Dag 6 Hazyview - Hawane

14 oktober 2019 - Hawane, Swaziland

Goeiemog, Gistermiddag zijn er nog een aantal van de groep richting de Sabierivier gelopen. Er schijnen krokodillen en nijlpaarden te zitten, dus voorzichtigheid is geboden. Bij terugkomst hebben ze tot hun teleurstelling niets gezien. In de avond hebben we heerlijk gegeten! In een super gezellige sfeer hebben we in de tuin van onze accommodatie gegeten. Sfeervol met een haardvuurtje en bedekte tafels hebben met de hele groep genoten van het eten. Dick ging voor het lamsvlees en ik heb forel gekozen. We hebben elkaar weer beter leren kennen. Toch gaan we ook op tijd naar bed. Met maar een paar uurtjes te slapen en een hevige regenbui gaat om 04:00 de wekkker. Ik ben al wakker voordat hij afgaat. We pakken onze koffers en gaan richting de receptie voor een bakje koffie of thee. De lunchpakketjes staan al klaar. Volgens afgesproken tijd rijden we naar de ingang van het Krugerpark. We arriveren er rond 06:00 en in tegenstelling tot eerder deze week, zijn het niet de leeuwen die ons begroeten maar de olifanten. Ze staan dichtbij. En het vroege opstaan wordt wederom beloond. We komen weer vele dieren tegen. Voor ons in het bijzonder de hyena’s, waarvan een die ons vanaf midden op de weg tegemoet komt lopen. Prachtig om te zien. Even verderop steekt een olifant vlak voor onze bus over. Wat een machtig dier! De temperatuur is zeer aangenaam, rond de 24 graden. We maken nog een tussenstop in het park en rond 11:00 verlaten we het park. We maken nog een wandeling over de brug. In de rivier eronder zitten krokodillen en nijlpaarden. De krokodillen zien we al snel liggen, de nijlpaarden laten zich niet zien. Totdat een oplettend iemand een stukje verder kijkt en wat meer onder de brug kijkt. Ligt er toch een nijlpaard te badderen. Het is ook een mooi uitzicht hier! Ik zou nog uren kunnen kijken. Je ziet steeds weer andere dingen. We zetten de rit door richting eSwatini. Voordat we de grens bereiken maken we nog een tussenstop bij een winkelcentrum. Het wordt een korte stop, we kopen een snelle hap, sandwich en yoghurt en nog wat lekkernijen om in de bus op te eten. Rond 13:00 komen we bij de grens van Zuid Afrika. We worden verwacht bij de paspoortcontrole aan Zuid Afrikaanse kant. Het is een makkie. We mogen door! We lopen vanaf hier een stukje verder en bezoeken we Matsamo Cultural Village. Er wordt het een en ander vertelt over de cultuur, dans en zang van de Swazi. Er is een prachtig verhaal en een kleurrijk geheel! De mensen brengen mooie liederen en dansen of hun leven ervan afhangt. Wat een overgave! In een woord geweldig! De video’s en foto’s worden in overvloed gemaakt! Na dit bezoekje lopen we weer wat verder naar de Bordercontrol van eSwatini. Ook hier moeten we aan het loket verschijnen. Het paspoort wordt bekeken en de stempel wordt gezet. We kunnen verder. De rit gaat verder in Swaziland. Door de bergen, met prachtige vergezichten! Het is hier erg mooi en groen en we passeren veel bananenplantages. Wat een prachtig landschap! Voordat we naar onze accommodatie gaan, bezoeken we nog een plaatselijke glasfabriek. We kunnen een kijkje nemen in de fabriek, en kijken van boven af hoe de mensen aan het werk zijn. Het is er erg warm en veel geluid! Bewonderenswaardig wat ze allemaal fabriceren. We bezoeken de winkel en rijden door naar ons verblijf Hawane. We zitten in kleine met riet bedekte huisjes. Wederom een verrassende overnachting. Goeinag

1. Nannie Beijaerts:
    14 oktober 2019
    Zo op de foto's te zien hebben de Afrikanen ook van jullie genoten. Vast heerlijk om te zien hoe zij zingen en dansen en zoveel plezier maken ondanks de armoede waarin zij leven
    Ook weer prachtige dieren gespot zo te zien.
    Blijf genieten met al jullie zintuigen van al het moois.
  2. José:
    15 oktober 2019
    Wat een prachtige dag weer, ik vroeg me af of je nog een keer naar het Krugerpark zou gaan. Iedere keer dat je erheen gaat, is toch weer anders. Je vraagt je af hoe de dieren kunnen overleven in deze droogte, maar wellicht zijn er nog wat plekken waar ze water kunnen vinden.
    Mooie en leuke foto's wisselen elkaar af, wat een vrolijkheid en kleuren in het dansen, mooi om te zien! Grappig hoe Dick boven de mensen uittorend!
    Hopelijk een wat latere start voor jullie, slaap lekker en uiteraard wens ik jullie weer een mooie dag toe
  3. Anne:
    15 oktober 2019
    mooi verhaal en mooie foto's. Je bent wel heel groot vergeleken bij die Afrikaanse vrouwen Dick. Ik zie je alleen niet dansen....haha
  4. Jane:
    15 oktober 2019
    Weer genoten van het verhaal en de foto's! Veel plezier vandaag!👍😘