One percent

9 september 2022 - Page, Arizona, Verenigde Staten

Good morning everybody,

Wat een heerlijk hotel! Een vrij nieuw hotel, mooie grote kamer, heerlijke bedden en een goed ontbijt! Wat wil je nog meer! En dat voor 3 overnachtingen, het is even heerlijk bijkomen van alles wat we al hebben gezien, gedaan en ervaren hebben. Het is zo overweldigend allemaal! Dan is het fijn om even een dag wat rustiger aan te kunnen doen. We hebben een goede nacht gehad, gaan wat later ontbijten en gebruiken de ochtend om bij te komen. In de middag kijken we wat rond en shoppen wat in dit toeristische dorpje. Ook doen we alvast de boodschappen voor morgen, als we zo goed als de hele dag op het water zijn. We zorgen dat we ook weer op tijd terug zijn in ons hotel, want voor wat later in de middag hebben we een afspraak met Lake Powell Scenic Tours. Zij komen ons ophalen bij het hotel om met een some kind of Jeep met ons een sunset tour naar Alstrom Point te maken. Dick heeft deze tour geboekt omdat het volgens beschrijvingen op internet een te moeilijke weg is om met een "gewone" 4WD te rijden. Als we de foto's en omschrijving van deze tour mogen geloven moet het amazing zijn! Op afgesproken tijd komt een grote rode Ford 4X4 Ranger voorrijden met de firma naam op de zijkant. We maken kennis met Tyler Hunter, onze chauffeur, gids en eigenaar van de firma. We krijgen een prive tour, en hebben er allemaal zin in. Ondanks dat we in de verte donkere wolken zien waar regenbuien uitvallen, gaan we ervoor. En volgens Tyler moet het goed gaan komen. Hij heeft de diverse weer kanalen geraadpleegd en de buien blijven aan de goede kant van de bergen hangen. Zo gaan we op pad en geraken al snel op de onverharde weg. Het gaat er ook al direct ruig aan toe. Tyler weet precies hoe te rijden om de meest gunstige paden te volgen. Hij doet dit al heel wat jaren en dus ervaren, dat merken we ook gelijk. Hij vertelt onder het rijden honderd uit. Over de omgeving, historie, flora en fauna en wildlife. Een super aardige vent, waar we veel informatie en leuke gesprekken mee voeren. Onderweg maken we een paar stops, waar hij ons mooie stukjes van de omgeving laat zien. Het is er prachtig, mede ook door de prachtige wolken en donkere luchten. We zien ook weer het bijzonder donkere gesteente dat we bij de Moonscape Overlook ook hebben gezien. Tyler heeft er veel informatie over. We zijn ondertussen al een aardig eindje op weg als we voelen dat de weg ineens heel erg modderig wordt en de wielen aardig wegslippen. We zakken wat dieper weg en de modder en stenen zien we hoger opspatten. Tyler vertrouwt het niet en gaat even verderop waar het pad omhoog loopt polshoogte nemen. Het is onder andere hier geweest waar net de bui is gevallen. We zien het stromende water zich de snelste weg naar beneden volgen. Tyler besluit om niet verder te gaan, het is niet verantwoord, helaas. En hij neemt ook de juiste beslissing, hij is de ervaren deskundige. Nu nog de kunst om de auto te keren en dit stuk modderpoel goed door te komen. Hij moet nog eens de auto uit om de modder tussen het profiel van de banden uit te poetsen om de grip te behouden. Het gaat allemaal goed. Hij vertelt dat het dus regelmatig fout gaat en dat mensen vast komen te zitten. Je rijdt weg met een prachtig mooi weertje en zon en even later valt er een enorme bui en kan je niet meer verder of terug. Met regelmaat zeer verraderlijk en gevaarlijk! Ik ben blij dat we op deze manier met hem op pad zijn gegaan en het niet zelf hebben geprobeerd. Want volgens Tyler zijn er genoeg die het wagen. De weerkanalen gaven 1% kans op regen hier en die hebben wij getroffen, lucky us. We kunnen dus de zonsondergang niet zien. Tyler stelt voor om naar de Stud Horse Point  te rijden waar we hoodoos kunnen bewonderen. Dit zijn opzichzelfstaande rotsformaties. Bij aankomst begint het al te schemeren en kunnen we de hoodoos nog met de laatste zonnestralen waarnemen. Het zijn geweldige plaatjes! We zijn blij en dankbaar dat we dit nog hebben kunnen meepakken. Hierna brengt Tyler ons terug naar het hotel. Hij belooft ons om te kijken of we morgen eventueel opnieuw een poging kunnen wagen, maar dan moet het vanavond, vannacht en morgen wel droog zijn. Hij gaat morgenochtend op verkenning om te kijken of de weg begaanbaar is. Let's hope so and keep our fingers crossed.....

1. José:
    10 september 2022
    Wat fijn dat jullie op zo’n heerlijk plekje zitten met een mooi hotel om lekker een beetje bij te komen. Even niets, anders dan ‘taking stock’ en terug te kijken op de mooie tijd die jullie achter de rug hebben.
    Wat een mooie tocht met Tyler, altijd fijn als je een tourgids hebt die zo enthousiast en ervaren is en die ‘the extra mile’ voor jullie gaat. Ik begrijp nu waarom er op TripAdvisor wordt afgeraden om met regen op pad te gaan. Je moet er niet aan denken om (onervaren) vast te komen zitten, wie komt je er dan weer uithalen. Tyler zal er genoeg ervaring mee hebben.
    Slim weer van DJ om dit georganiseerd te regelen met een local guide. De hoodoos zijn echt prachtig met het pastel blauw en roestbruin en wat een schitterende foto’s hebben jullie daar gemaakt.
    Wat geweldig dat Tyler het morgen alsnog weer wil gaan proberen, laten we hopen dat het dan wel droog blijft! Hopelijk komen jullie dan alsnog bij Alstrom Point terecht met een prachtige zonsondergang. Fingers crossed indeed en dat het ene procentje aan regen wat er nog mocht zijn, dan deze keer op een andere plek gaat vallen.
    Prachtige dag weer mensen, ga er morgen weer heerlijk van genieten! Welterusten en hopelijk worden jullie wakker onder een straal blauwe lucht!
  2. Miranda:
    10 september 2022
    Bijzonder gesteente alweer 😊 goed dat jullie die tocht niet zelf aangedurfd hebben ❗️ik zal duimen voor morgen voor jullie 🤞🏻
  3. Eric:
    10 september 2022
    jullie weten de uitdagingen wel te vinden, gelukkig heelhuids teruggekomen. Mooi dat jullie even wat meer rust hebben en een paar dagen op 1 plek bivakkeren en zo wellicht alsnog die toer kunnen afmaken. We moeten het afwachten…
  4. Peter en Truus:
    10 september 2022
    Wow, wat een mooie trip en geweldige omgeving. Dat heb je weer goed geregeld Dick.
  5. Theo:
    10 september 2022
    Goed gedaan om dit met een ervaren gids te doen !! Mooie car trouwens zeg. Ook fijn om even op adem te komen in een goed hotel, mooie foto’s van een prachtige natuur en wat is het toch enorm uitgestrekt ten opzichte van ons kleine kikkerlandje 😉
  6. Joop:
    14 september 2022