Dag 8 Jasper - Clearwater

1 september 2018 - Clearwater, Canada

Howdy Y’all,

Zal het dan vandaag gaan gebeuren? Zal de korte broek aan kunnen en gaan we wat wildlife zien?
Als ik de weersvoorspellingen mag geloven, gaan we vandaag wat beter weer scoren. Vanmorgen is het nog fris genoeg en verander ik toch van gedachten en trek mijn lange broek toch maar aan. Temeer omdat we na het lekkere ontbijt in het restaurant naast ons hotel vertrekken naar Jasper Sky Tram. Een kabeltram die naar 2250 meter hoog gaat. Dit ligt vlakbij ons hotel zodat we al rond 09:30 uur bij de entree van de tram staan. We kunnen vrijwel direct mee. Het duurt ongeveer 7,5 minuten eer we boven zijn en de begeleider vertelt dat het boven rond de -9 graden is……Brrrr en dan Dick in zijn korte broek…..We zien prachtige vergezichten, het zonnetje schijnt rijkelijk en het is koud! Maar wat een schoonheid! We maken een kleine ronde in de nabijheid van het eindstation en na een half uurtje gaan we weer naar beneden. Ook nu zien we weer mooie uitzichten en we horen verhalen over de dode bomen die in vele getalen aanwezig zijn. Veel door pine beetle, die verwoestend is. Ook is men heel bang voor de alles verwoestende bosbranden. De oude bomen zijn niet bestand tegen deze beetle en leggen het loodje. De jonge bomen hebben een dikkere bast en zodra de beetle zich in de boom boort, stoot de boom sappen uit die de beetle doodt. De natuur lost het op. Het verhaal bij de Athabaska rivier is minder positief….deze vult zich met het water afkomstig van de gletsjer, zoals vele rivieren hier. Aangezien de gletsjers steeds kleiner worden, is men bang dat over tientallen jaren de rivieren droog komen te staan…..allemaal niet best met heel de opwarming van de aarde…..we worden er hier nog meer mee geconfronteerd.
Maar dubbel zo veel genieten van alles wat we nu nog kunnen zien en meemaken.
We zetten koers naar onze eindbestemming zo 320 km verderop, Clearwater. We rijden voornamelijk over de snelweg. Hier is de maximum snelheid 100 km/u. Wij doen het iets rustiger aan. Eigenlijk is het nog veel te snel. Want we zien dan wel onze eerste zwarte beer, maar hij is aangereden door of een camper of een vrachtauto….. Hij ligt levenloos aan de kant van de weg, wat een verschrikkelijk triest gezicht is dat zeg……we kunnen niets doen, dan alleen maar kijken en door rijden. Een stukje verder staan de mensen van de camper met witte en verschrokken gezichten te kijken…..het moet net voor ons gebeurd zijn. Je schrikt je wezenloos als dit je overkomt. We praten er nog een heel eind over.
De weg is verder prachtig gelegen. De dik beboste stukken worden wat weidser. Mooie kleuren komen tevoorschijn, geel/groen laag aan de grond, bomen en jawel met redelijk wat blauwe stukken lucht en natuurlijk de bergen op de achtergrond. We maken nog een tussenstop bij mount Robson. Een uitgestrekt gebied met groen gras en de berg met besneeuwde bergtoppen hoog in de lucht.
Tijd om weer verder te gaan. Met nog zo’n 150 km voor de boeg, gaan we de goede kant op. En dan jawel hoor……loopt er een zwarte beer tussen de auto’s en bus door de snelweg over. Dick bestuurt de auto en ik zie hem nog net via de vluchtstrook het groen induiken. Gelukkig kunnen we snel vaart verminderen, dat doet de bus ook. We proberen de beer te spotten op de plek waar hij het groen in schoot. De bus heeft ondertussen de hoop opgegeven, maar wij kijken nog wat langer. Op een gegeven moment zie ik hem weer zitten. Een klein stukje achteruit rijden…..het kan…geen auto’s die aankomen……We zijn hem weer even kwijt als hij een stukje verderop weer probeert de weg over te steken. Dit lukt alleen niet en hij gaat weer terug. Nu kunnen we hem op de foto zetten…..wat een pracht beest! Geweldig, we kijken nog even als hij probeert de best wel steile kant op te klimmen. We laten hem nu met rust en rijden met een bijzonder gevoel verder. Dus de berenteller staat op 1. De waarschijnlijk dode beer tel ik niet mee……
We arriveren lekker op tijd in Clearwater en checken in bij Watauga Village Cabins. Hier overnachten we in een soort van huisje. Aan de buitenkant ziet het er goed en leuk uit, de binnenkant is wat gedateerd. Bij het wegrijden vanmorgen in Jasper gaf de thermometer 8 graden aan, hier bij aankomst zitten we in de 2 cijfers en blijft hij steken op 20 graden. We kunnen voor ons huisje nog een uurtje genieten van het heerlijke zonnetje! Wat is alles dan toch veel mooier! We genieten ervan. Evenals van het plekje waar we later naar toe gaan, het Dutch Lake Resort. Wat een mooie plek! Een prachtig meer met steigers en vlotten in het water. De bootjes kunnen gepakt worden om het meer op te gaan. De waterlelies bloeien er rijkelijk. We eten heerlijk bij The Painted Turtle Restaurant.
Een mooie dag!

