Amazing mountains

12 september 2022 - Flagstaff, Arizona, Verenigde Staten

Good morning everybody,

Er staan vandaag weer wat meer miles op de teller om te rijden. We zijn al vroeg wakker, wat mooi uitkomt! Zo kunnen we bijtijds vertrekken naar de Grand Canyon. We doen het ook omdat we daar op tijd aan willen komen. Gisteren hebben we de weersverwachting bekeken, wat we altijd wel in gaten houden, en we hebben gezien dat er in de vroege middag wat meer kans bestaat op regen en thunderstorms. De temperatuur zal ook een aardig stukje gaan zakken. Hopelijk dat de weervoorspellers het ook hier niet altijd bij het juiste einde hebben. We gaan het vandaag beleven. Vanuit Kanab volgen we de 89A south. Al snel rijden we de staat Arizona weer in en daarmee hebben we weer een uurtje bij gesprokkeld, wat een gunstige bijkomstigheid is. Onderweg passeren we Jacob Lake Inn, waar we even een tussenstop maken. We kopen hier de famous cookies voor onderweg, die delicious zijn! Na een kleine twee uur onderweg te zijn, parkeren we de auto bij het visitor center van Grand Canyon North Rim. Het is zwaar bewolkt, aangename temperatuur. We lopen een mooi aangelegd pad tot aan het begin van de rim. Het is overweldigend wat we zien! Wat een diepte en een geweldige canyon. De kleuren zijn wat minder helder met het bewolkte weer, al zien we wel dat er in de verte wat open stukken in de wolken vallen en de blauwe lucht zichtbaar wordt. Het ziet er gunstig uit. We zijn in 2010 en 2016 aan de South Rim geweest, maar de North Rim hebben we nog nooit bezocht. Het is zeker ook indrukwekkend! We bezoeken bij het teruglopen de giftshop bij het visitor center en rijden daarna door naar het volgende uitzichtpunt, Bright Angel Point. Een mooi uitzichtpunt waarbij we veel rotsformaties zien. Heel begrijpelijk dat de naam van deze canyon de naam Grand Canyon heeft gekregen! Wat een weidsheid!!!Het volgende punt is Point Imperial, het hoogste punt (2683 meter) waarbij we uitkijken over het 1000 meter lager gelegen plateau van het Navajo-reservaat. Van hieruit rijden we door naar Cape Royal. Veel mensen beschouwen dit als het mooiste uitkijkpunt van de North Rim en terecht! Zo prachtig! We kunnen zeer diep de canyon inkijken en als we het andere pad lopen, zien we een natuurlijke opening in een rots dat Angels Window heet. Tevens zien we in de verte de Colorado River kronkelen door het landschap. De zon is ondertussen goed doorgebroken, wat het allemaal nog een stuk mooier maakt! Wat een genot! Voor we onze rit voortzetten, willen we nog bij een rest area met prachtig uitzicht van onze picknick genieten. We belanden in de auto vanwege de vele wespen. Hierna zeggen we de Grand Canyon gedag. Hoogste tijd om de rit voort te zetten. Eerst de AZ 67 richting Jacob Lake om daarna de US 89 te volgen naar Flagstaff. Deze route is wederom adembenemend met verschillende soorten landschappen. Het is zo bijzonder om te zien dat je op een hoogte van 1800 meter rijdt, je een stuk verderop een soort gleuf in het landschap ziet en daar ergens een stuk lager de Colorado River stroomt. Geweldig om door dit landschap te rijden. Waar het in het begin nog heel rustig is op de weg en je bijna geen andere weggebruikers tegen komt, wordt het later wat drukker op de eenbaansweg met af en toe een extra baan waar je kunt inhalen. Tussendoor is het dan gewoon inhalen over de rijstrook van het tegemoetkomend verkeer. En dan gebeurd het ineens dat ik in de verte twee grote koplampen op me af zie komen, die aan het inhalen zijn. Het blijken twee motoren te zijn. Waarbij de ene op tijd op de eigen helft is en de andere het niet blijkt te halen. Achter mij rijdt ook een auto. Ik blijf op mijn weghelft rijden en de motorrijder wijkt uit naar mijn vluchtstrook. Het gaat allemaal zo snel dat ik er amper over na kan denken. Het gaat allemaal goed, maar wat had dit slecht af kunnen lopen. Ik ben er even beduusd van...wat als ik de vluchtstrook had gepakt? En de auto achter mij dan? Maar niet meer teveel over nadenken. We zijn gelukkig bijna op plaats van bestemming. Bij binnenkomst in het plaatsje Flagstaff pakken we de laatste miles nog een stukje Route 66 mee. Om 16:30 stapt Dick de lobby van Highland Country Inn binnen. Een leuk kleinschalig motel in old town van Flagstaff. We zetten onze spullen in de kamer en lopen nadat de stortregen voorbij is, het oude gedeelte van de stad in om nog wat sfeer te proeven. Het is natuurlijk al laat en de spits is volop bezig. Toch kunnen we nog wat leuke en mooie dingen zien. We eten nog wat bij Beaver Street Brewery en lopen daarna terug naar het motel. De weergoden zijn ons goed gezind geweest vandaag. Al met al een prachtig mooie dag met vele indrukken....

