Dag 15 Magnificent

28 juni 2023 - Riverton, Wyoming, Verenigde Staten

dag 15

Howdy y'all,

Een nieuwe dag breekt aan. Wat was ik moe gisteravond! Ik viel als een blok in slaap maar werd wel op tijd, rond 05:30 wakker, wel doorgeslapen. Dat gebeurt niet zo vaak. Meestal wordt ik toch wel één keer in de vroege morgen wakker. Dick heeft ook weer beter geslapen, gelukkig niet veel last gehad van zijn buik. We willen op tijd aan de dag beginnen, dus zorgen we ervoor dat we snel op pad kunnen. Even een snel ontbijtje pakken en we zijn weg!
Het motel is overigens super geweest, goede kamer! We zitten vlakbij de ingang van het Yellowstone National Park. Twee straten verder rijden en we zijn van Montana wederom in Wyoming belandt en rijden een korte file in om ons te melden bij de ranger bij de ingang.
Het wordt zo te zien aardig druk vandaag, als nu al om 08:00 uur de auto's aan staan te schuiven. Afgelopen weken hebben we begrepen dat de scholen al vakantie hebben. De lagere en middelbare scholen zijn gesloten in de maanden juni, juli en augustus. Dat is nog eens een zomervakantie!
Dus ook veel Amerikanen zijn in hun eigen land vakantie aan het houden. Niet veel later rijden we op de wegen in het immens grote Yellowstone!
Het is een prachtig gezicht om tussen de optrekkende mist, het water en de bergen te rijden! Het maakt prachtige plaatjes! Je kunt hier wel weken verblijven en dan nog heb je niet alles gezien.

20230628_08070820230628_080815

We zijn er in 2016 ook al geweest en hebben toen ook diverse punten aangedaan. We zijn onderweg naar onze eerste stop en hopen dat er nog voldoende parkeerplaatsen zijn. Dat is altijd een beetje het vervelende als het zo druk is. We gaan het zien. Het weer is in ieder geval een stuk opgeknapt! Het is nog wel mistig en koud, een graad of 5, maar de zon probeert er al doorheen te schijnen. We zien een stuk verder voor ons de auto's stoppen. Dat kan twee dingen betekenen: dat het al erg druk is om te kunnen parkeren, of er is iets bijzonders te zien! We stoppen achteraan in de rij en net naast ons aan de kant,  zien we een buffel op zijn gemakje liggen. Bijna over het hoofd gezien. Wat is er dan verderop aan de hand. Vele auto's proberen te parkeren en verschillende mensen staan buiten de auto met camera's in de hand. En jawel hoor.....Er loopt een moeder beer met twee jong heerlijk op het gemak in het gras te wandelen. Het is wat verder weg, maar kunnen het toch redelijk goed zien. Wij kunnen helaas niet meer parkeren en moeten de weg verder vervolgen. Dat doen we natuurlijk in een zo laag mogelijk tempo! Een Ranger staat het verkeer zo goed mogelijk te regelen en maant ons door te rijden.  We hebben het toch mooi op ons netvlies staan! Geweldig!

DSC02469DSC02467DSC0246620230628_082605

Even later zijn we op ons eerste punt waar we de Fairy Falls trail gaan lopen. Gelukkig is er nog voldoende parkeerplaats. Het zonnetje komt zo nu en dan al even om de hoek kijken. Er lopen al genoeg mensen naar de eerste bezienswaardigheid, de Grand Prismatic Spring. Deze kunnen we vanaf een wat hoger gelegen uitkijkpunt mooi zien. Omdat de zon nog niet goed door is gekomen en er bijna geen wind staat, komt deze Spring nog niet goed tot zijn recht.
We moeten prachtige kleuren zien,maar het is nog een beetje eentonig.

20230628_091239

We besluiten de trail verder te lopen naar de Fairy Falls en op de terugweg nogmaals bij dit uitkijkpunt langs te gaan. De wandeling naar de waterval is vlak en loopt door bosgebied. Soms liggen er nog plassen, waarschijnlijk van de regen van gister. Het is nog niet echt druk met mede wandelaars.
Het is een fijne wandeling zo in de vroege morgen. Na een goed uur zijn we bij de waterval. Geen grote zoals we die al eerder hebben gezien, maar wel mooi gelegen in de prachtige natuur. We pauzeren er even, eten ons bannaantje op en beginnen even later aan de terugweg.

