uit op het observatieplatform. Het uitzicht is prachtig! We kunnen best ver kijken. Uitzichten over het centrum van de stad en natuurlijk de haven. Binnen genieten we nog van een heerlijke cappuccino terwijl we een mooi overzicht op de stad hebben. Weer terug beneden wandelen we nog door de giftshop, die ook altijd en overal aanwezig zijn.

We oriënteren ons even door op de plattegrond te kijken en vervolgen onze weg naar het waterfront. Een zalige wandeling waarbij we het zelfs warm krijgen….de jas en het vestje zijn ondertussen in de rugzak verdwenen, en in onze t shirts lopen we rustig langs de pieren. Soms als we naar de zijkant richting stad kijken, zien we de straten flink omhoog lopen. Het lijkt wel een beetje op San Francisco. Een stuk verderop nemen we dan ook de vele trappen om uit te komen bij Pike Place Market. Een gezellige en drukke plek met een hele grote overdekte public market waar voornamelijk vele verse producten worden verkocht. Bloemen, vis, groenten, vlees, pepers….Het stikt er ook van de eetgelegenheden, waar enorme rijen met mensen staan te wachten om te kunnen eten. Het is ook middaguur, wij laten dit aan ons voorbij gaan. Een stukje verder belanden we bij een steegje…het wordt ook wel gum alley genoemd. Je raadt het al. Op alle muren zit kauwgom geplakt. Dubbeldik wel te verstaan, het ziet er apart en bijzonder uit. Ongelooflijk zoveel er op de muren zit en met draden naar beneden hangt. Dick had dit op het internet gezien, we moesten het met eigen ogen zien. Ze zijn er trouwens mee bezig om het te verwijderen…..op het moment dat we er zijn, zijn ze er met hoge drukspuit druk mee bezig. We pakken onze tussenstop met wat lekkers te eten bij het Hard Rock Café. We proberen dit toch altijd wel mee te pakken als we ergens zijn waar er één gevestigd is. Deze vinden we zelf wat minder, maar we eten er lekker! Hierna lopen we door richting Pioneer Square waar we een ondergrondse tour willen gaan doen bij Bill Speidel’s Underground Tour. De binnenstad van Seattle is in 1898 volledig afgebrand. Dat was een geluk  bij een ongeluk…we krijgen het hele verhaal te horen. Te veel om nu te schrijven, maar het komt erop neer dat de stad die voornamelijk uit houten huizen/winkels bestond is platgebrand. Opnieuw is opgebouwd met stenen/metalen panden, en vanwege de verhoging van de straten is de eerste verdieping van die panden in 8 jaar tijd onder de grond verdwenen. Wij gaan dat nu zien. De gids Adam neemt ons mee onder de grond en vertelt op een geweldig goede en leuke manier het hoe en wat. Het is heel bijzonder om dit te zien en de mooie verhalen te horen, geweldig!! Zeker een aanrader! We hebben van deze tour genoten en naderhand nemen we nog een drankje in één van de oudste cafés van Seattle. Al met al een leuke stad met een bijzondere geschiedenis. Voor we de metro terug richting hotel nemen, eten en drinken we nog wat bij Elysian Brewing Company. Een overheerlijke echte Amerikaanse hamburger met frietjes gaat er altijd in!

Seattle is ons goed bevallen!!

So long folks!

1. José:
    14 september 2018
    Wat een mooie en afwisselende stad is Seattle, jullie hebben het goed op de foto's kunnen laten zien en uitleggen.
    Het was lekker rustig op de metro, maar de grote drukte zal al voor jullie geweest zijn.
    Een prachtig uitzicht vanaf de Space Needle, die voor die tijd erg stevig gebouwd is. Daar kunnen ze hier nog wat van leren, na onze laatste 'zware' aardbeving (7.6) in November 2016 zijn er door het centrum van Wellington zo'n 66 gebouwen onveilig verklaard.
    Het weer zit jullie ook mee, lekker een zonnetje zodat de kauwgum nog verder naar beneden loopt. Getsie!
    Pike Place Market ziet er goed uit, altijd leuk om zoiets tegen te komen en bezoeken. Een leuke dag om nog veel op terug te kijken........
    Ik wens jullie voor de laatste paar dagen nog veel plezier toe en welterusten weer.
  2. Eric:
    14 september 2018
    Dat was weer eens een heel andere dag dan de anderen zo’n stadsdag, En wat een leuke stad Seattle, dat had ik niet verwacht. Gelukkig ook mooi weer dat maakt de foto’s gelijk ook mooi. Echt een mooie dag zo te zien.
  3. Peter en Truus:
    14 september 2018
    Wat een prachtige stad. Het blijft geweldig om te zien wat Dick thuis allemaal al voor jullie heeft uitgezocht, daar zijn een best paar uurtjes in gaan zitten denk ik.