Monkey face

28 augustus 2022 - Redmond, Oregon, Verenigde Staten

Good morning everybody,

Om de ochtend mee te beginnen staat er een trail op het programma bij Mount Hood, The Tamanawas Falls trail. Voordat we daar aan beginnen hebben we ons eerste inclusief ontbijtje bij ons verblijf. Het is er rustig en het buffet is open. Het is niet heel erg uitgebreid maar voldoende en lekker. De dame achter de receptie heet ons van harte welkom. Ook de ontbijtruimte is in country style, voornamelijk houten meubelen. Het heeft altijd wel wat en natuurlijk echt Amerikaans. Na nog wat foto's te hebben gemaakt vertrekken we rond 8:10. Het is nog wat frisjes, maar als we de weersverwachting mogen geloven gaat de temperatuur al redelijk snel oplopen. Het zonnetje schijnt in ieder geval al lekker. We steken de Columbia river over via de Hood River bridge. Een smalle brug met uitgestrekt uitzicht over de Columbia River. We vervolgen onze weg over de OR 35 S naar Mount Hood. Tijdens de rit zien we de top van deze berg regelmatig opdoemen en dat geeft geweldige uitzichten. We stoppen er een paar keer voor om wat mooie plaatjes te schieten. De weg er naar toe is ook weer geweldig! De winery's komen weer regelmatig voorbij en ook vele fruitgaarden, voornamelijk appels zijn hier te vinden. Na zo'n anderhalf uur van de prachtige uitzichten te hebben genoten, komen we aan bij de parking van de Tamanawas Falls trail. We zorgen dat we voldoende water mee nemen, want we zijn wel even bezig me deze trail. Het eerste gedeelte van de trail lopen we voornamelijk tussen de bomen door op een natuurlijk pad van zand met stenen en wortels van de bomen en naast ons stroomt de East Fork of the Hood River. We horen het geluid van het water harder en zachter stromen en komen regelmatig op mooie uitzichtpunten. Na een tijdje begint het pad aardig te stijgen en wordt de moeilijkheidsgraad hoger. Het is een prachtige trail en als we recht omhoog kijken zien we een strak blauwe lucht boven ons. De zon schijnt goed en we merken dat de temperatuur op begint te lopen. Tegen het moment dat we de waterval moeten gaan zien, is het met regelmaat flink aan de bak voor ons. Het stijgt nog goed en we moeten goed kijken waar we onze voeten moeten zetten om over de rotsen te klimmen. Maar als we dan uiteindelijk aankomen bij de waterval, dan is daar het Wow effect! Wat een prachtige omgeving! Het water kletst met grote kracht op de rotsen, die groen zien van het mos dat erop groeit! Grandioos wat mooi! Het is meer dan de moeite waard geweest om deze trail te doen! De terugweg gaat iets sneller. Het is nu voornamelijk dalen, hoewel dat soms ook nog best de nodige moeite kost. Al met al zijn we een heerlijke twee uur onderweg geweest en hebben we rond de 7,5 km gelopen. Daar zijn we weer mee weg! We komen even bij en vervolgen dan onze weg op de US 26 West. We maken hier nog even een kleine omweg om een kijkje te nemen bij de Timberline Lodge die ook te zien is in de film: The Shining. Vanuit hier pakken we de US 26 East richting Madras/Bend, waar we onderweg een Safeway pakken voor wat broodjes voor de lunch. De weg naar ons volgende punt wordt mooier en mooier. We zijn ondertussen uit het beboste gebied en zien vlaktes zo ver het oog kan reiken, met in de verte de hoge bergen. Verderop komen de hoge geelachtige rotsen steeds dichterbij. Wat imposant is dat toch! Rond 14:30 komen we aan bij Smith Rock State Park waar we een volgende trail willen gaan lopen. Ook hier zien we de prachtige rotsen in de zon, die imponeren. Hier eten we eerst onze broodjes op het gemak op. Eigenlijk een beetje laat, maar soms lopen dingen zoals ze lopen. Met voldoende water en een appel beginnen we aan de Misery Ridge trail. Een aardig pittige trail, met in het begin voornamelijk hele steile beklimmingen. Deze beginnen we in de schaduw, wat altijd fijn is. Regelmatig puffen we even uit en genieten van de geweldige uitzichten. Wat is het hier mooi!! We gaan helemaal naar de top van de berg om daarna aan de andere kant, in de zon, weer te dalen. Ook aan deze kant genieten we van de prachtige uitzichten en het enorme gesteente wat voor ons opdoemt. Wanneer we even met een Amerikaans stel staan te kletsen, vertelt ze dat de losstaande kolos gesteente aan de andere kant een apengezicht blijkt te hebben. Hier staat deze dan ook om bekend. We gaan het zien als we een stuk verder zijn afgedaald. En jawel hoor....als we een stuk verder zijn en we naar boven omkijken, zien we Monkey face duidelijk zichtbaar! Wat gaaf! We dalen verder af en gaan dan over in een andere trail, de River trail. We lopen dan onderin van het gebergte op vlakke paden, met de rivier aan de zijkant. Het is een aardige wandeling en we kunnen zo een beetje bijkomen van de inspanningen. Ook hier zijn we zo'n twee uur aan de wandel geweest, en rond de 7,5 km....het leken er wel 15.....Wat een indrukken!!! Het was een geweldige wandeling in een prachtig park! Het is inmiddels tegen de klok van 17:30 en besluiten we naar het Motel 6 in Redwood te rijden. We vinden het mooi geweest voor vandaag. Tijd om onze rust te pakken en alle indrukken te verwerken......

