Dag 13 Reflections

26 juni 2023 - Challis, Idaho, Verenigde Staten

dag 13

Howdy y'all,

Dag 13 alweer van onze mooie rondreis! Time and miles goes fast when you're having fun!
We zijn al vroeg klaar om de dag te beginnen. Niet omdat het zo nodig is, maar we zijn op tijd wakker en hebben alles al snel ingepakt.
De zon schijnt al goed, maar met 7 graden is het nog best frisjes. Vandaag trekken we voor de verandering de lange broek en shirt met lange mouwen aan.
Dit uit voorzorg voor de trail die we later vandaag gaan lopen. Op het forum van de all trails app, heeft Dick gelezen dat er veel bugs aanwezig zijn.
Voor zevenen rijden we richting Hailey om daar te ontbijten, te tanken en broodjes te scoren. Een hele waslijst. Eerst ontbijten bij Shortys diner.
Een prachtige diner in turquoise kleur. We staan voor de deur maar wederom iets te vroeg. Dan eerst maar tanken bij het tegenoverliggende benzine station. Dick probeert met zijn creditcard bij de pomp accoord te krijgen om te tanken, ik was ondertussen de voor en achterramen zodat we weer een prachtig zicht hebben. Dat betalen lukt alleen niet zo goed. Dick is al een paar keer naar binnen gelopen, maar op de één of andere manier krijgt de dame het niet voor elkaar om de pomp te laten functioneren. Na een kwartier houden we het voor gezien en rijden naar de overkant om te gaan ontbijten. Hij is net open, samen met een paar andere klanten worden we geholpen door een jongeman die nog een beetje moet opstarten. Het lijkt erop of dat ie nog niet veel zin heeft. We krijgen ons bestelde ontbijt snel voor onze neus, voor mij deze keer eens geen French toast, maar 2 eitjes met geroosterde boterham en tomaat. Dick gaat voor de pancakes.

20230626_072710IMG-20230626-WA0017IMG-20230626-WA0020

Even later zitten we weer in de auto om een stukje verder te tanken en even de Albertsons Supermarket in te wandelen. We kopen wat we nodig hebben en rijden daarna door op de ID 75 North. Het is een drukte van jewelste op deze weg. Waarschijnlijk een hoop mensen die weer naar het werk moeten. Pas voorbij het plaatsje Ketchum begint het wat rustiger te worden op de weg. Overigens blijkt Ernest Hemingway in dit plaatsje te zijn overleden en begraven. Op de begraafplaats is een memorial voor hem gemaakt. Het is onze derde keer dat we Hemingway tegenkomen tijdens onze reizen. Voor het eerst in Cuba, later Key West Florida en nu hier.
De ID 75 North is een prachtige weg om te rijden, ook weer een Scenic Byway. Verderop zijn we zowat de enige op de weg. Lekker rustig aan doen en genieten van wat we zoal zien en tegenkomen. We rijden door  de Sawtooth mountains.  De toppen lijken achterelkaar inderdaad wel op de tanden van een zaag. Op deze weg zijn verschillende punten waar je kunt vertrekken om één van de vele trails te lopen. Wij pakken een rustpunt bij een Scenic View. We overzien een prachtig gebied met de bergen op de achtergrond en een mooie groene vallei. De Salmon river heeft hier zijn oorsprong. Deze rivier komen we later op de dag nog meer tegen. Het is nog vroeg in de morgen, de serene rust, en dit uitzicht, geweldig!! Prachtig om hier te zijn en dit te kunnen zien!

