Dag 3 Time goes fast when you're having fun.

16 juni 2023 - Santa Fe, New Mexico, Verenigde Staten

dag 3

Howdy y'all,

Allereerst willen we iedereen bedanken voor de felicitaties!! Tevens voor alle leuke reacties die we ontvangen van iedereen! We lezen ze allemaal!

Een nieuwe dag breekt aan in Chama. De zon schijnt al goed, de temperatuur is nog wat laag, zo'n 10 graden. Toch besluit ik de korte broek aan te trekken want het belooft een warme dag te worden. Voor de komende uren even een vestje aan en dan zal het zeker goed komen! Bij de lodge kunnen we ditmaal geen ontbijt verwachten, dus heeft Dick een plaatselijk tentje gevonden waar we gaan ontbijten, Elk restaurant. I am the driver of today, Dick mag even bijkomen! We staan 10 minuten voor opening met de auto voor de deur, als een vriendelijke dame wenkt ons dat we alvast naar binnen kunnen komen. We krijgen alvast een grote mok koffie, die ze regelmatig bij wilt schenken. De French toast staat weer op het menu, dit keer in een wat andere variatie. Die ga ik bestellen! Dick houdt het bij een eitje(over easy) met pancakes. Het restaurant ziet er echt Amerikaans uit! Houten wanden met wat prullaria en schilderijtjes. Een bar waarachter de serveerster de koffie aan het bereiden is en even later loop de sheriff met zijn collega binnen voor een ontbijtje. De ietwat corpulente mannen met zonnebril doen overkomen of ze nog vol energie en zo fit als een hoentje zijn, maar wij betwijfelen het ten zeerste....

Rond 08:15 begeven we ons naar de auto. Het grootste gedeelte van de ochtend zal in het teken staan van rijden van A naar B. Allereerst via de US 84 south en Highway 285 naar Espanola. Van hieruit rijden we door naar Los Alamos. Hier maken we een tussenstop bij Smit's Supermarket, even wat broodjes voor de middag inslaan en nog wat andere boodschappen. Het is een prachtige supermarkt.

IMG-20230616-WA0055IMG-20230616-WA005020230616_102023

Weer eens wat anders dan de Wallmart, maar ook hier hebben ze voor ieder wat wils.

De weg die we vanaf hier rijden richting onze volgende stop is weer amazing! Wat blijft het toch een geweldig en bijzonder land! Ondanks dat ik het nu toch al een aantal keer heb mogen bezoeken, kijk ik steeds weer mijn ogen uit naar de geweldige landschappen, die kunnen wisselen van het ene op het andere moment, wegen/bergpassen de hoogte in en uitzichten op de prachtige valleien.

20230616_105650

Het laatste stuk (11 miles) van de rit gaan we off road. Het is een goed begaanbare weg waar we verder weinig ander verkeer op tegen komen. Uiteindelijk komen we op plaats van bestemming waar we een trail gaan lopen, de Hoodoo trail Ojito in Ojito Wilderness/ White Ridge.

20230616_144242

Voor we aan de trail gaan beginnen, eten we onze broodjes, pakken onze rugzakken, en smeren we ons goed in tegen de zon. De zon schijnt fel en het is aardig warm! Het eerste stuk van de wandeling gaat door vlak ongelijk landschap met prachtige cactusstruiken waarvan sommigen al mooi in bloei staan.

IMG-20230616-WA0051

Een stukje verder beginnen we aan een lichte klim. De eerste mooie zandstenen sculpturen en hoodoos doemen op. Wederom in prachtige kleuren, nu voornamelijk in geeltinten/oranje.

20230616_13092120230616_13102820230616_13101920230616_130949

20230616_13304620230616_140522

We lopen over verharde stukken en stukken zand. Hier en daar groeit wat groen en bomen. Aan de ene kant zien we de hoge randen van de Canyon aan de kant het uitgestrekte landschap!

