Dag 18 Stellenbosch-Kaapstad

26 oktober 2019 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Goeie Môre

Ons ga verder.....

Het ontbijt is super! Wat een variëteit aan heerlijke ontbijtproducten. De eitjes worden op alle manieren gebakken, met keuze aan groenten en bacon erbij. Verder heerlijk vers fruit, meloen, ananas, gesneden sinaasappel en grapefruit. Yoghurt in verschillende smaken. Alle soorten brood en broodjes en er is zelfs champagne.
Dan vertrekken we naar Kaapstad. Het is maar 50 kilometer rijden vanaf ons hotel. Omdat het vandaag de beste dag is qua weer, rijden we direct door naar de Tafelberg. Elaine heeft gekeken, de wachttijd om met de kabelbaan omhoog te gaan is 2,5 uur. De weersvoorspelling ziet er goed uit voor vandaag. De wind is gunstig, niet te hard, zonnig met een graad of 18. Gistermiddag was het heel anders met de wind, toen was ie veel harder. In Kaapstad noemen ze die wind de Kaapse dokter....de wind waait de slechte stoffen uit de stad.
Al snel naderen we de stad en komt de Tafelberg steeds beter in zicht. Ook rijden we langs gigantisch grote sloppenwijken. Het blijft maar doorgaan. We rijden langs de haven en langs de brug die nooit klaar gebouwen is....dus nooit afgemaakt.
Bij het naar boven rijden van de Tafelberg komen we in de file. We horen dat er ondertussen een wachttijd van 4 uur is ontstaan. Er wordt besloten om om te draaien en eerst de stadstour te doen. Vanmiddag wordt er gekeken of het iets rustiger is geworden om de Tafelberg op te gaan.
De bus rijdt de Moslimwijk Bo-Kaap in. Mooi gekleurde huizen versieren de heuvelachtige straten. Het doet ons denken aan Curaçao. We krijgen een kwartiertje om hier rond te lopen en wat foto's te maken.
We krijgen verder een sightseeing met de bus door de stad. Rond 9:45 stappen we uit en lopen door een mooi park. Elaine vertelt over de historie van het park en de natuur ervan. Er staan hele oude en grote bomen en de eekhoorns bedelen om wat lekkers. De koffiepauze en sanitairestop maken we bij een mooi terras. We zitten er heerlijk buiten. Het weer is super! Strak blauwe lucht en we zien de Tafelberg vrij van de wolken.. Het is prachtig! De temperstuur is 21 graden. Rond 11:30 zijn we terug bij de bus en gaan we nogmaals proberen om de Tafelberg op te rijden naar de kabelbaan. We staan bij het punt om linksaf te gaan, maar helaas...het ga nie gaan. De weg is verder afgesloten. Chris rijdt nu naar een ander uitkijkpunt Signal Hill. Onderweg er naar toe zien we al zoveel moois! Bij aankomst is het prachtig, wat een uitzicht over de stad! Zo'n mooi uitzicht over een stad heb ik nog niet gezien! We kunnen een half uurtje wandelen langs de rand en foto's nemen en daar maken we dankbaar gebruik van. Ook is hier een startpunt voor paragliders. Ze zweven langzaam door de lucht met onder zich de stad en het strand. Wat mooi om dit mee te maken! We zouden het graag willen doen, een enkeling uit de groep staat er ook voor open. Elaine gaat haar best doen om het voor ons te regelen. Ze neemt het visitekaartje mee en gaat aan de gang. Ondertussen rijden we naar het waterfront. Hier kunnen we naar hartelust winkelen en eten. We krijgen twee uur de tijd en krijgen te horen dat we om 15:00 met de taxi naar het startpunt van de paragliders gereden worden. Eerst gaan we op het gemakje wat eten en wat rond lopen. Het is hier goed toeven, er is van alles te beleven. Muziek, een hoop terrassen en winkels. We zijn op tijd bij de afgesproken plaats en worden met ons vijven naar boven gereden. Daar aangekomen, krijgen we te horen dat de wind is gedraaid en dat men aan het kijken is om vanaf de andere kant van de berg af te springen. We moeten even afwachten of de condities goed zijn. Dat even wachten wordt uiteindelijk best lang. Tegen 17:15 krijgen we te horen dat het niet door gaat. Het is niet verantwoord om de vlucht te maken. We balen er natuurlijk goed van, maar veiligheid boven alles! Heel misschien maandagochtend nog een kans. We rekenen nergens op. We kunnen met een taxi terug de berg af waar Elaine ons op zal wachten. Ik heb met haar in contact gestaan via Whatsapp. Wel grappig wat ze naar me terug schrijft...."Ek hou duim vas"(duim voor jullie)
We worden bij Camp Bay afgezet en wachten op Elaine. We wachten en wachten en wachten....Ondertussen weer een half uur verder. Na telefonisch contact te hebben gehad komt ze ons tegemoet lopen...ze stond een stuk verder. Nu weer met een taxi naar het hotel. Al met al komen we rond 18:00 aan bij het Best Western Fountain hotel aan. Ons laatste hotel van deze reis waar we 3 nachten verblijven. Ik ben bekaf en we zijn toe aan een drankje. De koffers zetten we op de kamer en we besluiten om hier ook wat te eten. Het wordt tevens niet aanbevolen om in de avond te voet de deur uit te gaan hier....te gevaarlijk.
Morgen weer een nieuwe dag!

Sien jou more!

1. José:
    27 oktober 2019
    Wat een hoop prachtige foto's zeg, wat is Kaapstad mooi! Ik wilde zoveel reakties plaatsen bij de foto's, maar op een gegeven moment had reislogger.nl er genoeg van en plaatste verder niets meer (teveel reakties van mijn internetverbinding kwam er als reden).
    Jammer dat jullie de top van Tafelberg niet konden bereiken en dat het paragliden niet door kon gaan. Het laatste natuurlijk vanwege de verandering in de wind zoals je schreef en ik denk dat het juist nu in het weekend super druk is bij de kabelbaan. Hopelijk maandag dan nog in de herkansing, ik hou duim vast.
    Wat een prachtige gekleurde moslim wijk en ook de kustlijn is geweldig mooi. Jammer dat je 's-avonds niet even een wandelingetje kan maken aan de boulevard.
    Op de website van jullie hotel staan ook prachtige foto's trouwens, ik hoop dat jullie ook op die plekken terecht gaan komen. Gelukkig heb je een aantal dagen in Kaapstad.
    Ik vraag me ook af of er in Zuid Afrika veel aandacht is voor de rugby worldcup in Japan. Zuid Afrika speelt vanavond (bij ons) tegen Wales in de halve finale, dus dat zal zo rond 11 uur 's-morgens bij jullie zijn. Als ze winnen, dan spelen ze tegen Engeland in de finale. Helaas verloren The All Blacks (Nieuw-Zeeland) gisteren van Engeland. Als Zuid Afrika verliest, dan spelen ze nog een keer tegen Nieuw-Zeeland voor de derde en vierde plaats.
    Veel plezier weer morgen, hopelijk gedraagt het weer zich een beetje voor jullie laatste dagen, ik hou weer duim vast!
  2. Jane:
    27 oktober 2019
    Prachtige foto's van Kaapstad en de berg in de wolken!😘
  3. Walter:
    27 oktober 2019
    Super mooie vakantie hoor.
  4. Adrienne Heeren:
    27 oktober 2019
    Super mooi daar en leuke gekleurde huizen. Geniet nog van jullie laatste vakantiedagen.