Misty Mount Rainier

27 augustus 2022 - Trout Lake, Verenigde Staten

Good morning everybody,

Het is nog frisjes zo vroeg in de ochtend in Chehalis. Gisteravond heb ik mijn kleding voor vandaag al klaar gelegd en daar zit de lange broek bij. Ik heb even naar de weersverwachting gekeken en dacht: mij gaan ze niet pakken ( voor de zekerheid ook nog een korte broek apart gelegd). Voor ons doen zijn we laat wakker, het is toch al 06:30. Dus na een lekkere douche, aankleden met de lange broek. Hoewel buiten het zonnetje schijnt. Voor we echt vertrekken nog even langs de Safeway voor de dagelijkse boodschappen. We nemen voor de verandering de IS 5 South. Al vrij snel gaan we hier ook weer af om onze weg te vervolgen naar Mount Rainier NP. Dick is hier vaker geweest, maar zou het wel ontzettend leuk vinden om de top van deze vulkaan te kunnen zien. Gisteren hebben we de top gezien tijdens onze wandeling bij Mount St Helens. Dat was natuurlijk ver weg. Het weer is er nog niet echt naar, dat we die top gaan zien. Het is zwaar bewolkt en op hoogte mistig. Maar dat was gister ook zo en toen bleek later ook dat het open trok. Dus gaan we daar vandaag ook maar op hopen.

Het is aardig druk op de weg naar het begin van het Nationale Park. De vele auto's schuiven aan om langs de Park Ranger te geraken, die in zijn hokje het eventuele te betalen toegangsgeld in ontvangst neemt. Dick heeft van zijn afgelopen reis in juni nog de annual pas, die nog geldig is en waarmee je de vele State en Nationale Parken (en meerdere bezienswaardigheden) zo binnen kan rijden. Deze pas kost wel een paar centen, maar dat halen we er lang en breed uit door de bezoeken aan de vele parken. We krijgen voorrang van de ranger en mogen dan direct verder rijden. We beginnen met een korte trail geheten Trail of the Shadows bij Longmire. We wandelen door bebost gebied en zien oude stenen reservoirs waar de gasten van John Longmire's Mineral Spring Resort vroeger in het mineraalwater baadden. Een leuke wandeling om mee te beginnen. We stappen verder uit bij de diverse overview punten en zien mooie vergezichten met de bergen, soms met de toppen in de mist, en de prachtige valleien, en mooie watervallen. We merken dat het goed druk is in het park omdat het bij de diverse punten soms moeilijk is om een parkeerplaatsje te vinden. We hebben vaak geluk, maar bij één van de mooiste punten lukt het ons niet om de auto te parkeren, zelfs niet als we tot twee keer toe de toch redelijk grote parkeerplaats rondrijden. Het gaat hier om de mooie uitzichten op Mount Rainier. Nu hebben we al gezien dat ie niet te zien is door de mist, dus moeten we beslissen om dit aan ons voorbij te laten gaan. Ook het visitor center kunnen we niet bezoeken. Geen parkeerplaats te vinden op het grote parkeerterrein, en op de weg er vandaan staan de auto's aan de zijkant van de weg tot zeker wel een kilometer naar beneden. We gaan verder naar de andere punten, er is hier nog zoveel meer te zien. We gaan eerst maar eens op zoek naar een picknickplekje om wat te eten. Het is inmiddels al over één. Hoogste tijd daarvoor! We besluiten om dit te doen bij de plek waar we de Grove of the Patriarchs gaan lopen. Dit zit aan het einde van het park. Waar we in eerste instantie nog voorbij rijden en meteen ook het park uitrijden. Gelukkig is het inmiddels een stuk rustiger bij de inkom en kunnen we weer terug het park in. Bij aankomst op de juiste plek blijkt de trail die wij willen lopen, gesloten te zijn en kunnen we een andere lopen, the Silver fall trail. Daar beginnen we aan na de lunch. En ook deze is zeer de moeite waard! Een prachtige wandeling door de bossen waarbij we het water horen kabbelen en later de waterval horen en zien kletteren. We kunnen tot ver naar beneden lopen, wat betekent dat we dat ook weer terug moeten lopen. Maar zeker de moeite waard! Rond 15:30 zijn we moe maar zeer blij dat we dit gedaan hebben, terug bij de auto. Tijd om de rit van vandaag te volbrengen. We rijden over de prachtige wegen met vergezichten zuidwaarts en later wat richting oosten, met onderweg een lekkere versnapering, terug Oregon binnen en zetten de auto tot stilstand bij Trout Lake Valley Inn in...jawel...Trout Lake...Het is een geweldig leuk uitziende accomodatie, country style. Aan de buitenzijde met een leuk zitje. De kamer is van alle gemakken voorzien, schoon  en ingericht met houten meubelen. Jammer dat we er een beetje laat aankomen, maar altijd leuk en fijn om je te laten verrassen. De avond gebruiken we om het één en ander bij te werken en voor te bereiden voor de dag van morgen.....

1. Dirk:
    28 augustus 2022
    Wat zonde zeg de mist en die drukte, maar jullie hebben er wel het beste van gemaakt denk ik.
    Niet te veel blijven hangen in wat er niet kan die dag, maar dan maar kijken wat er wel mogelijk is.
    Jammer die drukte hoeveel anders was het 25 30 jaar geleden, denk dat het inmiddels ook bij coilmine canyon ook al druk is.

Ondanks the fog toch nog hele mooie dag geweest, met mooie trails.

Denk dat het vandaag ook weer gaaf wordt, ff op je lijstje gespiekt Dick.
    Kan jullie mooi volgen zo. Houdoe veul plezier.
  2. José:
    28 augustus 2022
    Soms zit het mee en soms zit het tegen. Jammer van het weer en de drukte vandaag, heeft misschien ook te maken omdat het weekend is?
    Handig dat de pas van DJ nog geldig is, daar bespaar je ook tijd mee begrijp ik.
    De foto’s laten een mix van zonnig en zwaar bewolkt weer zien, onze ‘diehard’ DJ blijft ondanks alles in korte broek. Maar de jasjes met lange mouwen getuigen dat het niet echt warm is.
    Wat Dirk ook al zei, jullie hebben er het beste uitgehaald en zijn onverwacht toch ook weer op mooie plekken terecht gekomen.
    Wat fijn om dan in een mooie hotelkamer te belanden, ik had op de website gezien dat The Trout Lake Valley Inn heel veel goede reviews krijgt en de kamers zien er inderdaad prachtig uit. Hopelijk kunnen jullie lekker slapen, misschien deze keer de wekker maar zetten…….😀
  3. Eric:
    28 augustus 2022
    Prachtige natuur en je ziet zo weinig van de drukte :)
    Wij zitten nu in de Achterhoek, ook mooi maar niet zo mooi als waar jullie nu zijn, geniet er van!
  4. Miranda:
    28 augustus 2022
    Mooie trail idd. Hopen dat het weer nog wat warmer wordt en de fog optrekt. Fijne dag weer ‼️
  5. Peter:
    28 augustus 2022
    Jammer dat jullie enkele mooie punten hebben moeten missen.
    Wat jullie hebben gezien en ons hebt laten zien is zeker de moeite waard
  6. Carla:
    29 augustus 2022
    Wat een prachtige foto’s weer