20230616_13452020230616_13022820230616_13480820230616_131009

Het is een prachtige trail! Verhit en bezweet komen we terug bij de auto. Even bijkomen met wat eten en drinken. Dan rijden we de dirtroad weer terug en rijden wederom via een prachtige weg door de bergen naar Bernallilo om daar de Interstate 25 North naar Santa Fe te pakken. De bedoeling om op tijd hier aan te komen, lukt aardig. Om 16:15 checken we in bij Motel 6 Downtown. We zetten onze spullen in de kamer en lopen te voet een route die Dick heeft gemaakt. In dit gedeelte van Downtown zijn nog veel adobe huizen en gebouwen te zien! Het zijn lemen huizen met een aparte bouwstijl voornamelijk hier te zien. En het ziet er inderdaad bijzonder uit! We lopen langs het oudste huis van USA, de oudste kerk en en de Basiliek van Franciscus van Assisi.

20230616_17474720230616_17384820230616_17424420230616_173456

Wanneer we het centrum bereiken, blijkt er wat te doen te zijn. Op het plein staan vele oude en bijzondere auto's te pronken om bewonderd te worden. De eigenaren zitten op stoeltjes erbij en willen maar wat graag over hun bezit vertellen! Met muziek, terrassen en mooi weer is het een gezellige boel! Een leuke afwisseling op deze dag.IMG-20230616-WA0041IMG-20230616-WA0048IMG-20230616-WA0042IMG-20230616-WA0052

We sluiten deze prachtige dag af op een binnenplaats van een Mexicaans restaurant waar we wat eten en drinken.

20230616_19013320230616_185521
Het smaakt ons heerlijk, maar beginnen ook wel aardig moe te worden, dus besluiten we terug te lopen naar ons motel. Een prachtige dag die om is gevlogen! Time goes fast when you're having fun!!

1. Eric:
    17 juni 2023
    Blijft inderdaad boeiend mooi die landschappen, elke keer weer. Die oude lemen huizen zien er erg goed uit. Mooi om te zien dat ze in de USA het ook belangrijk vinden om historie te behouden. En die auto’s. Ik moest gelijk aan Cuba denken :) Echt een mooie dag weer!
  2. Carla:
    17 juni 2023
    Ik blijf me verbazen hoe mooi t daar is.
    Leuk dat jullie op zo n plein dan die geweldige auto’s tegen komen
  3. José:
    17 juni 2023
    Alweer heel wat kilometers gereden vandaag, bij mij staat jullie teller al op 1144 kilometer. Het blijft lastig dat door het tijdverschil met Nieuw-Zeeland, jullie voor mij één dag op het programma vooruit lopen. Maar het is allemaal goed te volgen hoor, want je legt duidelijk uit wat jullie eind punt is voor de dag.
    Wat is Ojito mooi zeg en die kleuren weer hè. Het is net alsof er hoorntjes met ijs zijn omgekeerd en het ijs er gesmolten onder vandaan loopt. De cactusstruiken in bloei zijn ook zo mooi!
    Wat een prachtige huizen en gebouwen in Santa Fe, mooie route weer opgezocht DJ, dat doe je goed! Leuk om dan op het plein in het centrum te komen met zoveel prachtige auto’s met een leuke sfeer erbij. Zo te zien heerlijk gegeten (wat zijn de maaltijden toch altijd groot in the USA), lekker buiten kunnen zitten en naar wat ik vermoed terug kijkend op een prachtige dag met mooi weer. Zo te zien voor morgen ook weer een warme dag. Ga er weer met volle teugen van genieten!
  4. Miranda:
    17 juni 2023
    Mooie trail , lekker sportief weer. Ook die oude auto’s zijn altijd leuk; deja vu gevoel 😎😘
  5. Mirjam:
    17 juni 2023
    Leuke trial hebben jullie gelopen, lijkt een beetje op de roze vallei in Cappadocie, maar dan in het geel.
  6. Peter en Truus:
    17 juni 2023
    Mooie omgeving en geweldige auto’s