20230626_08370420230626_08540920230626_08425520230626_084148

We vervolgen onze weg over deze prachtige Byway en komen rond 09:45 aan op plaats van bestemming, het begin van ons hoofddoel van vandaag, the Bench Lakes trail. Met een aangename temperatuur, half bewolkt, eten en drinken, en voor de zekerheid een regenjas en bugspray op zak, beginnen we aan de wandeling.
Een mooi goed begaanbaar bospad met een geleidelijke stijging. We lopen voornamelijk door de bossen, zon en schaduw wisselen elkaar af.
Goed vol te houden zo. Halverwege de wandeling lopen we een groot gedeelte hoog boven, langs de zijde van het Red Fish Lake. Het ziet er imposant uit van grote hoogte. Het pad is goed te volgen, zo nu en dan staat er een bordje dat aangeeft welke richting we uit moeten lopen. We komen verder weinig anderen tegen, alleen aan het begin horen we iemand luidop, het lijkt wel door een soort microfoon, praten. Het blijkt een groep mensen te paard met gids te zijn.
Hij blijft maar praten....Jammer van de verstoring van de stilte, wat zo mooi en bijzonder kan zijn. Gelukkig horen we hem alleen aan het begin.
We zijn al een aardig eind op pad wanneer ik ineens wat hoor. Het is een hert dat het pad oversteekt. Het blijft een stukje verderop even tussen de bomen staan en kijkt naar ons, daarna loopt ze snel uit ons zicht. Dick is nog net op tijd om haar vast te leggen op foto.

20230626_105655

Hoe hoger we komen, zien we de bergtoppen weer beter boven alles uitsteken, het blijft prachtig! Het laatste stukje lopen we door een vlak, vrij open stuk bos. Als we aan de rand komen, lopen we tegen het eerste meer aan. Een stelletje zit op het gemak hun broodje te eten, kijkend naar een mooi plaatje. Wij bewonderen het uitzicht ook, maar lopen toch nog wat verder. We hebben gelezen dat het uitzicht bij Lake 2 nog mooier is. En daar is niets over gelogen. Dit meer is wat kleiner, ligt wat verscholen, minder wind. De reflectie in het water, is prachtig! Hier blijven we wat langer om te genieten van dit moois, ondanks de aanwezigheid van de bugs! De meegebrachte spray kunnen we hier wel gebruiken!

20230626_11585520230626_11584820230626_121027

Een klein half uur later beginnen we aan de terug tocht. Ondanks dat we op de heenweg soms donkere wolken zien verschijnen, blijft het mooi weer.
We hopen op tijd terug bij de auto te zijn en dat we de regenjassen niet nodig hebben. Voorals nog ziet het er niet naar uit dat het gaat regenen.
De wandeling terug gaat goed en snel met af en toe een korte pauze. We zijn op tijd terug zonder regen te hebben gehad  en doen uiteindelijk 4,5 uur over de totale wandeling van 15,5 km. Met hoogteverschil van 400 meter. Het is weer de moeite waard geweest! Het is welletjes geweest voor vandaag, we gaan door naar onze eindbestemming voor vandaag. Door over de prachtige ID 75 North. Door de canyons van de Sawtooth mountains en de Salmon river woest stromend naast ons, volgen we de slingerende weg verder.

20230626_15135120230626_151347

Een stukje verder zien we de lucht steeds donkerder worden. Het kan niet anders dat we over niet te lange tijd een bak regen over ons heen krijgen. Toch ontwijken we de heftigste regen. Het valt alleszins mee. De weg gaat rakelings langs de stijle wanden van de bergen. We vragen ons af hoe de rocks en grind hier op blijven liggen, zo stijl het is. Naarmate we dichterbij Challis komen, zien we iets wat ik nog nooit heb gezien. Prachtige bergen elkaar overlappend  met  ontelbaar veel soorten kleuren groen! Het is onbeschrijfbaar mooi. De woeste Salmon River kleurt mee. Misschien komt het ook door het regenachtige weer en de donkere wolken. Het is prachtig!

20230626_15570420230626_15572520230626_15591220230626_15575420230626_160329

Niet veel later komen we aan bij Village Inn Motel te Challis. Een typisch Amerikaans Motel, geen van een grote keten, maar die je tegenkomt in the country.

IMG-20230626-WA0029IMG-20230626-WA0030

We eten bij het naastgelegen en bij het motel behorend restaurant, lekker makkelijk! De temperatuur is wat gedaald, maar ons enthousiasme zeker niet! Morgen weer een nieuwe dag! More to come....

