Dag 6 And Up We Go

19 juni 2023 - Montrose, Colorado, Verenigde Staten

dag 6

Howdy Y'all,

Zoals gebruikelijk zijn we al weer vroeg wakker. Rond 05:30 begint er al weer leven in de brouwerij te komen. Eigenlijk zijn we niet anders gewend als we op doorreis in Amerika zijn.
Als we in de avond klaar zijn met alle bezigheden die we in de avond doen, zoals de verhalen schrijven en foto's uitzoeken voor de reisblog, vallen we vrijwel gelijk als een blok in slaap. De ene keer wat vroeger dan de andere keer, maar nooit heel laat. Deze morgen trakteren we onszelf op een eenvoudig ontbijt op de kamer. We zijn daarna dan ook al snel zover om weer op pad te gaan. Het is nog wel fris, de temperatuurmeter in de auto geeft 45 Fahrenheit aan, een graad of 7....brrrr, maar de zon schijnt al goed! Ik heb gister nog even op internet gekeken en het belooft vandaag een warme dag te worden, dus toch de korte broek aan! We rijden via een countryroad Co 149 North naar Creede. Het is nog erg rustig op de weg, dus rijden we op het gemak door het mooie landschap.
We arriveren na een klein uurtje op de parkeerplaats in het plaatsje Creede, dat bestaat uit twee lange wegen met wat zijstraten. Vanaf hier gaan we beginnen aan de Up en Over trail. Een stevige wandeling die ons op en over de mountain zal leiden. Al direct aan het begin moeten we flink aan de bak! De stijging is pittig! Het pad is smal en voorzien van keien groot en klein afwisselend met grof grind en zand. Het mooie is wel dat we al snel prachtige uitzichten op het dorp en overzicht over het hele gebied krijgen.
De helling is bedekt met lage beplanting en gras. Hiertussen zien we mooie bloemen staan. Regelmatig nemen we even pauze om op adem te komen. We merken dat we hier al goed op hoogte zitten! Waar we afgelopen nacht verbleven, zaten we al op 2500 meter. Langzaam maar zeker komen we steeds hoger tot we uiteindelijk op het hoogste punt staan en prachtige uitzichten te zien krijgen! We blijven even op dit punt om bij te komen en het voornaamste te genieten! We lopen hierna nog een stuk verder, maar besluiten om op een gegeven moment toch terug te keren. We moeten het hele eind nu gaan afdalen. Op het losse grind is dat ook vaak een uitdaging om niet onderuit te gaan. Na twee uur wandelen staan we weer terug bij de auto.

IMG-20230619-WA0068IMG-20230619-WA007720230619_08554620230619_092304

We stappen nog even binnen bij het plaatselijke benzinestation voor een sanitaire stop. Er blijkt achter de deuren een shop schuil te gaan waar leuke snuisterijen te koop aangeboden worden. Altijd leuk om even rond te snuffelen.

20230619_101854

We vervolgen hierna onze weg op de Co 149 North richting Lake City.
Onderweg pakken we nog wat mooie scenic overviews mee. Zoals de North Clear Creek Falls Overlook. Het Windy Point Observation Site, met mooi uitzicht op bergen met besneeuwde toppen waaronder Red Mountain. Het is er prachtig! Hier lopen we een stel uit Texas tegen het lijf waar we leuk mee aan de praat raken.

20230619_11262820230619_115751

Even verderop bij Lake San Cristobal Overlook raken we wederom in gesprek met een stel uit Texas die heel sportief op de wielrenfiets de enorme klim aan het maken zijn. Zij op een zo herkenbaar gekleurde Bianchi fiets. Het is een prachtig uitzichtpunt waar ze de moeite neemt om met ons mee naar boven te lopen, met haar fietsschoenen, en daar foto's van ons te nemen. Ook super leuk, social talk en serieuze gesprekken met deze aardige mensen!

20230619_124725

Het is de hoogste tijd om verder te gaan. In Lake City rijden we naar de door de wielrenners aanbevolen eetgelegenheid, Packer Saloon. Hier nuttigen we de lunch. Deze keer eens voor de verandering in plaats van ontbijt. We eten een heerlijke BLT sandwich, deze keer van Europees formaat. De cola zero is een stuk bigger...met veel ijsklontjes.
IMG-20230619-WA0076

Met gevulde buiken vervolgen we onze weg richting Montrose, ons eindpunt voor vandaag. Maar onze dag is niet compleet als we niet nog een trailtje meepakken onderweg, Dillon Pinnacles. Deze trail is minder heftig als die van vanmorgen, maar de temperatuur is inmiddels wel een stuk opgelopen naar 27 graden. De trail bevat nog wel wat stijging, maar meer vloeiend. We lopen door laag begroeid gebied naar uiteindelijk uitzicht op grote en hoge rotspartijen met uitsteeksels. Een prachtige wandeling waar we ook veel bloeiende planten zien, vooral bij het eindpunt van deze 6 km lange trail.

