Hiking and driving

14 september 2022 - Blythe, California, Verenigde Staten

Good morning everybody,

Na regen komt zonneschijn! Tot gisteravond acht uur heeft het nog geregend. Niet zo veel als in het begin van de avond, gelukkig. We willen deze morgen toch nog voor de Devil's Bridge trail gaan. Het ziet er gunstig uit. We zijn al vroeg uit de veren en Dick doet alvast voor het ontbijt de boodschappen bij de plaatselijke supermarkt. Ik zorg dat ik tegen terugkomst zover klaar ben. En zo kunnen we iets over zevenen het ontbijt nuttigen. Voor de verandering staat er een dame ons op te wachten om het een en ander klaar te maken voor ons. Dit nog in verband met het Corona virus. We hebben er de afgelopen weken gelukkig niets van gemerkt of meegekregen. We hoeven nergens mondkapjes op of zijn er andere maatregelen van toepassing. Laten we dat zo maar houden. Na het ontbijt gaan we op weg. Het is nog zwaar bewolkt, met af en toe een donkere wolk, maar de blauwe lucht is ook te zien. We rijden nog even langs de kerk. Het ligt op de route en misschien lukt het om deze iets beter op de foto te zetten. Ook pakken we nog een paar scenic views mee om daarna naar de parkeerplaats van de trail te rijden. Rond negen uur beginnen we aan poging nummer twee. Het ziet er in ieder geval een stuk beter uit en op de parkeerplaats is het een stuk drukker dan gister. We hebben nog net een plekje voor de auto. Het eerste gedeelte is bekend terrein. Een vlak roodkleurig zanderig pad. We lopen voornamelijk door vrij open terrein met kleine bomen, struiken en cactussen. Later lopen we door de wash en begint er stijging in het pad te komen. We zien de contouren van waar de stroom water langs is gekomen. Het valt ontzettend mee met nattigheid en modderigheid van de grond. De verwachting dat we flink door de modder gingen lopen, is niet aan de hand. We hebben gezien hoeveel er uit de lucht is gevallen. Het is allemaal toch snel weggetrokken. Hoe verder we vorderen des te steiler wordt het pad. We kijken omhoog en zien de mensen hoog boven ons lopen en uitkijken naar de prachtige vergezichten. Even later staan we er zelf ook en het is geweldig! Wat een mooie uitzichten en kleuren bij elkaar! Het groen, de blauwe lucht met wat wolken en dan de rotspartijen met een veelzijdigheid aan kleuren. Het is een plaatje!!! En dan staan we ineens bij de Devil's Bridge. Een natuurlijke brug over een prachtig stuk gebied. Er staan al aardig wat mensen te wachten om er een prachtige foto van zichzelf te laten maken, en natuurlijk doen wij daar ook aan mee. Achter ons staat een jongedame die alleen is. Ik stel voor om foto's van haar te maken. Zij maakt de foto's van ons. Af en toe krijg ik een rolling als ik zie dat iemand te dicht bij de rand gaat staan. Bij het oplopen van de brug, valt het gelukkig mee. Het is nog best breed bovenop de brug. We hebben het weer volbracht en kunnen met een geweldig gevoel aan de terugweg beginnen. Deze gaat meestal een stuk sneller, zo ook nu. Na in totaal twee uur staan we weer terug bij de auto. De lengte van de wandeling (ongeveer 5 km) viel erg mee, de stijging was de uitdaging. We rijden een half uurtje naar onze volgende stop, Crescent Moon Rock SP. Het is een klein recreatie park waar je kunt rond wandelen en mooie uitzichten hebt op Cathedral Rock en waar de Oak Creek langs stroomt. Hier zoeken de families vaak hun vertier met picknicken, vissen en zwemmen langs de oever van deze creek. We hebben weer eens geluk, want we horen bij binnenkomst in het park dat het supposed to be closed zou zijn, vanwege het slechte weer gister. Maar zijn nu toch open. We parkeren de auto en gaan wandelend verder. En wie komen we daar tegen? De mensen waarmee we gister een tijd hebben gesproken bij de trail van West Fork. Wat een toeval! We lopen al pratend een stukje met ze op. Ondertussen zoeken we naar de uitzichten op de Cathedral Rock, wat een beetje tegenvalt. Op het moment dat we besluiten een ander pad te nemen en we afscheid nemen van de Amerikanen, ziet Dick achter zich een slang over het pad glijden. Ik zie nog net het laatste stuk van de slang het struikgewas in glippen. Helaas ging het te snel om er een foto van te maken. We denken dat hij toch wel een meter lang was. Toch nog wat wildlife gezien, al ging het wel heel snel. We lopen nog wat rond in het park en nemen hierna de tijd om te lunchen. Van hieruit rijden we een prachtige weg door de bergen en komen nog langs een mooi memorial monument. Het is een herdenkings plek voor 19 van de 20 firefighters, the Granite Mountain Hotspots, die hier op 30 juni 2013 hun leven hebben gegeven om het vuur te bestrijden net buiten Yarnell. Via de AZ 89A/89 rijden we verder richting Prescott naar Watson Lake Park. Dit is een van de twee stuwmeren in de Granite Dells, die in de vroege jaren 1900 werd gevormd toen het Chino Valley Irrigation District een dam bouwde op Granite Creek. Het is even een kleine onderbreking onderweg naar ons einddoel van vandaag, Blythe. We pauzeren om de benen te strekken, wat rond te lopen en wat mooie plaatjes te schieten voor we verder rijden. Als Remi's alleen op de wereld rijden we vervolgens verder op de AZ 89 south/ AZ 71/ AZ 60. Zo heerlijk rustig is het op de wegen. Vlak groen  landschap met vergezichten. Later voegen we in op IS 10 West richting LA. Net voordat we bij Blythe zijn, rijden we de staat California weer binnen. We hebben weer een aardige rit (275 miles) achter de rug vandaag. Deze tussenstop/nacht is puur om al wat dichterbij ons doel van morgen te zijn, en slapen we in Motel 6 gelegen langs de IS 10. De dame van de receptie geeft ons de sleutel van de kamer, die we eerst gaan bekijken. Dat hebben we inmiddels wel geleerd, behalve daar waar de hond blafte...Op het eerste gezicht ziet de kamer er redelijk uit. Al snel bedenken we ons als we een kakkerlak op de vloer zien zitten. We geven het door bij de receptie en krijgen een andere kamer. Nadat we de spullen op de kamer hebben gezet, rijden we nog even naar een supermarkt en besluiten deze keer om te gaan voor een snelle hap. De hele buurt waar we ons begeven geeft niet echt fijn gevoel, onveilig? Beetje onbehaaglijk is het goede woord, volgens mij. De rest van de avond lekker veilig in onze kamer doorbrengen is dan the best way......

