Dag 2 Johannesburg - Pretoria

10 oktober 2019 - O.R. Tambo, Zuid-Afrika

Goeiemore,
Wat fijn om geen tijdsverschil te ervaren! Niet midden in de nacht wakker worden en klaar wakker zijn en niet meer de slaap kunnen vatten…..dit althans voor mij. Dick is wel wakker geweest, maar is ook weer terug in slaap gevallen. Bij het naar bed gaan gisteravond hoorden we de vliegtuigen nog laag overkomen…na de tweede was ik vertrokken.
Deze morgen zien we dan alles bij daglicht en het ziet er hier super uit! Een gigantisch complex met hoofdgebouw en vele bijgebouwen. Mooie tuinen aangelegd! Ook onze kamer is zeer goed. Alles ziet er netjes uit en de douche is heerlijk! Fijn om hier aankomende avond en nacht nog eens te mogen overnachten.
We beginnen maar eens bij een ontbijtje. De ontbijtzaal ligt een stukje verderop en daar is het al aardig druk. Ook hier ziet het er goed uit. Genoeg keuzes om te maken. Er worden verse eitjes gebakken, broodjes, croissants, vers fruit, vers geperste jus d’orange en ga zo maar door. We laten het ons lekker smaken.
Om 09:00 uur vertrekken we voor onze eerste dag. Als eerste doen we Pretoria aan, de voormalige hoofdstad van Transvaal, waar we een stadstour maken en het Voortrekker-monument bezoeken. Het zonnetje schijnt nog heerlijk en de temperatuur loopt aardig op naar de 30 graden. Dat is weer even wennen na die herfstige dagen in Nederland. We maken verder een tussenstop bij de Union Buildings waar een gigantisch standbeeld staat van Nelson Mandela. Prachtige omgeving met mooi aangelegde tuinen. Het maakt wel indruk. Zo ook de ontzettend vele jacaranda bomen. Ze staan zo mooi in bloei. Prachtige lila paars kleurige bloemen betoveren de lucht. De buschauffeur maakt daarom nog een stop in een laan waar deze bomen in vele getale aanwezig zijn zodat we mooie foto’s kunnen maken. Rond 12:00 uur rijden we door naar Soweto wat een afkorting is voor South Western Townships. Elaine onze reisleidster vertelt een heleboel tussen de bedrijven door. Ze doet dit in het Zuid Afrikaans wat voor ons vaak moeilijk te begrijpen is. Ik zie vaak gefronste blikken over en weer gaan….wat bedoelt ze nu dan weer? Laten we hopen dat we het snel onder de knie krijgen. Bij het binnen rijden van de plaats zien we al de nodige “krotten” opdoemen. Het is wel triest om te zien hoe de mensen hier zichzelf moeten staande houden. De bus stopt in een wat drukkere straat waar zich wat eetgelegenheden bevinden. Het weer is ondertussen zwaar bewolkt en grijs geworden en als we ergens binnen zitten te eten begint het te regenen en horen we een flinke donder. We hebben net een showtje met zang en dans opgevoerd gekregen van een grote groep schaars geklede jonge mannen. Ze hebben ons natuurlijk binnen zien gaan en zien hun kans schoon om wat geld te verdienen. Ze doen het goed en krijgen dan ook een duit in het schaaltje. Een stukje verderop in de straat lopen we langs het voormalig woonhuis van Nelson Mandela. Het is een kleine woning afgeschermd achter hoge palen. We gaan er niet binnen, maar worden opgepikt door de bus om verder te rijden naar het Hector Pietersen-museum. Dit bezoeken we wel. Hector Pieterson is een (scholier) jongen die op 13 jarige leeftijd is dood geschoten tijdens de rellen die plaats vonden op 16 juni 1976. Ze kwamen in opstand (Hector was zelf niet aan het demonstreren) tegen de wet die de overheid had gesteld om alle lessen te krijgen in de Zuid Afrikaanse taal. Deze taal waren de scholieren niet machtig en al snel bleek dat 90% het niet ging redden. Het museum laat zien wat er in die tijd allemaal gebeurde en hoeveel mensen er zijn overleden bij de diverse ongeregeldheden. Een trieste gebeurtenis in de geschiedenis van dit land. We bekijken buiten nog het monument en rijden dan nog met de bus door een sloppenwijk van Soweto. Vanuit hier rijden we terug naar het hotel in Johannesburg.
Nadat we nog het een en ander hebben geregeld aan excursies maken we ons op voor het welkomstdiner hier op het resort. Om 19:00 worden we verwacht bij de gelegenheid en krijgen we een heerlijk 3-gangen diner geserveerd. Het smaakt ons heerlijk! Het is 21:30 wanneer we onze kamer binnen lopen. We hebben het nog druk….verhaaltje maken, foto’s erbij, koffer weer beetje inpakken. Morgenochtend worden we om 05:30 gewekt om ons op te maken voor de reis naar Hoedspruit....het moet niet gekker worden…
Goeie nag!

1. José:
    11 oktober 2019
    Wat heerlijk dat jullie niet hoeven te kampen met jetlag, dan ben je gelijk goed in je ritme vanaf de eerste dag.
    Prachtige foto's weer en wat is het daar heet, dat zal inderdaad wel even wennen zijn. De paarse bomen zijn echt schitterend!
    Alweer een hoop gedaan en gezien, alvast weer veel plezier toegewenst voor dag 2!
  2. Sandra:
    11 oktober 2019
    Wat heb je t weer mooi vertelt , ik zit al helemaal in je verhaal! Jammer dat t vervolg pas morgen is, jij moet schrijfster worden !
    Prachtige foto s ! En fijn dat jullie geen jetlag hebben en 30 gr!! T moe nie gekker worre nie🤣🤣🤣👍🏼
  3. Adrienne Heeren:
    11 oktober 2019
    Mooi geschreven Caroline. Ziet er mooi uit.
  4. Peter en Truus:
    Mooie foto’s
  5. Nicole:
    Prachtig die bomen.
  6. Dirk:
    11 oktober 2019
    Mooi hoor jacaranka s zijn echt mooi heej groetjes veel plezier.
  7. Peter:
    11 oktober 2019
    Dat was een kleurrijke en historie rijke dag.
    Leuk om te googelen op jullie bezoekadressen.