20230628_10015620230628_101052

In totaal twee uur later, rond 10:45 uur en 10 km gelopen te hebben, staan we weer bij het uitkijkpunt van de Grand Prismatic Spring. Een stuk drukker met mensen en de zon schijnt er op los! En dan ziet het er op eens heel anders uit! De kleuren zijn zichtbaar geworden! Het is amazing! Wow wat bijzonder om te zien! We zijn blij dat we nog eens langs zijn gelopen! Onze dag kan al niet meer stuk! Een buffel, beren en deze prachtige Sping gezien, Yeah!!

20230628_10535620230628_105346

Bij de parkeerplaats is het ondertussen dringen geblazen voor een plaatsje. We zorgen ervoor dat er snel iemand anders op ons plekje kan staan.
Op naar het volgende! Dat laat niet lang op zich wachten. We willen parkeren bij Biscuit Basin. Maar ook hier is het aanschuiven geblazen. Op goed geluk dat je toevallig als je langs rijdt er een auto vertrekt. Je kunt niet eeuwig blijven staan, de auto's achter je willen ook! Maar wij hebben toevallig geluk! Er rijden een paar auto's voor ons weg en zo kunnen wij op één van de plekken parkeren. Bij deze bezienswaardigheid lopen we over een boardwalk langs prachtig gekleurde pools en nog actieve Geysers. Het hete water borrelt wat en plots spuit het uit de grond. Je voelt de warme damp langs je heen gaan. De kleuren van de diverse pools zijn ook geweldig mooi, zo bijzonder! Het prachtige blauw van de Sapphire pool, maar ook de anderen zijn prachtig, met kleuren van groen naar geel, het oranje dat aan de oppervlakte te voorschijn komt, heel mooi! Dit alles veroorzaakt door algen.

20230628_11534620230628_11541120230628_11503520230628_113607

20230628_11464420230628_113636

Na deze wandeling stappen we weer in de auto en proberen we een leuke plek te vinden om onze broodjes te eten. We hebben een paar plekken op het oog. Ook in dit soort gigantische parken zijn ze voortdurend aan de weg bezig. Vorig jaar is nog een heel stuk weggevaagd door overstromingen. En net op de plekken die wij in gedachten hebben om te eten, wordt er aan de weg gewerkt. Zo moeten we een half uur wachten voordat we überhaupt verder kunnen rijden op de weg waar maar een rijstrook beschikbaar is, en dus eerst de ene rijrichting mag rijden en daarna de andere rijrichting. En dat zijn vaak hele lange stukken!

20230628_12443020230628_12441320230628_124402

Het is dan ook al weer wat later in de middag voordat we kunnen gaan eten op een picknick plaats verderop. Ik maak gelijk van de gelegenheid gebruik om mijn sportlegging te verruilen voor een korte broek. De beentjes kunnen weer wat bij kleuren. Hoewel, we hebben nog wat miles in het vooruitzicht...Daar gaan we dan ook gelijk aan beginnen na de lunch. Allereerst rijden we Yellowstone aan de zuidkant uit. Via deze weg pakken we de Grand Teton mee, geweldig mooie mountains!

20230628_14292420230628_14113420230628_143057

Af en toe stoppen we even waar het mogelijk is om ze goed op de foto te zetten. Daarna rijden we via de US 287, ook weer een Scenic Byway, richting Dubois. Het is een weg door prachtige natuur, waar je de kans loopt om nog diverse wildlife te spotten. De maximum speed is dan ook vaak wat lager. We worden regelmatig door grote oplichtende borden gewaarschuwd om vooral niet te stoppen op deze wegen. We zien verder geen wildlife, maar wel geweldige natuur! Die ook weer ineens verandert! Zo rijden we door de met groene bomen en struiken begroeide bergen, en zo belanden we in geel, oranje, bruine rotsachtige gebergtes.

