Dag 4 Hoedspruit - Krugerpark

12 oktober 2019 - Kruger National Park, Zuid-Afrika

Goedmoge, De dierengeluiden tot spijt heb ik best goed geslapen. Gisteravond hoorde ik van die vreemde geluiden. Een soort van balken….iemand uit de groep vond het lijken op iemand die bezig was met een goeie vrijpartij (later hoorde ik dat het struisvogels waren…en ook blijken er leeuwen in de buurt te zitten…of het waar is…kan ik niet zeggen ) Maar dan gaat de wekker toch heel vroeg…kwart over 4 laat ie van zich horen. Ik ben al eerder wakker geweest, maar ben toch weer in slaap gevallen. Nu dus tijd om ons te gaan opmaken voor een vroege maar ook een hele mooie dag. Geen tijd te verliezen. Aankleden en spullen pakken en zorgen dat we om 05:00 bij de ingang klaar staan om nog een bakje thee te drinken, ons klaargemaakte ontbijtje mee te pakken. Om 05:15 zitten we start klaar in de bus. Eens kijken wat er allemaal in de papier zak zit. Twee broodjes gesmeerd met kaas en ham, een hard gekookt eitje, een yoghurtje, pakje jus d’orange, en een appeltje. Op dit moment moeten we er nog even niet aan denken. Maar niet veel later zitten we toch het een en ander op te eten. Het is toch nog een stuk rijden naar het begin van het Krugerpark. Tegen 06:15 rijden we de langs de eerste poort van de ingang om niet veel later al het de eerste dieren te spotten. En dat zijn niet de minste…de leeuwinnen liggen er met een aantal nog half slapend in de vlakte niet zo heel ver van de weg vandaan. We hebben geluk! Verderop meld Elaine ons aan bij de receptie en worden we verdeeld over een drietal rangerwagens. De zitplaatsen zijn wat hoger met drie rijen banken achter elkaar. In totaal kun je er met 9 personen in. De zijkanten en voorkant is open. En op dit uur is dat nog redelijk fris, wat later blijkt als we gaan rijden. Met een flinke wind in ons gezicht rijden we het park in. Als een fohn gaat de wind door onze haren. Het is echt onze lucky day, want niet veel later zien we de buffels en de olifanten aan ons voorbij trekken. Binnen een uur hebben we al die van de big five gezien. Dat gaat nog wat worden. Wat onze al op viel vanaf het moment dat we hier zijn in Zuid Afrika is dat het erg droog is. Alle beplanting en begroeiing is verdort. Het is hoog nodig dat er hier flink wat regen gaat vallen. Zo nu ook hier in het Krugerpark. Er zijn weinig plekken waar de dieren kunnen afkoelen of wat te drinken kunnen vinden. Het is echt hoog nodig. Voorlopig ziet het er nog niet naar uit. We komen veel giraffen alleen, maar ook in groepen tegen, zo ook de olifanten. Ze zijn met velen aanwezig. Prachtig om te zien hoe ze in deze omgeving voortbewegen. Het Krugerpark is een enorm groot gebied, waar we maar een deel van zien deze dag. We rijden over geasfalteerde wegen maar veelal over onverharde wegen. De dieren lopen overal rond. Ver weg, maar ook dichtbij. Vele impala’s, spingbokjes zien we voorbij komen. Gnoe’s, buffels, wrattenzwijnen, zebra’s, nog meer leeuwengroepen. Het is te veel om op te noemen. Ze wandelen door het hoge dorre gras, staan op vlaktes met meerdere soorten bij elkaar. Na een tweetal uur is het tijd om een pauze in te lassen. Deze maken we midden tussen de giraffen en verderop de olifanten. We maken van het moment gebruik om wat nog wat van het ontbijt te nuttigen en maken ondertussen de nodige foto’s van voorbij lopend wild en prachtige vogels. De temperatuur is inmiddels ook al goed opgelopen, zodat de jas uit kan. Goed toeven hier! Na een minuut of twintig pakken we de draad weer op en rijden verder. Soms rijden we een stuk en wordt er niet veel gespot en dan opeens ziet iemand weer wat door de struiken heen. Er wordt gestopt en kunnen we even genieten van het moment. Zo zien we op een geven moment een gier en een aantal auto’s stil staan. We naderen en zien een gedode giraffe. Geen fijn zicht om te zien….de leeuw ligt er een stukje achter hijgend bij. De giraffe is al even dood….er is al veel van weggevreten. Waarschijnlijk is het al een dag geleden gebeurd. Door al de drukte die ontstaat, staat de leeuw op en legt zich een stukje verder weer rustig weg. Het is niet leuk om te zien, maar het is de natuur. We zien onderweg nog veel wild. Rond het middaguur is het tijd voor een picknick. De salades, vlees, fruit en brood worden uitgestald en kunnen we genieten van een korte middagmaaltijd. Dan wordt het tijd om weer richting de uitgang te gaan, daar zijn we nog wel even voor onderweg. We zitten er een kilometer of 45 vandaan en met zo nu en dan een stop om de dieren te bekijken komen we rond 15:30 terug bij onze bus. Het was een super mooie dag. We hebben veel gezien en beleefd en kunnen tevreden terug rijden naar onze lodges. Hier aangekomen hebben we nog even vrije tijd. We doen rustig aan, pakken een biertje en werken onze foto’s en verhalen bij. Om 19:00 kunnen we aanschuiven bij de braai georganiseerd door de lodge. Het is een buffet met barbecue. Het smaakt weer goed. Onder het genot van een drankje zingen de medewerkers nog een aantal liederen voor ons. En dat doen ze met veel overgave, traditioneel met dans. Een geslaagde avond waar we onze medereizigers weer wat beter hebben leren kennen.