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Anthony de Wit:
    13 september 2022
    Het is weer eens prachtig wat een hoogte pfff.
  2. Carla:
    13 september 2022
    Wat is dat hoog, maar wederom prachtige uitzichten. Blijf me verbazen hoe mooi t daar allemaal is
  3. José:
    13 september 2022
    Wat een prachtige canyon, om van te smullen samen met de lekkere cookies, als je ze tenminste niet gelijk hebt opgegeten natuurlijk 😜
    Prachtige foto’s weer en zoals ik al eerder opmerkte, de lagen in het gesteente zijn zo mooi om te zien met gesynchroniseerde kleuren.
    Gelukkig kwam later de zon erbij, dat maakte het gelijk een andere foto serie. Het is allemaal wat stralender en frisser.
    Heel bijzonder ook de Angel’s Window, hoe ontstaat zoiets vraag je je dan af. Het levert een prachtige doorkijk op!
    En dan die hoogte, echt spectaculair en wat kun je dan eindeloos ver zien. Leuk dat je dan ook de Colorado river weer gespot hebt in de wetenschap dat je daar een aantal dagen geleden op gevaren hebt.
    Word de magneet traditie nog in stand gehouden, het zullen er inmiddels zo veel zijn dat je meiden straks aan een grotere of extra koelkast toe zijn 😀
    Gosh Caroline, wat een toestand met de inhalende motor. Je hebt zo weinig tijd om te reageren en gelukkig koos je de juiste optie; niet uitwijken. Je moet er inderdaad maar niet te lang over nadenken, maar het had zeer zeker ook een hele andere afloop kunnen hebben. Gelukkig zijn jullie veilig in Flagstaff aangekomen, pff.
    Wat een leuk plaatsje is dit trouwens, prachtige gebouwen die een beetje art-deco aandoen. Vooral het Orpheum Theatre is prachtig met de mooie kleurrijke beschilderingen. Ik las op de website dat er veel aan performing arts wordt gedaan, maar ook dat er films worden vertoond.
    Een prachtige dag weer waar gelukkig de zon op de juiste tijden zijn aantrede deed en er een engeltje op je schouder meereed. Welterusten voor straks en voor morgen weer een prachtige dag toegewenst!
  4. Peter en Truus:
    13 september 2022
    Prachtig, lijkt wel of jullie voor een schilderij staan te poseren.
  5. Miranda:
    13 september 2022
    Prachtige vergezichten van the grand canyon; herinneringen komen terug. Immense vlaktes en wat voel je je nietig en klein daarbij. Echt prachtig 😍 gelukkig liep het met die motoren goed af ; engeltje op jullie schouders 😅 Hopenlijkblijft het weer redelijk begaanbaar voor de rest van jullie plannen
  6. Eric:
    13 september 2022
    Wat is de Grand Canyon toch een unieke omgeving. Echt weer mooi om te zien, roept herinneringen op. Wat weer betreft viel het uiteindelijk erg mee als ik de foto’s zo zie, soms moet je een beetje geluk hebben zoals ook met die motorrijder, het kan zo maar verkeerd aflopen. Gelukkig alles goed gegaan, maar kan mij voorstellen dat dat beeld nog wel even blijft hangen. Gelukkig zien jullie zoveel mooie dingen die zorgen dat de mooie plaatjes overheersen :) Keep enjoying!!!
  7. Sylvia Parker:
    Magnificent !!!!!
  8. Walter:
    13 september 2022
    Je kunt er foto's blijven maken zo mooi.
  9. Dirk:
    13 september 2022
    Wat weer geweldig zeg. Al ben je daar 80 x geweest het blijft ontiegelijk mooi.
    In mijn beleving een van de mooiste plek om te vertoeven wat immens, superlatieven te over.
    Wat een dag weer ook dat maak je ook niet snel mee, alles klopte gaaf hoor. Geweldige foto's ben benieuwd straks naar t boek.
    Zo zie je maar soms loopt t wat tegen, daarna zit het weer(leterliik), met met de zon natuurlijk de mooie kleuren.
    En belangrijkste veilig weer op het slaapplekske, afsluitend lekker eten en drinken in de brewery toppie haast altijd lekker eten en vaak betaalbaar biertjes.
    Wat een slecht leven toch ha ha.
  10. Sandra:
    Prachtige foto s weer! Met ook heel fraaie luchten 🤩
    En gelukkig goed afgelopen met die motorrijder! Dat is schrikken geweest ppfff
    Geniet weer van jullie nieuwe dag vandaag !