Dag 20 Kaapstad-Amsterdam

28 oktober 2019 - Hier Zit Mijn Hoekkamer 30 M2, Zuid-Afrika

Goeie Môre

Ons ga verder.....

De laatste dag hier in Zuid Afrika, Kaapstad breekt aan. En vandaag hebben we een vrij in te delen dag.
Gisteravond hebben we de koffers voor zover weer ingepakt en hebben we allemaal hier in het restaurant aan het buffet meegedaan. Het eten was wat minder, we hebben het wel gezellig gehad.
Deze morgen kunnen we dus rustig aan doen en we zitten rond 8:00 aan het ontbijt. Hierna pakken we onze spullen bij elkaar en kunnen we onze koffers in een andere kamer wegzetten. Elaine heeft twee kamers kunnen regelen om aan het eind van de dag ons eventueel nog te kunnen opfrissen en verkleden. We stappen rond 09:30 buiten het hotel om te voet naar het waterfront te lopen. Het is een wandeling van ongeveer een half uurtje. Met een kleine omweg belanden we er rond 10:30. We gaan hier nog wat shoppen en drinken een heerlijke cappuccino en chocoladetaartje bij een Italiaans restaurant/bar San Marco. We zitten op het gemak. Om 13:00 hebben we tickets om met de boot naar Robbeneiland te gaan. Deze heeft Dick al een tijd geleden in Nederland geboekt omdat dat geadviseerd werd. Onze middag is dus gevuld.
Voor we weer door gaan, kijkt Dick nog even naar zijn mail. En dat is maar goed ook, want wat blijkt. De maatschappij waar de tickets zijn geboekt, heeft geannuleerd vanwege weersomstandigheden. Wat een tegenvaller! Het is heerlijk weer. De zon schijnt, temperatuur van 18 graden. Alleen de wind is aardig hard. Dat zal de reden zijn. De vaartocht gaat een stuk over open water, waarschijnlijk niet veilig genoeg. Echt heel jammer. Als we het eerder hadden geweten, hadden we misschien vanmorgen de Tafelberg nog kunnen opgaan. Maar het is niet anders....We hebben het hier ook prima naar onze zin. We hebben met Hans en Ria afgesproken om lekker te gaan lunchen, dat kunnen we nu wat uitgebreider doen. We hebben om 13:00 afgesproken en gaan eten bij een Indiaas restaurant. Veel curry's en tandoori gerechten en natuurlijk pittig en heet. We kiezen voor een milde variant. Het smaakt ons allemaal goed, mijn keuze is wel wat pika...maar het smaakt goed. We kunnen er weer even tegenaan, maar zijn ook wel moe en kiezen er voor om rond 16:00 terug richting het hotel te gaan met de taxi. Dat is een beetje het vervelende hier. Overdag kan je op zich wel zelf de straat op. Maar vanmorgen kreeg ik ook een beetje de kriebels toen een zwerver bij ons kwam en ons bleef achtervolgen. Terwijl we toch steeds wat sneller gingen lopen. Uiteindelijk haakte hij af. In de avond als het donker is, wordt je bij de ingang van het hotel tegen gehouden om naar buiten te gaan. Het is niet vertrouwd. Je voelt je beperkt in je doen en laten en dat is jammer. We zouden veel meer van de stad willen zien. Het is niet anders, het is voor onze eigen veiligheid.
Bij terugkomst in het hotel ga ik me opfrissen op de nieuwe kamer van Hans en Ria. Het is een ruim appartement met keuken en aparte slaapkamer. Zij blijven nog 2 dagen langer in Kaapstad. Even lekker douchen en schone kleren aan. Later werken we in de lobby onze foto's en social media bij met een lekker drankje. Voor vertrek om 19:30 eten we nog een lekker soepje in het hotel en dan is het zover. Iedereen is aanwezig en staat klaar bij de receptie. De koffers zitten in de bus. We nemen afscheid van Hans en Ria. Best gek voor hen. De hele groep vertrekt en zij blijven met hun twee achter. Rare gewaarwording voor hen. Veel te snel zijn we bij de luchthaven. Zowel Elaine als Chris doen nog een afscheidswoordje. Ook zij hebben genoten van de reis en de groep. Ze wensen ons het allerbeste en eigenlijk willen ze nog geen afscheid nemen. Net als velen van de groep.
We hebben in totaal 5531 kilometer gereden in 20 dagen. De reis heet divers Zuid Afrika, en dat hebben we gezien en meegemaakt! Vele soorten landschappen en dieren gezien. Over verschillende culturen gehoord en gezien. In een diversiteit van hotels en lodges geslapen. Met een verscheidenheid van mensen uit de groep kennis gemaakt. Het was een geweldige reis!