20230628_15131120230628_15581120230628_152708

Om 17:30 melden we ons bij Paintbrush motel in Riverton. Het is zwaar bewolkt, met een aangename temperatuur. Wat een dag hebben we weer mogen beleven! We zetten onze spullen op de kamer en gaan gelijk door om wat te eten, Asian food deze keer bij Chopstix. Wat hebben we het toch goed! More to come.....

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Carla:
    29 juni 2023
    Zo wat een dag zeg, volgens mij hebben jullie vandaag meer mensen gezien dan de afgelopen dagen bij elkaar
    Super die mama beer met jong, echt bijzonder , wederom een dag met mooie foto’s , vooral die met wolken partij boven de bergen
    Weer genoten van jullie verhaal, voor jullie welterusten en voor mij begint de werkdag
  2. Karin:
    29 juni 2023
    Wauw wat een mooie dag weer! En prachtige uitzichten. Zo inspirerend. Ik geniet mee!
  3. Eric:
    29 juni 2023
    Echt een heel mooi park Yellowstone. Wildlife, waterval, geisers,natuur Wat wil je nog meer. kan mij voorstellen waarom jullie weer zijn gaan kijken echt de moeite waard. Een hele mooie dag!
  4. Dirk:
    He he eindelijk the bear uh 3 stuks wat gaaf,
    ook de bison imposant natuurlijk. Maar ja daar struikel je bijna over in the yellow.
    Vindt het wel prachtige beesten, vooral van heel dichtbij het waren centimeters heej Dick.
    De natuur in al zijn hoedanigheid is natuurlijk ook amazing, dat wordt je nooit beu.
    Wat een mooi geheel, kortom een geweldig park Amerikaans groot ook dat nog.
  5. José:
    29 juni 2023
    Ik kan me voorstellen dat je behoorlijk moe was, het was een lange dag gisteren met de vele kilometers die jullie gereden hebben.
    Gelukkig hebben jullie goed kunnen bijtanken en konden jullie zonder regen weer verder aan de reis.
    Inderdaad prachtige plaatjes van de optrekkende mist, het lijkt soms alsof er stukken bos in brand staan. Het blijft mooi in contrast met de prachtige groene kleuren, een mooi begin van de dag.
    De Fairy Falls zijn weer op een andere manier mooi in vergelijking tot andere watervallen die jullie gezien hebben. Het is inderdaad de ligging en de natuur erom heen die deze weer bijzonder maken.
    En dan de Grand Prismatic Spring, what a beauty! Ik waande mij echt in eigen land, de spring is een ‘copy and paste’ van onze Champagne Pool in Waiotapu op het Noordereiland. De kleuren zijn zo mooi hè, zeker als de zon erbij komt. Gelukkig zijn jullie nog terug gegaan en dan kun je het verschil goed zien. Je kon op jullie video goed horen dat het inderdaad druk was bij het uitzichtpunt, een gepraat van jewelste.
    Ik heb het al eerder gezegd, de Scenic Bypass wegen zijn geweldig om te mogen rijden. Je valt niet snel in slaap achter het stuur lijkt me zo met zoveel mooie en afwisselende natuur om te aanschouwen. De Grand Teton mountains alleen al, it can’t get any better than this right?
    Wat een prachtige dag voor jullie en goed te lezen dat jullie het ook zo op prijs stellen. Dat komt in je reisverhalen steeds boven en is mooi te lezen. Blijf ervan genieten mensen, de box ‘beren gezien’ kan weer afgevinkt worden, geweldig leuk voor jullie! Slaap lekker en weer een prachtige dag toegewenst voor straks!!!
  6. Jane:
    29 juni 2023
    Weer een prachtig verslag en mooie foto's! Xxx
  7. Miranda:
    29 juni 2023
    Idd, prachtige dag, spookachtige mooie plaatjes erbij. En wat bijzonder die kleine beren! Heel geslaagd, daar heb je die drukte wel voor over
  8. Sandra:
    29 juni 2023
    Hoe byzonder die beren !!!! Prachtige dag en weer genoten van het verslag xxx
  9. Anne:
    30 juni 2023
    Beren…. Mazzelaars! Dat is ons nog nooit gelukt om die te spotten! Wat een prachtige dag zeg. Het is zo leuk om met jullie mee te genieten! Maak er weer een prachtige dag van!