Dag 10 Kamloops - Whistler

3 september 2018 - Whistler, Canada

Howdy Y’all,

De eerste maandag van september, Labour Day. Zowel in de USA als in Canada wordt de zogenaamde dag van de arbeid gevierd op dezelfde dag. De laatste dag van de vakantie, morgen moeten de kinderen weer naar school.

Wij gaan nog even door met onze vakantie. We starten deze dag met een klein ontbijtje in het hotel, waar we zeer tevreden over zijn!

Het zonnetje begint al te schijnen en de lucht laat wat blauwe stukken zien, het ziet er goed uit voor vandaag.

De reis zal gaan naar Whistler. Een rit van ongeveer 300 km. Het eerste gedeelte is een stuk snelweg, die we al redelijk snel verlaten om door te gaan op de BC 97 en later op de BC 99 richting Lillooet. Vooral de BC 99 is een prachtig mooie weg. De grote dennenbomen maken plaats voor een veel weidser landschap. Lage begroeiing van struiken en laag gras door heuvelachtig landschap. Regelmatig stoppen we om dit prachtige landschap vast te leggen. Dick heeft op internet gezien dat er in Lillooet een Nederlands stel een wijngaard zijn begonnen. Die willen we wel even bekijken. Net voor het dorpje stoppen we op een prachtig punt waar we een mooi overzicht hebben op het stuk gebied waar de rivier de Fraser doorheen loopt. WE genieten van het uitzicht met een heerlijk zonnetje. De wijngaard Fort Berens ligt er prachtig bij. WE hadden een kleinschalig bedrijfje verwacht, waar de eigenaren nog veel zelf zouden doen, maar het is een prachtig en professioneel bedrijf. Helaas spreken we de eigenaren niet, maar kopen er wel een rode wijn, die thuis heerlijk zal smaken! Ze hebben het hier goed voor elkaar.

Niet veel verder zien we weer een geweldig stukje natuur waar we de auto voor stil zetten. Het is het Seton Lake. Mooi gelegen tussen de bergen en waar we naar beneden kunnen rijden en aan de voet van het meer geweldige uitzichten hebben en foto’s maken. Het ziet er allemaal toch een stuk mooier uit met een schijnend zonnetje. De temperatuur is inmiddels opgelopen naar de 20 graden.

Een drie kwartier later is het alweer tijd om van de lunch te genieten. En we boffen, want op de weg waarop we rijden komen om de haverklap rest area’s tegen. We zoeken er een waar het zonnetje schijnt. Tegen de rivier aan, in een bosrijke omgeving genieten we van onze maaltijd. Af en toe even om ons heen kijken of er geen wilde dieren bij ons in de buurt zijn…..

Deze weg is toch wel heel gaaf om op doortocht over te rijden. We rijden over bochtige wegen, om ons heen veel enorme bergen en diepe dalen. Waterpartijen die ons aan de zijkant meevolgen. Het gaat dan wel niet zo snel allemaal, maar zoveel mooier!!! Weer doemt een prachtig stuk natuur voor ons op, waar we de auto wel voor stil moeten zetten! Het is bij het Duffy Lake. Een enorme partij boomstammen liggen over de hele breedte van dit meer over elkaar heen. Je kunt er voorzichtig overheen lopen. Aan beide kanten van het meer zien we geweldige plaatjes! Groen van natuur en blauw van water en lucht, bergen en zo nu en dan het zonnetje. We maken hier wel even tijd voor om het allemaal goed tot ons door te laten dringen.

We naderen onze volgende stop, Joffre Lakes. Hier willen we een trail gaan wandelen, die ook prachtig moet zijn. Waar we voorgaande keren meestal geluk hebben om een parkeerplaats te vinden, hebben we nu pech. De plaatsen die er zijn, staan helemaal vol. Komt nog bij dat het langs de doorgaande weg gelegen is, waardoor je niet minuten lang op het gemak kunt wachten. Het is hier poepie druk. Het gaat ons niet lukken om hier deze trail te lopen. Het is balen, maar we hebben ook al zoveel moois gezien dat we besluiten om door te rijden naar de eindbestemming. De check in bij Aava Whistler Hotel is op tijd. We kunnen hier nog door het dorpje lopen. Het is een toeristisch wintersport dorp, wat in 2010 tijdens de  Olympische spelen gastheer is geweest. Kabelbanen staan hier om de bergen op te gaan en het ene hotel na het andere lopen we voorbij. Ook vele eet en drink gelegenheden bieden hier hun diensten aan en ook  voor de shoppers is er genoeg om hun geld aan uit te geven. Nu doen de kabelbanen ook hun werk voor de sportievelingen op de fiets (het zogenaamde downhillen). Ze worden omhoog gebracht met de kabelbaan met achter hen aan, een rek met de fietsen. Boven kunnen ze met veel vaart en vaardigheid naar beneden rausen. Het ziet er spectaculair uit.

Wij houden het maar bij het rustige werk en pakken een terrasje en drinken een lekker biertje.

1. Sandra:
    4 september 2018
    Nou dacht ik toch even dat jullie gingen downhillen🤣
    Weer heerlijk meegenomen door je verhaal met jullie prachtige reis!
    Jullie genieten duidelijk! Xxx
  2. Frank de Haas:
    4 september 2018
    Dat is weer lekker wakker worden met jullie verhaal erbij. Ook leuk om bij het lezen een bepaalde voorstelling te krijgen, die dan bij het zien van de foto's niet blijkt te kloppen. Dus bij ieder verhaal hoort een plaatje. Veel plezier nog.
  3. José:
    4 september 2018
    Ik had inderdaad ook gehoord dat het Labour Weekend was in Amerika, ik zit de tennis (US Open) in New York te kijken op TV. Nooit geweten dat dit ook geldt voor Canada, weer wat geleerd. Voor ons in Nieuw-Zeeland is Labour Day op de derde maandag in Oktober en dan heeft ook iedereen een vrije dag.
    Heel wat leuke stops kunnen maken onderweg, met weer spectaculaire uitzichten en prachtige natuur. Jammer dat de geplande trail niet kon doorgaan vanwege de drukte, waarschijnlijk vanwege het lange weekend. Gelukkig inderdaad dat jullie het al lang en breed konden goedmaken met mooie en onverwachte momenten onderweg.
    Hopelijk blijft de zon voor jullie schijnen, veel plezier alvast voor morgen en welterusten!
  4. Walter:
    Mooi en beter weer👍
  5. Eric:
    4 september 2018
    Het was weer een mooie gevarieerde dag zo te lezen en te zien. Dat boomstamlopen lijkt mij toch wel riskant, die liggen toch niet vast zo te zien. Dat fietsen naar beneden moet wel spektakulair zijn. Morgen weer nieuwe avonturen :)
  6. Dirk:
    4 september 2018
    Super hoor lekker zon is toch aangenaam en alles oogt mooier. Ziet er weer prachtig uit. Hoor
  7. Jans:
    Complimenten Caroline wat schrijf je mooi. Prachtige foto's. Nog fijne vakantie
  8. Adrienne Heeren:
    4 september 2018
    Wat een mooie foto's weer. Het valt me wel tegen van je Dick dat je niet op de fiets van de berg bent gegaan. Geniet van deze mooie natuurrijke vakantie.
  9. Miranda:
    5 september 2018
    Mooie foto’s weer. Dat wordt weer een hele klus voor het fotoalbum ❗️