Lava and Lake

29 augustus 2022 - Klamath Falls, Oregon, Verenigde Staten

Good morning everybody,

Het Motel 6 waar we in hebben overnacht is een vrij nieuw hotel. De keten bestaat al zo lang en af en toe komen we nog in één van de verouderde gedateerde motels. Het is altijd maar afwachten waar je terecht komt. Van de foto's op internet kan je ook niet altijd van op aan. Deze keer is het goed. Het is even afwachten hoe onze buurman zich gaat gedragen. In de avond is hij erg luidruchtig, voornamelijk hard praten en de deur gaat met regelmaat open en slaat dan weer hard dicht. Dat harde praten heeft menig Amerikaan last van....ze kunnen erg luidruchtig zijn. Gelukkig hebben we er verder geen last van gehad in de nacht en hebben we goed geslapen. Na ons ontbijtje op de kamer, pakken we onze spullen en zijn we klaar voor vertrek. We volgen de US 97 north richting Sisters. Wederom een mooie weg om te rijden. Om ons heen zien we in de verte de diverse vulkanen, waaronder Mount Washington, Mount Jefferson en de Three Sisters. Ze zijn goed te zien bij het mooie weer. Met name de laatste komen we onderweg met regelmaat tegen. Drie naast elkaar staande vulkanen. Het zonnetje schijnt, de lucht is blauw en een temperatuur die oploopt naar ongeveer 27 graden in de loop van de dag. Bij het naderen van het plaatsje Sisters nemen we de OR 242 en rijden de Mc Kenzie Pass Scenic Route in de Cascade Mountains. Een prachtige weg door bergachtig gebied. Een enorm gebied met voornamelijk dennenbomen zien we op de bergwanden en in de diepte. Zo nu en dan rijden we de echte sportievelingen voorbij die deze route on bike trotseren. Respect en waardering voor hen! Halverwege de top komen we langs een groot gedeelte van afgestorven bomen. Door brand verwoest gebied. Maar ook zien we de enorme hopen lavastenen die hier ooit doorheen gelopen is als rode kolkende massa. Meters hoog is deze rivier van lava, heel indrukwekkend. Op de top van deze Mc Kenzie Pass komen we aan bij het Dee Wright Observatory. Het observatorium werd gebouwd tijdens de Grote Depressie door een bemanning van het Civilian Conservation Corps in Camp Belknap in de buurt van Clear Lake. Het werd voltooid in 1935 en vernoemd naar de voorman van de bouwploeg die het jaar daarvoor was overleden na 24 jaar dienst te hebben gedaan als inpakker van de boswachterij en voorman van de bemanning in Camp Belknap. Het is een bijzonder bouwwerk op een bijzondere plek. We lopen er op ons gemak even rond en zien tegen een muurtje en bepakte fiets staan. Boven op het observatorium spreken we de eigenaar van de fiets. Het is een Nederlander uit de buurt van Arnhem. En die heeft er al heel wat miles opzitten. Hij fietst van New York naar San Francisco in drie maanden tijd! We praten nog even met hem en zijn onder de indruk. Hij kampeert zo nu en dan en indien mogelijk neemt hij een hotel, het ligt er maar net aan hoe het uitkomt met zijn fietsroute. Als je ziet wat hij bij heeft aan bagage denk ik...hoe dan? We wensen hem een goede reis verder en vervolgen onze trip van vandaag. Ons volgende bezienswaardigheid is Sparks Lake gelegen in Deschutes National Forest. De rit er naar toe duurt ongeveer anderhalf uur. Het laatste stukje naar het Lake toe is een onverharde weg, die ons flink door elkaar shaked. Wat een gehobbel de bobbel. Het eindpunt mag er dan ook wezen! Een gigantisch meer met groene stukken eiland ertussen en op de achtergrond de bergen. Hier moet je eigenlijk met een bootje doorheen kunnen varen, prachtig! Ook in dit gebied zien we de massa's lava nog liggen. We nemen vervolgens de Cascade Lakes National Scenery Hwy om een kijkje te nemen bij nog wat andere meren, zoals Devils Lake, Elk Lake en Lava Lake. Bij dit laatste lake zien we wat picknick tafels staan, dus maken we gelijk van de gelegenheid gebruik om onze verse broodjes op te eten. Het is een snel tussendoortje want we worden aardig gestoord door de vele wat agressieve wespen. We nemen afscheid van dit mooie stuk landschap en rijden door naar ons laatste park, Crater Lake NP. We rijden hier de west rim route en stoppen bij verschillende viewpoints. Ook hier weer een prachtig immens zicht! De zon en het blauwe water maken het plaatje compleet! Bij de Whatchman Overlook hebben we het mooiste uitzicht, wat geweldig weer! Na nog een aantal keer uitgestapt te zijn om van het mooie uitzicht te genieten, laten we dit park achter ons en rijden door naar ons eindpunt, Days Inn in Klamath Falls. We eten nog wat bij het naastgelegen restaurant en laten de dag nogmaals voorbij komen door het verhaal en de foto's op de blog te zetten. Wederom een prachtige dag!!!

