Art and Nature, nice combi!
25 augustus 2022 - Eugene, Oregon, Verenigde Staten
Good morning everybody,
Rond de klok van achten stappen we vanmorgen de deur van onze hotelkamer buiten. Het weer valt een beetje tegen, het is vijftien graden en het miezert. We hebben net ons zelf geregeld onbijtje op de kamer genuttigd en gaan vanaf ons hotel een wandeling maken door Old Town Historic District van Eureka. Dick heeft de wandeling op de GPS gezet en zo komen we langs diverse muurschilderingen en Victoriaanse huizen. Het begint al goed als ik bij de eerste muurschildering een hoge stoeprand over het hoofd zie en mezelf lanceer richting de stoeptegels. Ik maak een flinke duikeling en lig eventjes geschrokken tegen de vlakte. Dat heb ik weer! Gelukkig blijkt de schade mee te vallen. Wat schaafwondjes op de handen, waarschijnlijk een lichte kneuzing aan mijn rechterhand en mijn lichte lange broek is direct klaar voor een wasje. We vervolgen onze wandeling en komen al snel bij een prachtig Victoriaans huis in Queen Anne-stijl, Carson Mansion. Zelfs in deze weersomstandigheden is het indrukwekkend! Het huis is opgetrokken in Sequoiahout dat als steen is beschilderd en is tot 1950 in bezit geweest van de Carson-familie. In de buurt van dit prachtige huis, zien we nog meerdere van dit soort huizen staan. Het heeft stijl en uitstraling. Voor de rest vinden we het stadje weinig uitstraling hebben. Dit zal mede komen door het mindere weer en het vroege tijdstip dat we hier door de straten wandelen. Mede ook door de vele daklozen en verwarde mensen die we tegen komen. Het is zeer triest om te zien dat er mensen met het weinige dat ze hebben, zich ergens zomaar neer leggen om te slapen. Gehandicapt in een rolstoel zitten en maar afwachten hoe je je dag weer door moet zien te komen. We laten ons maar niet te veel afleiden en zijn onder de indruk van de soms prachtige beschilderingen. Als we teruglopen naar ons hotel, is het gestopt met miezeren en pakken we de auto om onze route van vandaag verder te vervolgen. We zijn al met al toch twee uurtjes zoet geweest om alles te bekijken en hebben nog meer op het programma staan. Nadat we verse broodjes hebben gekocht voor de lunch, vervolgen we onze reis over de US 101 North. Na een uurtje pakken we de afslag om de Newton B Drury Scenic Parkway te volgen. Hier zien we weer de grote Redwood bomen. Zo nu en dan maken we een stop om te genieten van deze reuzen. Hier en daar zijn wat trails die gevolgd kunnen worden. We lopen ze niet allemaal, maar bij een aantal willen we toch even stil staan en de mooie natuur beleven. Deze Parkway is bovendien een lust voor het oog. Slinger de slang rijden we door de bossen met de ene boom nog groter en dikker dan de andere. Een waar genot! We rijden de Parkway uit en kunnen de US 101 North verderop weer vervolgen. We rijden deze een stuk door en bemerken dat het inmiddels al weer over twaalven is , onze buikjes vragen om wat vulling, dus tijd om ergens langs de weg een picknick tafel te scoren. Niet veel later kunnen we een recreation area oprijden. Even een korte pauze inlassen om de Dutch crumble ofwel tijgerbolletjes te verorberen. De tijd vliegt voorbij en we hebben nog een prachtige trail in het verschiet, dus we laten er geen gras over groeien en rijden door om de Howland Hill Road te volgen. Ook deze weg gaat door de bossen met Redwood bomen. Net voorbij het begin gaat de verharde weg over in een onverharde weg, waarbij het stof de lage beplanting helemaal onder sneeuwt. Apart om te zien dat de beplanting tot ongeveer een meter onder een dikke laag stof zit en er dus grijzig uit ziet. Daarboven is het prachtig groen. De smalle weg vraagt erom om zo nu en dan plaats te maken voor tegenmoet komend verkeer, het is er dan ook op sommige stukken redelijk druk. Maar wederom geweldig om te ervaren! Wat een joekels staan er hier in dit Jedediah Smith Redwoods State Park! Ongelooflijk!! Ook bij het lopen van de Grove of the Titans trail kijken we onze ogen uit! De naam van de trail zegt eigenlijk al genoeg. Het is een prachtig aangelegd wandelpad waarbij je opkijkt tegen de giganten onder de Redwood bomen. Af en toe moet je opletten om niet om te vallen en je nek te verrekken. We genieten met volle teugen maar langzamerhand vinden we het de hoogste tijd worden om naar ons hotel van vandaag te rijden. Het is ook maar goed dat we dat doen want de navigatie geeft aan dat we nog een kleine vier uur onderweg zijn. Oeps dat is nog een aardig stukje! Het komt voornamelijk door de kronkelige slinger de slang wegen, waarbij de snelheid natuurlijk een stuk lager is dan op de Interstate. Deze wegen zijn natuurlijk wel prachtig om op te rijden! Maar ook de Interstate 5 richting Portland, waar we uiteindelijk op terecht komen, is prachtig om te rijden! Om 19:15 stappen we uit bij Motel 6 in Eugene. Nog even een hapje eten, spullen uitladen, douchen en de foto’s en verhaal plaatsen! Wederom een dag om nooit meer te vergeten……


En dan die bomen, echt onvoorstelbaar. Kijk al weer uit naar t volgende verslag
En die muurschilderingen ook zo prachtig 🤩
Geniet weer van de nieuwe dag en momenten vandaag xxx
Echt weer een prachtige dag, op naar morgen!
De muurbeschilderingen zijn ook prachtig en zo kleurvol, daar word je echt vrolijk van. The Arkley Center for the Performing Arts is mijn favoriet, zo mooi gedaan!
En dan die bomen hè, zo schitterend. Gelukkig kwam het zonnetje er weer een beetje bij voor jullie en zijn de foto’s echt super. Het zal zonder meer heel veel indruk gemaakt hebben.
Ik begrijp dat het op volgorde krijgen van de foto’s een beetje lastig is als je allebei foto’s maakt en ik begrijp ook helemaal dat als jullie ‘s-avonds op je bestemming zijn, je het wel een beetje gehad hebt. Maar het is allemaal goed te volgen hoor, dankzij het gedetailleerde schrijven van jullie reisverhalen.
Hopelijk komt de zon weer tevoorschijn vandaag, zijn er geen hoge stoepen en gaan jullie weer heerlijk genieten van deze nieuwe dag. Veel plezier!