1. Carly:
    12 oktober 2019
    Wat een avontuur weer. Klinkt erg goed!
  2. José:
    13 oktober 2019
    Wow, wat een schitterende tocht door het Krugerpark en wat hebben jullie veel dieren gezien. Het is inderdaad erg droog, hopelijk komt er snel regen.
    De plaatjes van de gedode giraffe waren wat minder, zeker als je hier net je lunch zit te eten 🤢😁
    Wat een bijzondere vogels ook en wat komen die dan dichtbij. Je hebt zo bijelkaar heel wat mooie plaatjes kunnen schieten, prachtig om te zien.
    Hopelijk niet al te vroeg op en geen vreemde dieren geluiden
    vanacht 😂
  3. Jane:
    13 oktober 2019
    Mooie foto's ! En de big five gezien! Geweldig!
  4. Walter:
    13 oktober 2019
    Mooie foto's en al veel gezien hoor. Gaaf.
  5. Miriam:
    13 oktober 2019
    Echt gaaf en wat een mooie foto's!!!!! En nu al zoveel verschillende dieren gezien, en het is pas dag 4. Geniet ervan.
  6. Peter en Truus:
    13 oktober 2019
    Gaaf hoor, officieel jaloers.
  7. Nannie Beijaerts:
    13 oktober 2019
    The big five. Gelukt om te spotten. Super!
    Aan de foto's en verhalen te zien is het echt genieten.
    Dat neem je alweer mee terug in jullie rugzak.
    En ja ook kadavers kom je tegen. That's life in de natuur.
    Een goede reis verder en blijven genieten van al het moois Zuid-Africa te bieden heeft.
  8. Dirk:
    13 oktober 2019
    Wat is het mooi heej. Snap je dat ik verliefd op Afrika ben geworden zooo mooi. Jullie hebben veel gezien hoor, bedje mazzel moet je hebben. Outsite is Afrika, trough the wall we hear the animals crown😉
  9. Anne:
    14 oktober 2019
    Mooie foto's, leuk om het in verhaalvorm mee te maken
  10. Gerda Klaassen:
    22 oktober 2019