Dag 17 Oudtshoorn-Stellenbosch

25 oktober 2019 - Somerset West, Zuid-Afrika

Goeie Môre

Ons ga verder.....

Wat hebben we heerlijk gegeten gisteravond! We hadden een vrije avond en konden zelf bepalen waar we gingen eten. In het hotel zelf of een restaurant in het dorp. Samen met Eric, Miranda, Hans, Ria en Marlies zijn we gaan eten bij de Black Swan, en dat was een voltreffer! Het smaakte iedereen super! Van lamsvlees, struisvogelbiefstuk, spareribs en curry's. Het was heerlijk!

Om 8:00 rijden we weer door naar onze volgende bestemming. Het is vandaag de laatste lange rit van ongeveer 450 kilometer. De temperatuur, 22 graden, is nog aangenaam, de zon moeten we erbij denken...de vooruitzichten zijn niet geweldig voor vandaag. Het gaat veel regenen in het gebied waar we naar toe gaan. Vooralsnog is het droog.
Vandaag gaan we richting de wijnvelden. We rijden via de schilderachtige Route 62 door de Kleine Karoo naar Stellenbosch. De op één na oudste stad van Zuid-Afrika, gesticht door de V.O.C.
De bergen naderen weer en de eerste Pass waar we door heen rijden is 13,4 km lang. Het is inderdaad schilderachtig, zo mooi! De hoge bergen met prachtige natuurlijke kleuren, grijze tinten en het groen van mossen....struiken...en bomen, waar de zon zo nu en dan op schijnt, de stukken blauwe lucht en de wolken die om de toppen van de bergen dansen, en de schaduw op de bergen laten vallen,echt prachtig! Het is 9:15, tijd voor verligting, en ook maar gelijk koffietijd! Een minuutje of 20 en dan pakken we de draad weer op. Het landschap kleurt wat meer geel naar bruin. Gedurende de rit zitten Eric en Miranda ondertussen naast me aan de andere kant van het gangpad hun bridgekwaliteiten op te vijzelen. Dick zit achterin de bus met de tablet op schoot. Iedereen zit zo zijn eigen ding te doen tijdens zo'n lange busrit.
De dikkere bewolking neemt langzaam de plaats in van de blauwe lucht, deze is steeds minder te zien. We rijden door het plaatsje Montegu en de gelijknamige pass. Mooie omgeving waar de wijngaarden en fruitbomen met name abrikozen, veelvuldig aanwezig zijn. Bij het binnenrijden van het volgende dorpje Ashton begint het te regenen. Gelukkig maar voor even. In het plaatsje Robertson stoppen we voor de wijnproeverij en ook gelijk de lunch. Bij het wijnhuis Four cousins krijgen we vier aardig gevulde glaasjes gevuld met een witte dessert wijn, rosé wijn, rode wijn en een creamy likeur. De laatste beter bekend hier als Amarulo. De rosé en Amarulo hebben mijn voorkeur, Dick prefereert de rode wijn.
Het is 13:15 wanneer we de bus instappen en verder rijden. Na anderhalf uur rijden, komen we Stellenbosch binnen. Het regent honden en katten op z'n Zuid Afrikaans gezegd. De rondwandeling door het plaatsje gaat niet door, de bus doet een rondje, en we kunnen even een kwartiertje buiten wat foto's maken. Er valt weinig van te zien helaas. Ook oom Samie se winkel kunnen we niet bezoeken. En dan ook nog 800 meter voor de afslag naar ons hotel NH The Lord Charles Hotel Somerset West, komen we in de file te staan. En het schiet niet echt op. We komen dan ook wat later dan gebruikelijk aan in het hotel. Een groot en netjes, zakelijk hotel. We hebben een mooie kamer. Nadat de koffers zijn gebracht, drinken we nog wat in de bar. Daarna lopen we een stukje naar het tegenovergelegen winkelcentrum en eten wederom heerlijk bij een Italiaans restaurant. Bij terugkomst gaan we naar onze kamer en sluiten deze lange reisdag af. Morgen naar Kaapstad.

Sien jou more!

1. José:
    26 oktober 2019
    Ondanks de regen, toch hele mooie landschappen gezien onderweg. Prachtig die bergen! Hopelijk klaart het weer nog een beetje op voor jullie laatste dagen in Kaapstad en vertrekt de regen richting het Krugerpark. Ik begrijp dat jullie ongeveer 20 minuten van Kaapstad afzitten in Stellenbosch. Blijven jullie dan tot 29 Oktober in hetzelfde hotel?
    Het is een mooi hotel, maar inderdaad erg zakelijk en niet zo sfeervol als de andere accommodatie waar jullie geweest zijn. Het lijkt ook super groot en op de website zie je meer vergaderzalen dan kamers. Maar wel heel luxe, jullie zullen vast heerlijk geslapen hebben na zo'n lange reisdag.
    Veel plezier in Kaapstad vandaag, ik ben heel benieuwd hoe dat eruit ziet!
  2. Jane:
    26 oktober 2019
    Lekkere rosé voor de buufkes?😉😃🍷