1. José:
    29 augustus 2022
    Wat een prachtige dag weer zeg! Beide trails zo afwisselend en verschillend, maar beiden leveren weer heel veel ‘wow’ momenten op. Genoten van de foto’s, de één nog mooier dan de ander.
    Leuk dat jullie van een Amerikaans stel te horen kregen over het apengezicht gesteente. Je had waarschijnlijk nooit meer omgekeken tijdens de afdaling als je dit feit niet wist.
    De waterval is ook spectaculair, wat zullen jullie genoten hebben van al dit moois. Maar de foto’s laten ook goed zien hoe steil het was op plaatsen en dat het flink klimmen was. Het lijkt me zeer belonend om na al dat klimmen dan zulke mooie uitzichten te kunnen zien.
    Ik kan me zo voorstellen dat jullie flink moe bij het hotel aankwamen en dan toch nog een mooi en gedetailleerd reisverhaal schrijven, petje af hoor.
    Als je je bedenkt dat jullie vorige week om deze tijd nog in Nederland waren, realiseer je je hoeveel jullie alweer gedaan en gezien hebben.
    Heel veel plezier voor morgen met mooi weer toegewenst. Welterusten!
  2. Theo:
    29 augustus 2022
    Mooie foto’s van een wel hele mooie omgeving daar en wat een rust straalt alles uit !! De apenkop is ook hilarisch 👍 en tot slot petje af voor jullie conditie zeg 😉
  3. Anthony de Wit:
    29 augustus 2022
    Zijn weer prachtige foto's en mooi om jullie reis te kunnen volgen met de verhalen en foto's.
  4. Dirk:
    29 augustus 2022
    Wart een gave dag zeg , ken iedere dag geen nieuwe superlatieven verzinnen hoor.
    Altijd mooi om figuren of afbeeldingen in de rotsen te zien.

Op foto nr. 3 zie ik jaws ha ha kijk maar eens terug hij had jullie bijna te pakken.

Wat leuk hotel van de shining, 1 van mijn favoriete films.
  5. Eric:
    29 augustus 2022
    Het is regelmatig hard werken die trails, maar wat een prachtige foto’s wederom, zeker de moeite van de wandelingen waard!
    Goed uitrusten en morgen weer mooie foto’s :)
  6. Carla:
    29 augustus 2022
    T is iedere dag een feestje om jullie verslag te lezen, of je er zelf bij bent. T is volgens mij echt genieten met een grote G
  7. Miranda:
    29 augustus 2022
    Mooie omgeving weer sportievelingen, nog even en dan gaan jullie ook bergbeklimmen 😊💪🏼
  8. Sandra:
    Wat een gave trails vandaag ! Inderdaad iedere foto is wow 🤩
    Water, appeltjes en zoveel stappen …. Jullie komen straks broodmager en uitgehongerd thuis ! Toch wel tijd voor wat lekkere versnaperingen s avonds 🍻🍕🍟?
    Geniet van jullie vervolgreis xxx
  9. Miriam:
    29 augustus 2022
    Wat zitten jullie weer in een prachtige mooie omgeving, Fantastisch om al die foto's te zien en om te zien hoe jullie ervan genieten. Petje af voor hoeveel jullie lopen op een dag en dan ook nog de puf hebben om deze mooie verhalen te schrijven. ✍🤠👍
  10. Peter:
    29 augustus 2022
    Hiken, klimmen, dalen, miles maken, bijkomen van de inspanningen. En ik lees het reisverslag, vergezeld van prachtige foto’s, vanuit mijn luie stoel. Maar ik zou heel graag in jullie schoenen willen staan.
  11. Adrienne Heeren:
    31 augustus 2022