1. Walter:
    30 augustus 2022
    Ziet er weer prachtig uit
  2. José:
    30 augustus 2022
    Far out, wat een foto’s zeg! Echt prachtig, jullie kunnen er wat van, zo mooi om te zien. Je kunt beschrijven wat je wilt, maar de foto’s vertellen het verhaal verder en laten goed zien hoe je het probeert over te brengen.
    De Three Sisters is voor ons een bekend fenomeen. Op het Noordereiland hebben wij ook drie vulkanen dicht bij elkaar liggen, maar wel iets verder uit elkaar dan de Three Sisters. Ze worden dan ook geen broers of zussen genoemd, maar hebben Maori namen die moeilijk uit te spreken zijn.
    Maar wat een prachtig gebied, heb je nooit het gevoel dat je op een bepaalde plaats iets langer zou willen blijven? Ik bewonder jullie energie levels enorm trouwens, ik zou het niet aankunnen zoveel op één dag.
    Het Crater Lake is ook fantastisch om te zien, wat een kleuren. Dat blauw van het water met die mooie blauwe lucht erboven! Ik val in herhalingen en weet bijna niet meer hoe ik de mooie landschappen kan blijven beschrijven. Wat een giga dag, dank voor het delen. Welterusten en ik wens jullie weer mooie belevenissen morgen!
  3. Jane:
    30 augustus 2022
    Weer genoten van je verhaal en prachtige foto's! Wat een mooie omgeving. Veel plezier weer morgen! Xxx
  4. Eric:
    30 augustus 2022
    Zoals je het zelf samenvat, wederom een prachtige dag! En er komen er nog veel meer! Enjoy!!!
  5. Miranda:
    30 augustus 2022
    Wat een mooie plaatjes met schitterend weer gelukkig😎 bijzonder zo’n rondfietsende Nederlander, je vraagt het je idd af 🤔🤔🤔 misschien een volgende uitdaging voor jullie? .???😉
  6. Nannie Beijaerts:
    30 augustus 2022
    Je zou denken dat je nu al het moois wel hebt gezien na zoveel trips en ttails. Maar wat verrassend weer om iedere keer iets nieuws te ontdekken en bewonderen. De natuur blijft natuurlijk zo wonderlijk..en elk seizoen weer anders. Moet een heerlijk en dankbaar gevoel zijn om dit te kunnen zien en voelen. Blijf genieten en goede reis verder. Kus
  7. Theo:
    30 augustus 2022
    Ik ben vooral onder de indruk van de foto van het meer 👍 Wat een uitzicht daar heel bijzonder !!! Ook aan jullie een compliment om deze foto’s te maken !!! Ook dat is een vak zeg. Ga zo door dan kan ik lekker meegenieten op de bank thuis 😉
  8. Carla:
    30 augustus 2022
    Wat een mooie foto’s weer, echt super