1. Carla:
    27 juni 2023
    En al weer een prachtige wandeling, wat een verschil van natuur is er toch
    En terwijl ik hier mijn eigen ontbijtje klaarmaak en nuttig, verbaas ik me er over dat in Amerika er veel mensen zijn die buiten de deur ontbijten. Dit kennen er hier toch niet zo
    Benieuwd wat jullie morgen weer te vertellen hebben
  2. Miranda:
    27 juni 2023
    Wat kan de natuur toch mooi zijn 😍 in het echt nog mooier dan op de foto’s. Leuk dat jullie toch weer nieuwe uitzichten tegen komen. Hoop dat de bugs mee zijn gevallen 😉
  3. Dirk:
    27 juni 2023
    Wat een mooie dag toch weer. Eentje waarbij eigenlijk alles klopt, nou ja behalve wat lawaaierige mensen dan, hi hi.
    Prachtige landschappen, zie best wel overeenkomsten met yukon en alaska, maar ieder gebied is uniek natuurlijk.
    Dat wordt weer een prachtig album, met al die luchtweespiegelingen das mazzel als je het zo aantreft, weer toch behoorlijk bepalend.
    Gebied waar jullie nu zitten is wel gaaf zeg veel minder toeristisch dan de bekendste parken en ook geweldig mooi.
    Super wat een mooie trip.
  4. Eric:
    27 juni 2023
    Weer een mooie tocht. Vooral die foto van Lake 2 is echt fantastisch, alleen voor die view was het de wandeltocht waard. Het blijft bijzonder dat er elke keer weer mooie vergezichten zijn. Zo kan je wel een jaartje op vakantie blijven :) Ben benieuwd naar de volgende verrassing.
  5. Walter:
    27 juni 2023
    Is weer een prachtig landschap.
  6. José:
    27 juni 2023
    Een frisse start vanmorgen, maar gelukkig de rest van de dag droog gebleven en nog best veel de zon gezien, perfekt!
    Shortys Diner ziet er zo leuk uit, het nodigt uit om daar te gaan zitten. Alleen lijkt de bediening niet het enthousiasme van de vrolijke kleuren te delen, vast geen ochtend mens (zoals ik).
    De Scenic Byway stelt ook deze keer weer niet teleur, wat een landschappen weer en zo surreal als je daar als enige op de weg bent. Dat is dan dubbel genieten. De scherpe punten van de Sawtooth Mountains zijn opmerkelijk, altijd net weer even anders waar je ook bent of naartoe gaat. Heerlijk die afwisseling!
    The Bench Lake Trail is ook weer een mooie tocht zeg en Lake 2 is inderdaad de mooiste van de twee. De weerspiegeling van de bergen en de lucht in het water, is weer om van te smullen en dat doet mij dan weer denken aan Mount Cook op het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland.
    Ik kan me voorstellen dat het rondom die meren barst van de insecten, gelukkig waren jullie goed voorbereid (zoals altijd). Leuk om op het nippertje nog een foto van een hert te kunnen maken, zijn niet de makkelijkste dingen om te fotograferen.
    Ik zag op een foto dat jullie als ‘day hikers’ op de trail een vergunning nodig hadden, ik ben een beetje een ‘novice’ wat dat betreft, dus vraag me dan af of je die vergunningen al geregeld had toen je nog in Nederland was, of misschien een dag van tevoren of op de dag zelf. Ik ga ervan uit dat je voor de meeste trails moet betalen?
    En dan op weg naar Challis die bergen daar, wat fantastisch om te zien. Het aantal kleuren groen is bijna niet te tellen, heel bijzonder!
    Morgen dan richting Montana als ik het goed gezien heb, ik ben weer heel benieuwd wat op jullie pad komt op de weg ernaar toe. Ga er weer heerlijk van genieten samen!!!
  7. Sandra:
    27 juni 2023
    Wat schrijf je toch heerlijke verslagen Caroline! Het is net of ik erbij ben en het ook allemaal zie . Prachtige landschappen trekken voorbij en wat een super leuk motel deze nacht, echt zooo Amerikaans 🇺🇸.
    Heel byzonder ook dat een hertje jullie pad kruiste 😍
  8. Gerda Klaassen:
    3 juli 2023
    Na een rustige dag voor jullie, vandaag een hele bijzondere dag aan natuurschoon .
    Prachtig 🥰