In God's Country

15 september 2022 - Twentynine Palms, California, Verenigde Staten

Good morning everybody,

Ondanks dat het motel langs de snelweg staat, hebben we er gelukkig geen last van gehad. We kunnen het rustig aan doen. Het programma van vandaag staat in het teken van Joshua Tree NP. Nadat we de auto weer eens vol hebben getankt, beginnen we de rit van ongeveer twee uur over de IS 10. Het is over het algemeen een beetje een saaie weg, als je dat kunt zeggen. Hier in de US is niet veel saai, maar je went aan de omgeving. Het is een recht toe recht aan weg met weinig variatie. Vlaktes met lage struiken en in de verte wat heuvellandschap. De rit gaat voorspoedig en tegen een uur of 10:00 rijden we het park binnen. We beginnen met een bezoekje aan het visitor center. Even een mooie map/kaart ophalen en kijken wat er zoal in de shop te koop is. Vanaf hier rijden we naar Cholla Gardens. Het is één van de meest opzienbarende verzamelingen van de Cholla Cactus ter wereld. De cactus heeft erg veel naalden die bij de geringste aanraking van een dier (of een mens) loslaten en in de huid doordringen. Omdat de naalden zo makkelijk los laten, wordt de cactus ook wel "Jumping Cholla" genoemd. We maken de korte wandeling (400 meter) door deze bijzondere cactus tuin. De volgende stop is bij de Skull Rock en Jumbo Rocks. Hier zijn paden die we gedeeltelijk volgen. Je kunt namelijk ook zelf je pad kiezen en zo wandelen we door deze mooie knoesten van rotsen. Zo belanden we op een gegeven moment op een prachtig stuk. We hebben een mooi uitzicht op de rotsen en de vele beplantingen. We doen ook nog een tweede trail, the Discovery trail, waarbij we ook weer langs de prachtige natuur wandelen en we veel vlinders en kolibries zien. Wat mooi! We verplaatsen ons naar de Hidden Valley Picnic Area om allereerst wat te eten en daarna de Trail aldaar te lopen. Bij het binnen rijden in het park zien we nog weinig van de boom waar het park naar is vernoemd. Maar nu we richting de Hidden Valley rijden zien we ze steeds meer in het landschap verschijnen. De ene klein en smal met een enkele vertakking, de ander groot en vol met vertakkingen en soms met de meest vreemde vormen. Heel mooi en bijzonder! Het is ook heerlijk rustig in het park. We kunnen overal onze auto parkeren daar waar we willen en we kunnen nog net een picknick tafel bemachtigen die redelijk in de schaduw staat. We hebben voldoende tijd om op ons gemak te doen. Hidden Valley is een gebied dat compleet omsloten wordt door opeengestapelde granieten rotsblokken. De plek diende als schuilplaats van veedieven. De trail die we hier lopen is eenvoudig, maar 1 mile en we zien de Joshua trees, cactussen en andere beplanting als een harmonie samen. Hiermee sluiten we ook de prachtige trails in de natuur van afgelopen weken af. Wat hebben we veel bijzonders en afwisselende landschappen gezien, Amazing!!! Om alles een beetje te laten bezinken, rijden we naar ons motel in Twentynine Palms, het Harmony Motel. Voor de U2 fans onder ons is dit een wel bekend hotel. Er is een foto van de leden van de band waar ze bij het reclame bord , met naam van het motel, staan. Het motel schermt er op internet mee dat ze hier hebben geslapen. Anton Corbijn, de fotograaf die de foto's voor de cover van het album heeft geschoten, zegt dat ze hier niet hebben geslapen. Anyway, het is een schattig kleinschalig motel wat een heerlijk relaxte sfeer uitstraalt. Wat we al van plan waren, is gelukt. We checken net na 15:00 in om zo nog te genieten van de middag, een duik in het zwembad te nemen en even bij te komen van weer een prachtige dag! De avond brengen we door voor onze kamer bij een zwoele zomeravond, heerlijk......

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Carla:
    16 september 2022
    Wat een bijzondere bomen/ cactussen.
  2. Jane:
    16 september 2022
    En weer een prachtige omgeving. Jullie hebben wat kilometers afgelegd....met de auto en te voet. Geweldig! Xxx
  3. Eric:
    16 september 2022
    Bijzondere cactussen, heel apart. het is wel een droog gebied zo te zien. En veel hagedissen, rare beesten. Wat bijzonder is is dat ik Dick eindelijk eens niets zie doen, lekker lui in het stoeltje voor de Motel kamer, ook wel eens leuk om mee te maken :)
  4. José:
    16 september 2022
    Gelukkig hebben jullie goed kunnen slapen! En wat een prachtige dag weer met veel zon en blauwe luchten, heerlijk.
    De Cholla Cactussen zijn heel bijzonder, wat zitten daar inderdaad een hoop naalden aan!
    De Skull en Jumbo Rocks zijn ook heel imposant, je blijft je toch steeds weer verbazen dat er zoveel afwisselende rotspartijen ‘on offer’ zijn door de vele parken die jullie inmiddels hebben bezocht, maar ook de kleuren die zoveel indruk maken.
    De Joshua Trees zijn prachtig; de smalle bomen die, naar wat ik vermoed, door de wind scheef staan, maken het landschap zo bijzonder om te zien.
    Een mooie afsluiting van jullie dag en het laatste park wat jullie hebben bezocht. Het zal een beetje ‘bitter-sweet’ zijn, maar wat hebben jullie veel moois om op terug te kijken!
    Op naar Hollywood en de razzle-dazzle wat daarbij hoort. Het is wel even heel iets anders, maar ook wel eens leuk om mee te maken. Ik kan het Rainforest Cafe aanbevelen mocht je er in de buurt zijn. Ga ervan genieten in deze laatste dagen van jullie vakantie!
  5. Miranda:
    16 september 2022
    Bijzonder park idd die Joshua trees, leuk om weer te zien 😊 die cactussen zijn ook mooi 👍🏻 en dan een privé zwembad, heerlijk 😎
  6. Theo:
    16 september 2022
    Hele aparte bomen vandaag en een lekker zwembad voor jullie 🤣