Het is rustig op de luchthaven, het inchecken, securitycheck en paspoortcontrole zijn peanuts. We moeten nu onze tijd vol maken tot vertrek om 00:30 plaatselijke tijd. Het is nu 21:00 en ik zit op mijn stoeltje bij de gate rustig het verhaal tot een eind te maken. Ik zal nog wat tijd nodig hebben om alles te verwerken, want er is zoveel de revue gepasseerd. Deze reisverhalen gaan daar zeker weer bij helpen!

Wij willen iedereen weer bedanken voor het lezen van de blog en voor alle reacties!

Sien jou binnekort!

1. Anne:
    28 oktober 2019
    Het was weer fantastisch om jullie te volgen op deze vakantie, bedankt dat ik mee mocht genieten. Veilige vlucht terug en tot de volgende vakantie!
  2. Barbara:
    28 oktober 2019
    Het was weer genieten: mooie verhalen en prachtige foto's!
    Een goede terugreis en ik ben zeer benieuwd naar jullie volgend reisavontuur!
  3. Marijke:
    28 oktober 2019
    Ik heb genoten van al het moois!
    Jullie verhalen zijn leuk om te lezen. Leuk dat jullie het op deze manier met het thuisfront delen. 👍🏻😁
  4. Marijke:
    28 oktober 2019
    Goede en veilige terugreis!
  5. Miriam:
    28 oktober 2019
    Wat hebben jullie een geweldige reis gehad, om nooit te vergeten. Echt heel veel gezien en gedaan. Ik heb genoten van de mooie verhalen en de supermooie foto's. Zal het gaan missen......Voor nu een fijne reis terug en veilig weer thuis. Met die mooie verhalen en foto's kunnen jullie zeker nog lang nagenieten.
  6. Sandra:
    28 oktober 2019
    Wat een fantastische verhalen en foto's weer! Heerlijk om mee te mogen reizen zo.
    Voor nu een hele goeie reis terug en tot snel in Berrege xxx
  7. José:
    28 oktober 2019
    Gelukkig toch nog de zon kunnen zien vandaag, maar wat jammer dat de boottocht naar Robbeneiland niet door kon gaan. Zo blijft er altijd wat over op het verlanglijstje........
    Ik had eigenlijk gedacht dat jullie nog een nacht in het hotel zouden verblijven en dan in de ochtend weer terug zouden vliegen naar Nederland. Maar 29 Oktober begint om twaalf uur middernacht en als het goed is zitten jullie nu net 10 minuten in de lucht. Hopelijk kunnen jullie een beetje slapen, alhoewel het mij lastig lijkt om de knop om te draaien. Maar wie weet, misschien pak je nog een paar uurtjes.
    Wat was het weer heerlijk om met jullie mee te reizen, ik vond het een hele opmerkelijke vakantie. Wat zullen jullie hier nog veel op terug kijken! Ik ben heel benieuwd waar ik jullie de volgende keer op deze website ga tegen komen.
    Dank voor het delen van de interessante reisverhalen en de prachtige foto's. Safe travels voor nu en in de toekomst!
  8. Jane:
    29 oktober 2019
    Geweldige reis, prachtige verhalen en mooie foto's! Elke dag genoten! Goeie reis terug en tot gauw!😘
  9. Peter en Truus:
    29 oktober 2019
    Geweldig dat jullie zo’n mooie reis hebben gemaakt. We hebben genoten van jullie verhalen en foto’s.
    Welkom tuis
  10. Walter:
    Mooie reis geweest.👍🦁
  11. Nicole:
    3 november 2019
    Weer met veel plezier de verhalen gelezen en de foto's bekeken. Wat een mooie reis weer.