Dag 15 Knysna-Plettenberg Bay

23 oktober 2019 - Knysna, Zuid-Afrika

Goeie Môre

Ons ga verder.....

Vanmorgen kunnen we weer op het gemakje doen. De bus vertrekt pas om 10:15. Toch zijn we al vroeg wakker en staan we als eerste om 07:30 Bij de ontbijtzaal. Het ruikt al heerlijk en de dames zijn net klaar om ons te ontvangen. De muziek staat nog hard op en Don't cry for me Argentina klinkt uit de boxen. De dames zijn vrolijk en een maakt een dansje. Een sfeervol begin van de dag. Het smaakt ook allemaal heerlijk en ze zorgen dat het ons aan niets ontbreekt. Wat een verwennerij! Al snel druppelen de anderen van de groep ook binnen.
Vandaag staat in het teken van excursies. Een townshiptoer, waarvan we hebben besloten om die mee te gaan doen. We zien het project van Blue Ocean in de township van Qolweni. Door scholen te bouwen, kunnen de kinderen naar school en hebben de vrouwen tijd om een baan aan te nemen. We nemen een kijkje in één van de armste wijken in deze regio. De opbrengsten van de rondleiding gaan geheel naar de stichting en komen dus direct bij deze gemeenschap. We halen de gids op die met ons door de township loopt. Eenmaal aangekomen zien we hoe de mensen zich hier staande houden. De voorzieningen zijn niet best, er is wel elektriciteit. Men kan water halen bij de diverse tappunten. Ze kunnen ook zoveel halen als men wilt. Douches zijn er niet, gewoon wassen met de emmer. Er zijn toiletten die doortrekken, maar merendeel niet. Deze moeten gedeeld worden met zeker 5 families. Dan komen we aan bij de school. De kindjes krijgen muziek en dansles. Ze zijn blij en vrolijk. Wat aandoenlijk! De klasjes zijn leeg met aan de muren posters met de te leren woordjes en cijfers. De kindjes zitten hier waarschijnlijk gewoon op de vloer. We kunnen foto's en filmpjes blijven maken. We lopen een uurtje rond en lopen dan terug richting bus. Het is natuurlijk dubbel om te zien, maar we doen er ook goed aan doordat het geld wat we hebben betaald naar de gemeenschap gaat.

De boottocht om walvissen te spotten wordt verzet naar morgenochtend vroeg, vanwege het weer.
Wij slaan deze over omdat we dit vorig jaar een aantal keer in Canada hebben gedaan.
Het weer is op zich goed, zonnetje, 22 graden, maar de wind is te sterk. Deze zal vanmiddag afnemen, zodat het morgen beter zal zijn.
Het is 13:15 als we van Plettenberg bay terug rijden naar Knysna.
We worden afgezet bij het waterfront en lunchen er, samen met Eric en Miranda, heerlijk op het terras van de restaurant aan het water. Het is er goed toeven. We kunnen rustig aan doen. Om 16:30 melden we ons op het punt waar we zijn afgezet en hoeven we maar een paar minuutjes terug te rijden naar ons hotel. Elaine heeft voor vanavond gereserveerd bij hetzelfde restaurant/pub Bosun's pub & grill, waar we gisteravond hebben gegeten. Het was er goed en gezellig en voornaamste....de wedstrijd Ajax-Chelsea kan gekeken worden.....het zal spannend worden...

Sien jou more!

1. José:
    24 oktober 2019
    Jullie waren er al weer vroeg bij vanmorgen (gisteren dus). De dames in de ontbijtzaal hadden er zin in. Ik ben niet zo'n ochtend figuur en bewonder de mensen die dat wel zijn. Ik heb meestal geen spreekuur zo vroeg in de ochtend.
    Wat een fantastisch project van Blue Ocean! Het is natuurlijk niet leuk om te zien hoe mensen in armoede moeten leven, maar te weten dat met geld van toeristen de gemeenschap er beter op wordt, is dit een win win situatie. Doen jullie goed!
    De kindertjes die naar school gaan zien er goed gekleed uit en wat een heerlijke bekkies. En dan dat prachtige gevlochten haar!
    Voor de mamma's ook fijn dat ze kunnen gaan werken en hierdoor hun bestaan wat kunnen verbeteren.
    Ik zag dat jullie Dikkop Straat gevonden hadden, geweldige foto DJ!
    Voor straks weer een fijne dag, ik zie weer uit naar het volgende avontuur!
  2. Jane:
    24 oktober 2019