Dag 5 Fourmiles Falls

18 juni 2023 - South Fork, Verenigde Staten

dag 5

Howdy y'all,

We hebben goed geslapen ondanks dat het leek dat het raam wagenwijd open stond! De geluiden buiten waren zo duidelijk alsof het binnen was. We maken gebruik van een basic ontbijt van het motel, pakken onze koffers en spullen en rijden met een zonnetje en temperatuur van ongeveer 15 graden weg. De banden staan nog vol! We zetten koers richting Aztec, via de US 64 east en US 550 North. Op het programma staat een korte trail. Een opwarmertje aan het begin van de dag. Kort voor het eindpunt verlaten we de US 550 North om een onverharde weg op te gaan, met voornamelijk kleine steentjes...als dat maar goed gaat, zeggen we tegen elkaar.
We hebben er vertrouwen in en 12 miles verder kunnen we de auto parkeren. Klaar voor de Cox Canyon Trailhead. Het is nog vrij vroeg in de morgen, nog een beetje frisjes. De rugzakken gaan op de rug, wat water mee en we zijn maar weer eens weg! Waar we van dachten dat het een vrij simpele en korte trail zou zijn, blijkt al vrij snel na de start,  anders...We moeten flink aan de bak om via grote rotsblokken onszelf naar boven te werken. En dat valt op sommige stukken niet mee! Met handen en voeten klimmen we als echte berggeiten omhoog. Elkaar coachen waar we voeten kunnen plaatsen en een handje helpen. Uiteindelijk geraken we toch vrij snel op de gewenste plek, een prachtige Arch, de Cox Arch.

20230618_08500720230618_08555020230618_08523020230618_075337

We genieten van het plaatje en uitzicht! Dat hebben we toch maar weer gedaan! Nu nog terug. Dat gaat eigenlijk vrij goed en snel.
Na 1,5 uur lekker bezig te zijn geweest, staan we terug bij de auto. Even wat eten en drinken en dan de onverharde weg terug naar de US 550 North.
We rijden deze een stukje verder, verlaten de staat New Mexico en rijden Colorado weer in, om vervolgens een binnendoor weg te pakken. Mooie wegen waar we heerlijk rustig aan kunnen rijden en genieten van de omgeving! Tot twee keer toe zien we voor onze neus herten langs de weg en de weg oversteken. We vervolgen onze weg naar Pagosa Springs. Ook hier verlaten we de verharde weg om op een onverharde weg de bergen in te gaan. Ook deze weg is goed begaanbaar en in een half uurtje rijden we naar de parking van onze volgende trail, Fourmile Falls Trailhead.
Rond 12:00 zijn we zover. We nemen voldoende water en onze gesmeerde broodjes voor onderweg mee. Het weer is prachtig, we zitten wat hoger in de bergen, dus de temperatuur is wat lager, maar zeer aangenaam voor de inspanning die we gaan doen. We beginnen voornamelijk met wat dalingen over een smal ongelijk pad. Dan bereiken we een open vlakte met wat hoog groen gras en planten, bomen en uitzichten op de hoge bergen. Het smalle pad loopt hier doorheen. De verschillende kleuren groen komen prachtig over! Wat een bijzonder mooie trail is dit!

IMG-20230618-WA004420230618_12390220230618_134704

Ook moeten we diverse malen een beek over steken. De ene keer gaat dat wat makkelijker dan de andere keer. Het is er soms ook modderig. Maar goed dat we onze hikestokken bij hebben, die kunnen we nu goed gebruiken!
Regelmatig lassen we een korte pauze in om even op adem te komen, wat te drinken en eten. Bij het bereiken van het laatste deel van de trail zien we de watervallen hoog vanaf de bergen kletteren.

20230618_134611

Door een laatste inspanning (met droge schoenen en kleding de overkant te bereiken van de sterk stromende beek) te maken komen we vlakbij de waterval uit.

20230618_13590220230618_142046IMG-20230618-WA003420230618_143042

Het vreselijke koude water voelen we tegen ons aan spatten. Het is prachtig om te zien! Vanwege de kou verlaten we snel dit punt en gaan we langzaam aan de terugweg beginnen. We hebben ondertussen al leuke gesprekjes gehad met Amerikaanse gezinnen en stelletjes. Mooi om te zien dat ze de kids, hoe klein en jong ze nog zijn, mee nemen op zo'n trail, die beste intensief is. Zo krijgen we ook contact met een leuk jong stel uit Phoenix Arizona. We raken aan de praat en vertellen dat we een reisblog bijhouden. We nemen foto's van elkaar en nemen afscheid. Als we ze even later weer tegen komen en we nog even kletsen, vragen ze of ze ook onze blog kunnen zien en bekijken. Of course!! Hoe leuk is dat! Veronika en Jaro, welcome to our blog! It was very nice to meet you!! We vervolgen onze terug weg en na 4,5 uur wandelen staan we weer bij de auto. Moe maar voldaan stappen we in en op naar South Fork. We nemen de prachtige US 160, die ons over de bergen brengt. Deze weg laat ons geweldige uitzichten zien en brengt ons naar bijzondere hoogte, waar we de sneeuw nog tussen de bomen zien liggen! We stoppen nog bij een prachtig uitzichtpunt en vinden het dan welletjes geweest!

