Dag 7 Hawane - Hluluwe

15 oktober 2019 - Hluluwe, Zuid-Afrika

Goeimog, Het koelde goed af gisteravond, dat heeft een pluspunt….geen last van muggen! Na het heerlijke etentje gingen bij mij de luikjes al vroeg naar beneden. Dat is ook wel begrijpelijk na zo’n vroege start van deze ochtend. We verwachtte dat het vannacht wel aardig koud zou worden, gezien de daling in temperatuur en de dikke wollen deken die al klaar lag op onze kamer. We hebben de deken niet hoeven te gebruiken en we hebben heerlijk geslapen. Even wat slaap ingehaald. Na een lekkere warme douche te hebben genomen ( een aantal van de groep moeten het doen met koud water) en de koffers reisklaar te hebben gemaakt, gaan we naar het restaurant voor het ontbijt. De eitjes worden voor onze neus gebakken en het brood geroosterd. Wederom een smakelijk ontbijtje. Om 08:30 begint de volgende etappe van onze reis. We vervolgen de weg door Swaziland. We rijden naar de hoofdstad Mbabane. Dit is niet echt een hele bezienswaardigheid, maar wel even leuk om doorheen te rijden. We krijgen wat uitleg over King Mswati III. Na een klein uurtje rijden maken we een tussenstop bij een kaarsenmakerij en een aan grenzende toeristenmarkt. We zien hoe de kaarsen worden gemaakt en natuurlijk belangrijk voor de medewerkers, kunnen we in de shop allerlei mooie kaarsen kopen. Ze zijn er in allerlei vormen….natuurlijk ontbreken de dierenkaarsen niet. We hebben nog tijd om een cappuccino te drinken en dan is het tijd om verder te gaan. We rijden de bergen uit en komen in een vlakker en droger landschap. We passeren diverse dorpjes waaronder Manzini waar langs de weg allerhande provisorisch gemaakte kraampjes met koopwaar staan. We kunnen er prachtige foto’s van maken, evenals van alle schoolgaande kinderen. Het is helaas bijna niet te doen in een snel rijdende bus…. Elaine vertelt dat de kleuren van de schoolgebouwen ook gelijk de kleuren van het uniform zijn. Het ziet er mooi uit. We rijden de bergen uit en komen in wat vlakker en droger landschap. De zon is ondertussen verdwenen en de lucht is zwaar bewolkt met zelfs een beetje miezer. De temperatuur is rond de 22 graden. Rond 13:00 bereiken we de grens van Eswatini. We mogen de bus uit en met het paspoort een stempel halen. We lopen een stukje verder om bij de Zuid Afrikaanse grens wederom het land binnen te gaan. Om 13:30 kunnen we onze weg vervolgen. We rijden gelijk een natuurreservaat binnen en komen wat wildlife tegen in de vorm van antilopen en wrattenzwijnen. Toch bijzonder om geen koeien (hoewel die hier ook veel los langs de weg staan, kunnen ook zo oversteken) en schapen te zien staan, maar allerlei wild. Wat verderop krijgen we een uurtje de tijd om wat te eten voor de lunch. We gaan voor de vis en chickenwings met frietjes. De laatste kilometers vertelt Elaine nog wat over de omgeving die we passeren. Dit doet ze de laatste dagen in het Zuid Afrikaans als wel in het Engels. We begrijpen toch vaak niet helemaal wat ze bedoelt en er ontstaan vaak verwarringen over de tijd wanneer we ergens moeten zijn of hoe laat we ergens vertrekken. De Zuid Afrikaanse zinnen zijn wat anders van opbouw. Ook komen er hilarische woorden voorbij…zoals ons onttrekken geld….weten jullie wat het betekend? We komen om 16:00 aan bij ons verblijf voor komende twee nachten Ezulwini Game Lodge in Hluhluwe. Dat gaat wel goedkomen, zo te zien! Goeinag

1. Jessica Otto:
    15 oktober 2019
    Geld aftroggelen........😉
  2. José:
    15 oktober 2019
    Moest het even opzoeken, maar volgens mij is het geld opnemen; uit de muur trekken denk ik dan. Maar misschien wel helemaal verkeerd, ik hoop dat jullie er nu inmiddels wel achter zijn.
    Weer een leuke dag achter de rug zo te lezen en weer veel geleerd. Bij ons in Nieuw-Zeeland gaan kinderen ook in uniform naar school, maar niet bij iedere school is dat het geval. En de kleuren van het uniform komen ook niet overeen met de kleuren van de school.
    Jullie hebben weer een mooie plek om te overnachten, hopelijk heeft iedereen morgenochtend een warme douche! Veel plezier weer
  3. Jane:
    16 oktober 2019