So Long folks!

1. Jane:
    Wat mooi allemaal! Xxx
  2. Miranda:
    2 september 2018
    Toch nog beren gespot! En prachtige foto’s ervan 👍🏻Zielig voor de aangeredene...het is niet anders maar blijft idd triest gezicht. Ik vind Dick wel stoer hoor met zijn korte broek in de sneeuw❗️ Een plezier weer vandaag
  3. Eric:
    2 september 2018
    Eindelijk een beer! Wel zielig van die aangereden beer. Het is dus geen onzin dat je erg moet uitkijken , ook met autorijden. En een lekker zonnetje erbij. Het wordt steeds leuker zo.
  4. Adrienne Heeren:
    2 september 2018
    Prachtige foto's. Zielig die beer. Zijn jullie nog goed weg gekomen, jullie hadden ook op de bus kunnen klappen. Goede chauffeur.
  5. Peter en Truus:
    2 september 2018
    Gelukkig, eindelijk jullie eerste beer gespot. Jammer dat je eerst een aangereden beer ziet, helaas. Wat een mooie plaatjes weer, ziet er idd soms brrrrrrr koud uit. En dan ook nog die die hard in z'n korte broek. Veel plezier nog.
  6. José:
    2 september 2018
    Wat een veelbewogen dag, maar de zon is er weer en dat moet jullie goed gedaan hebben.
    Schitterende uitzichten vanaf de Sky Tram, dat is echt genieten.
    Maar wel koud daar, wat een verschil om dan met 20 graden op de plaats van jullie overnachting aan te komen.
    Ik had nooit gedacht dat beren zo dicht bij de grote weg zouden komen en dan ook nog proberen over te steken, je houd je hart vast. Duidelijk dat het dan ook weleens mis kan gaan, het lijkt me verschrikkelijk als je zoiets overkomt.
    Hopelijk blijft de zon voor jullie schijnen, een hele fijne dag voor morgen toegewenst
  7. Susanne de vos:
    2 september 2018
    net met ma de foto's bekeken , ze vind ze prachtig. " ik heb er van genoten geniet er maar lekker van en zorg dat jullie heelhuids thuis komen .
  8. Joop:
    2 september 2018
    Wel grappig Dick in korte broek maar wel een wollen muts op.
  9. Caroline:
    3 september 2018
    Hoi Susanne, heel erg lief en leuk dat je ma hebt laten meegenieten! Had het nog aan je willen vragen....maar was het vergeten. Groetjes allemaal!xxx
    Kaartje naar ma is onderweg 😉
  10. Anita:
    5 september 2018