Dag 3 Johannesburg - Hoedspruit

11 oktober 2019 - Somerset, Zuid-Afrika

Goedmoge,
05:30 uur…wake up call…..Een vriendelijke stem aan de andere kant van de lijn zegt dat we wakker moeten worden. Mijn wekker is net ook afgegaan, dus ik zeg vriendelijk dank je wel. We gaan ons opmaken voor een lange dag. Zorgen dat alles weer ingepakt is en de koffers buiten de deur zetten, zodat deze tijdens ons ontbijt in de bus gezet gaan worden. Het is rond 06:30 al licht buiten en het regent een beetje. Genoeg om  even de regenjas aan te doen om naar de ontbijtzaal te wandelen. Ik heb mijn lange broek maar aangedaan want de temperatuur is op zijn Hollands gezegd diep beneden peil. Het ontbijt maakt weer een hoop goed.
Bij het terug wandelen is het gelukkig weer droog en kunnen we onze laatste spullen pakken en ons begeven naar de bus. Er wacht ons een lange rit van ongeveer 430 km. We gaan onderweg op twee plaatsen stoppen. Elaine vertelt zo nu en dan wat over de geschiedenis van Zuid Afrika. Het eerste gedeelte van de rit gaat voornamelijk over de snelweg. Grote droge vlaktes gaan aan ons voorbij met hier en daar een boerderij. Het is hier merendeels akkerbouw wat de klok slaat. Soms zien we wat cattle op de vlaktes rondlopen. Naarmate de rit vordert gaat het landschap over in meer heuvelachtige gebieden met meer groen. Bij de eerste stop kunnen we even onze benen strekken en wat te drinken kopen. Het is een mooie plek waar wat wild graast. We komen ook een groep schoolkinderen tegen in uniform die veel bekijks hebben. Altijd aandoenlijk en leuk om die kindjes zo bezig te zien. Het is een vluchtige stop, we moeten al snel weer de bus in om verder te rijden. Rond 12:00 is de volgende stop in een klein plaatsje waar we wat te eten kunnen kopen. Het is de plaatselijke spar waar we wat inkopen doen. Het zonnetje is lekker aan het schijnen en de temperatuur is zeer aangenaam. We eten het een en ander buiten op en nemen de rest mee de bus in. We zijn al een aardig eind opgeschoten maar moeten nog wel een stuk overbruggen. Op zich geen probleem want de uitzichten vanuit de bus worden steeds mooier. We rijden al een tijdje over de provinciale weg. Dit gaat wat langzamer, maar zoveel mooier. De heuvels worden bergen. De weg gaat door de hoge bergen heen en we zien prachtige canyons aan ons voorbij schieten. We stoppen nog een maal bij een plek waar we een mooi uitzicht hebben op de Drakensbergen. Een bergengroep van wel 1000 km lang. Met prachtige bloemen en dit uitzicht maken we mooie plaatjes! Het laatste stukje breekt aan en rond 14:30 arriveren we bij onze volgende accommodatie, Kubu Safari Lodge. We worden welkom geheten met een drankje en krijgen de sleutel van onze kamer. Het is een mooie lodge. De kamer ziet er goed uit en de sfeer is Afrikaanse safari. Een stuk kleinschaliger en afgelegener als de vorige accommodatie in Johannesburg.  Als we uit ons raam kijken zien we een impala van de struiken snoepen. Geweldig!
We hebben geen tijd te verliezen want om 15:00 moeten we alweer klaar staan om de eerste safari te gaan beleven. Een extra excursie die we bijgeboekt hebben en die we niet willen missen. Het is een sunset game drive in het Timbavati-park. We gaan mee met een ranger in een grote open 4WD om de dieren te spotten. Wanneer we vertrekken schijnt het zonnetje nog lekker en al snel zien we de eerste dieren voorbij trekken. De giraffe heet ons van harte welkom en blijft nog even mooi poseren voor onze camera. Het is een mooie en geweldige ervaring. We zien zebra’s, nijlpaarden, een neushoorn, waterbokken, springbokken en als laatste als de zon bijna ondergaat komen we bij een groepje leeuwen. Vader en moeder met twee jongen…ze lopen rustig rond en drinken wat bij een plas water. Er zijn meerdere groepen mensen hier die de boel gade slaan. We blijven eerst op een afstandje kijken maar als we vragen of we wat dichterbij kunnen komen, geeft de ranger er gehoor aan en rijdt hij tot op een paar meter afstand. De ranger weet wat hij doet en geeft ondertussen een hoop informatie. Het is een super mooie beleving geworden met zoveel moois om ons heen. Ik zou nog zoveel meer kunnen schrijven over dit alles, maar hou het hierbij. Zeer tevreden keren we terug naar de lodge waar we aan het buffet kunnen aanschuiven. Gezamenlijk met de hele groep sluiten we deze dag hier af. Rond een uur of 21:00 houden we het voor gezien en gaan we naar onze kamer. De koffers weer openen en spullen klaarzetten voor morgen. Ik dacht dat het vandaag vroeg uit de veren was. Morgen nog iets vroeger….dan worden we om 05:15 verwacht voor vertrek….dat wordt echt een vroegertje…
Goeienag

Helaas is het door tijdgebrek niet mogelijk om de foto’s goed te sorteren dus plaatsen we snel wat foto’s erbij.

1. José:
    12 oktober 2019
    Wat een lange dag voor jullie! Het lijkt me wel fijn dat je nu allebei het landschap wat beter in je op kan nemen omdat je zelf niet hoeft te rijden. Knap dat jullie nog puf hadden om de safari te doen, maar dat was zeker de moeite waard!
    Wat een mooie zonsondergang, dat doet me aan de Lion King denken, echt prachtig!
    Straks weer een lange dag, ik hoop dat jullie lekker kunnen bijslapen. Alvast weer veel plezier, ga ervan genieten
  2. Frank de Haas:
    12 oktober 2019
    Wat een lange dag was het en fantastisch dat jullie die safari nog deden. Was het niet gevaarlijk om zo dicht bij die leeuwen te komen? Groetjes en geniet ze.
  3. Dirk:
    12 oktober 2019
    Ha ha gaaf begin, lekkerrrr😉
  4. Dirk:
    Hee luitjes
    Caroline, wat zijn het weer prachtige verhalen ..En nu over Afrika. 😍
    Ik ga zeker deze week genieten van je verhaal en foto’s .
  5. Peter en Truus:
    Prachtig
  6. Petra:
    12 oktober 2019
    Prachtige foto's. Geweldig mooi daar in zuid Afrika. Ben benieuwd naar alle verhalen en foto's die nog komen gaan.
  7. Jane:
    12 oktober 2019
    Prachtig landschap! En al veel dieren gezien!
  8. Nicole:
    12 oktober 2019
    Wauw!!! Wat mooi om te zien❤
  9. Jessica Otto:
    WAUW!!!!
    Veel plezier op deze geweldige reis.....ik ben niet jaloers op jullie wake-up tijden😉
  10. Anne:
    14 oktober 2019
    leuk verhaal Caroline!
  11. Gerda Klaassen:
    22 oktober 2019
    Wat kan jij leuk schrijven 😘