1. Carla:
    15 september 2022
    Fijn dat t weer droog is, loopt toch iets lekkerder. Zag er weer mooi uit. Jullie genieten met volle teugen
  2. Dirk:
    15 september 2022
    Ja geweldig die eerste foto van deze dag in je verslag, God wat een prachtig landschap, totaal plaatje vandaag weer top zeg.
    Andere foto's ook mooi natuurlijk. Gelukkig niet te veel last van bosbranden, das toch altijd zonde, maar tvalt mee tot nu toe.
    Veel plezier straks in qua naam mooiste park van de U.S. voor mij natuurlijk, ben nu al benieuwd naar het verhaal en de foto's.
  3. José:
    15 september 2022
    Wat fijn dat jullie alsnog de Devil’s Bridge trail hebben kunnen doen zonder modder en paden die goed te begaan waren, op het steile stuk na dan. Wat een imposant gezicht die ‘brug’, je vraagt je af hoelang daar nog op gestaan kan worden, maar misschien duurt dat veel langer dan je denkt. Ik begrijp dat de brug door wind en andere weersomstandigheden als zandsteen is ontstaan, maar kon nergens vinden hoelang deze brug er in deze vorm is.
    Het klinkt wel wat toeristisch als je ineens veel mensen om je heen hebt en je moet wachten om foto’s te kunnen maken. Maar dat maakt het zeker niet minder de moeite waard, want jullie foto’s zijn echt prachtig! De kleuren zijn inderdaad fascinerend en waarschijnlijk nu dieper/donkerder gekleurd door de regenval van de dag ervoor. Heerlijk dat speciaal voor jullie het zonnetje erbij kwam vandaag!
    Jammer dat Cathedral Rock een beetje tegenviel, maar dat werd weer goedgemaakt door de mooie natuur die je op jullie 275 mile rit zijn tegengekomen vandaag en het spotten van een slang 😲.
    Al met al toch weer een prachtige dag vandaag. Gek is dat hè dat je dat gevoel krijgt dat je niet zo relaxed kunt rondlopen op sommige plaatsen. Op de kaart te zien is Blythe wat meer bebouwde kom en is misschien daardoor de sfeer heel anders. In ieder geval kun je uitkijken naar morgen en Joshua Tree National Park als ik het goed heb. Welterusten en weer een mooie dag toegewenst!
  4. Peter:
    15 september 2022
    De natuur blijft prachtig mede door de inzet van firefighters. Daarom is je verhaal met bijbehorende foto's indrukwekkend. Vooral als je de leeftijd van de slachtoffers ziet.
  5. Eric:
    15 september 2022
    Fijn dat jullie detrail alsnog konden lopen. verbazingwekkend dat het zo snel weer aardig droog is na al die regen. Mooie foto’s, weer de moeite van al het klimmen waard. Het wordt wel steeds gevaarlijker met slangen en kakkerlakken, en een gevaarlijke buurt, als het daar maar bij blijft :)
  6. Sandra:
    15 september 2022
    Prachtige foto’s en kleuren !!! Weer een mooie trail !
  7. Miranda:
    15 september 2022
    Steeds avontuurlijker lijkt het 😱veel wild ongedierte er gratis bij ❗️😳geleerd; kamers checken ❗️Jullie hebben mede sportievelingen ontmoet; altijd weer toevallig en leuk. Lekker blijven genieten daar 👍🏻😊