20230619_15475320230619_160003

De navigatie in de auto geeft aan dat we nog een klein uurtje moeten rijden naar ons motel.
We beginnen er voortvarend aan, maar een stuk verderop is there a kink in the kabel...Roadwork....onze rijstrook is afgesloten. We moeten wachten tot het tegemoetkomend verkeer voorbij is. En dat duurt...en duurt en duurt maar. Als wij dan eindelijk mogen gaan rijden, zien we met wat voor project men bezig is aan de weg! Misschien wel  5 km lang is de gehele helft van de weg opgebroken. Je zou hier maar iedere dag langs moeten...dan zou Rob Geus zeggen..."daar wordt je niet vrolijk van".
We komen rond 18:30 aan bij Stay Wise Inn of Montrose aan en krijgen de sleutel van de kamer. We frissen ons even op en gaan op weg naar de Horsefly, een Brewery waar we bijkomen met een biertje en wat lekkers te eten. Bij terugkomst begin ik aan het verhaal, Dick de foto's en gaat aan de slag met wat huiswerk, want er moeten wat dingen aangepast worden.....
Gisteren hoorden we al van een Amerikaans stel dat het seizoen achter loopt , volgens hun was het qua weer nog mei daar er in de bergen nog heel veel sneeuw viel.
De komende dagen hebben we 2 trails gepland op grote hoogte , daarom heeft Dick nog gekeken op AllTrails wat de recensies zijn van de wandelaars van de laatste dagen.
Die waren niet zo te spreken over de trail oftewel er ligt nog sneeuw . Dus hebben wij besloten om deze niet te gaan doen.
Voor morgen hebben we in ieder geval  een vervangende trail die ook heel mooi blijkt te zijn.
Aan de planning  van overmorgen wordt nog gewerkt.     More to come!

1. Carla:
    20 juni 2023
    Wat een mooie bloemen , leuk ook die gesprekken met andere wandelaars.
    Bijzonder ook dat er nog veel sneeuw ligt op de bergen, gelukkig zijn jullie goed voorbereid om de route qua wandelen te verleggen
  2. Eric:
    20 juni 2023
    Weer een mooie dag met weer mooie beelden van jullie omgeving. Bijzonder dat jullie in 27 graden lopen maar de trails niet kunnen lopen omdat daar dan nog sneeuw ligt. Maar gelukkig zijn er nog genoeg andere trails :) Succes met de volgende!
  3. Karin:
    20 juni 2023
    Ik geniet echt van jullie verslagen. Kijk ook elke keer even of ik zelf wat herkenning zie. Wat is de omgeving toch mooi niet? Vandaag op de route kaart montrose en zie ook in buurt telluride, echt een aanrader, het Aspen van Zuid Colorado zeg maar, en Silverton. Beide mijn stadjes en mooi. Goede reis weer verder en enjoyyy
  4. José:
    20 juni 2023
    Wat een mooie dag weer, bijzonder dat het ‘s-ochtends nog zo koud is. Dat verklaart waarschijnlijk waarom er op bepaalde trails nog sneeuw ligt, inderdaad bijzonder voor deze tijd van het jaar. Goed dat je vooruit loopt op de zaken, blijft checken wat de eventuele obstakels kunnen zijn van de trails die jullie nog willen gaan doen. Jammer dat die van morgen dan moet(en) afvallen, maar wel de juiste keuze denk ik zo.
    The Up and Over Trail is prachtig, wat een mooie uitzichten. Een mooie beloning voor jullie klim inspanningen. Gelukkig daarna terug via Down and Under, maar met grind en zand is dat inderdaad wel behoorlijk opletten!
    De North Clear Creek Falls Overlook en Windy Point Observation Site zijn ook prachtig, wat een uitzichten weer en wat zullen jullie ervan genoten hebben.
    Ook altijd leuk zo’n winkeltje met snuisterijen, worden er deze reis nog koelkast magneten meegenomen?
    Dillon Pinnacles is ook prachtig, mooi weer met die bloeiende planten. Het blijft toch allemaal zo indrukwekkend, nooit gedacht dat Amerika zo veelzijdig en afwisselend is.
    Ik denk dat jullie inmiddels alweer aan je dag gaan beginnen, dus weer heel veel plezier en blijf genieten van alles!
  5. Anne:
    20 juni 2023
    Wat een prachtige wandelingen maken jullie zeg! Zo herkenbaar dat je vroeg wakker word en al s een blok s’avonds in slaap valt! Geniet ervan.
  6. Mirjam:
    20 juni 2023
    Wij worden ook vroeg wakker maar dan van de moskee. Jammer van de belemmerende sneeuw. Maar we kijken uit naar de vast ook mooie foto's van de alternatieve trails.
  7. Peter en Truus:
    20 juni 2023
    Wel fijn dat je elke dag lekker kunt uitslapen, dat is Het Zwitserleven gevoel.
  8. Miranda:
    20 juni 2023
    Leuk die sociale contacten onderweg, pik je idd ook nog goede info van op. Mooie uitzichten weer 😎
  9. Gerda Klaassen:
    22 juni 2023
    Bewondering voor jullie conditie.