20230618_17205920230618_172050

Rond 18:00 arriveren we bij Ute Bluff Lodge in South Fork.

20230618_192412

Wat een prachtige dag hebben we weer mogen meemaken! Het was inspannend, maar zo de moeite waard!! More to come....

1. Marjolein:
    19 juni 2023
    Knap gedaan zo’n klim en wat een mooie Arch. Mooi dat zo’n klim dan ook echt de moeite waard is!!!
  2. Sandra:
    19 juni 2023
    Weer een mooie dag met prachtige foto ‘s (vooral Caroline op de bibs schuifelend naar de overkant 🤣) ! Ik geniet met jullie mee😘
  3. Karin:
    Mooiiii
  4. José:
    19 juni 2023
    Wat een prachtige dag, dat maakt het weer een beetje goed na de pech van de dag ervoor!
    De Cox Canyon Trailhead is echt prachtig, ik heb al eerder op vorige reizen van jullie mooie foto’s gezien van arches. Het blijft toch echt heel bijzonder allemaal en je vraagt je af wanneer zo’n arch dan doormidden breekt. Op een bepaald punt zijn ze echt dun, maar misschien kan dat nog makkelijk 100 jaar mee.
    Fourmile Falls Trailhead is ook fantastisch mooi, je had je douche kunnen overslaan die morgen. Maar wat een klimpartijen en met het oversteken van de beken moest je creatief bezig zijn. Maar wat lijkt het mij dan een heerlijk gevoel om daarna terug te kunnen kijken op alle obstakels die je moest trotseren en dat je het toch maar weer hebt gedaan. Petje af hoor!
    Prachtige omgeving, die op plaatsen een beetje aan Oostenrijk doen denken. Dat uitzichtpunt is ook zo mooi!
    Als ik dit bericht ga afsluiten, denk ik dat jullie al heerlijk liggen te slapen. Ik hoop dat je niet al te verkreukeld uit bed komt morgen en dat jullie weer volop gaan genieten. Veel plezier weer!
  5. Carla:
    19 juni 2023
    Prachtige foto’s weer, wat een geklauter en geklim, doe t jullie niet na
  6. Peter:
    19 juni 2023
    Het klim- en klauterwerk heeft weer veel moois opgeleverd. Leuke contacten, prachtige natuur en genoeg om over te schrijven.
  7. Jane:
    19 juni 2023
    Met een bakje koffie jullie verhaal weer gelezen en de prachtige foto's bekeken! Ik geniet mee met jullie! Xxx
  8. Walter:
    Ziet er weer mooi uit.
    Spannend over die boom Caroline.😱
  9. Eric:
    19 juni 2023
    De Arches zien er fragiel uit alsof ze elk moment kunnen afbreken. Broos maar o zo mooi! Het landschap lijkt erg groen tov van de voorgaande gebieden. Waarschijnlijk regent het daar vaker? Jullie zijn wel droog gebleven op spetters van de waterval na :) Altijd mooi en indrukwekkend zo’n waterval. Was weer een mooie dag!
  10. Hanny en Jan:
    19 juni 2023
    Wat ‘n mooie reisverslagen en prachtige foto’s. Leest lekker weg en is genieten, zelfs voor de thuisblijvers. Elke dag weer leuk om te lezen en te zien. Caroline en Dick, geniet er maar goed van saampjes.
  11. Miranda:
    19 juni 2023
    Nog even en dan beginnen jullie echt aan bergbeklimmen! Doen jullie wel voorzichtig ⚠️
    Mooie plaatjes weer 👍🏻😊
  12. Katja:
    19 juni 2023
    Weer een prachtig uitzicht waarvan jullie hebben mogen genieten!
  13. Gerda Klaassen:
    22 juni 2023
    Geweldige dag , prachtige natuur. Mooi verhaal
  14. Veronika M Campbell:
    1 juli 2023
    It was great to meet you both and share some wonderful moments in nature! Your pictures and blog are really great! Wishing you many happy miles ahead with many more adventures. 😊 Veronika and Jaro Phoenix AZ