Hoodoos and Caves

11 september 2022 - Kanab, Utah, Verenigde Staten

Zondag nine eleven, alweer 21 jaar geleden! De meesten weten het nog als de dag van gister. Maar zoals alles...life goes on. In het hotel en bij het ontbijt merken we er niets van. Het is een zondag, we zijn wat later en het is wat drukker dan gisterochtend. Vandaag pakken we onze spullen weer in en gaan rond de klok van 08:30 op pad. Vanuit ons hotel rijden we richting Kanab. Het ligt niet zo heel ver hiervandaan. Maar onderweg hebben we een aantal tussenstops. Allereerst pakken we de Wahweap overlook, een mooi lookout over dit gebied vlakbij Lake Powell. Hierna komen we al vrij snel bij ons volgende punt. We gaan de Toadstool Hoodoos trail lopen. De parkeerplaats ligt al direct naast de weg. Nu eens een keer geen lange onverharde weg om te rijden. Het weer is wederom prachtig, de zon schijnt volop, de temperatuur is rond de 30 graden. De wandeling die we maken is conditioneel geen hoog standje. Een vlak zandpad van ongeveer 1,5 km met op het eind een kleine stijging. Het is dan wel geen wandeling zoals we die afgelopen weken al eens eerder gemaakt hebben, onder de volle hete zon en weining schaduw is hij nog best pittig. Het eindresultaat mag er wezen. Een mooi gebied met diverse hoodoos waar we tussendoor kunnen wandelen. We bekijken de omgeving en klimmen nog wat verder het gebied in. We komen bij een mooi uitzichtpunt en kijken zo een canyon in. Je kunt zoveel meer zien en ontdekken, geweldig. Na een uurtje rondwandelen, gaan we terug naar de auto. Een mooi begin van de dag. Vanaf hier rijden we een klein stukje verder om vervolgens af te slaan naar een onverharde weg die we 2 miles moeten afrijden. We parkeren de auto en zetten de GPS aan. Deze leidt onze wandeling door de wash. Hier loopt bij veel stromende regen het water door. Nu is het kurk droog. Al vrij snel komen we bij een witte gladde rots waar we omhoog kunnen lopen. Als we boven zijn, zien we hoe mooi gevormd deze is. Als een soort van draai/krul. Net als de zeeschelp met gedraaide vorm, vandaar dat deze rotsformatie the Nautilus wordt genoemd. Een bijzonderheid in the middle of nowhere! Door veel reisblogs en verhalen van andere voornamelijk Duitse reizigers te lezen, is Dick ook dit fenomeen tegen gekomen. Zoals veel van de andere prachtige bezienswaardigheden die we al hebben gezien en nog gaan zien. Bij het terugrijden naar de weg zien we een overdekte picknicktafel staan. En dat komt mooi uit! We zijn net buiten Page de staat Utah weer ingereden en dat betekent dat we een uur hebben verloren, dus is het een uur later. Hoogste tijd om wat te eten. We nemen er even de tijd voor om daarna door te rijden naar Kanab. Net buiten dit kleine stadje gaan we onze laatste trail van vandaag doen. Een wandeling naar zandgrotten. Deze grotten zijn door de mens gemaakt en zijn overblijfselen van een zandmijn uit 1970. Het zand uit de mijnen werd gesmolten om er glaswerk van te maken. Bij de wandeling beneden zien we de gaten van de grotten al hoog boven ons. Het begin is makkelijk en vlak. Maar dan moeten we een begin zien te vinden om de vrij steile helling op te komen. Het is een vrij gladde helling met enig houvast door richels waar we langs omhoog kunnen komen. Eenmaal op hoogte belanden we redelijk snel op een wat beter vlak stuk. Nog een redelijk scheef stukje trotseren en dan wandelen we zo de grotten in. Via de verschillende gaten kijken we uit op het gebergte en de weg tegenover gelegen. Wat gaaf! We maken de nodige foto's en beginnen hierna aan de terugtocht. Het omhoog gaan is dan toch iets makkelijker dan naar beneden, vooral bij de scheve gedeeltes. Weinig grip en het gevoel dat je ieder moment weg kunt schuiven. Gelukkig hebben we ook dit weer overleefd. Met weer een prachtige dag achter ons hoeven we maar een klein stukje te rijden naar ons hotel Days Inn & Suits by Wyndham in Kanab. We arriveren er lekker op tijd om nog even een verkoelende duik in het zwembad te nemen. Na wat relaxtijd begeven we ons naar The Rocking V cafe voor een hapje. We eten er heerlijk! What an amazing day.....

1. Carla:
    12 september 2022
    Wat een mooie trail weer, prachtige foto’s
  2. Eric:
    12 september 2022
    Weer een mooie dag Die hoodoos blijven apart. je verwacht elk moment dat ze omvallen. Die grotten zijn ook mooi om te zien. ik denk dat een aantal rotsformaties in het echt beter overkomen dan op de foto doordat je de diepte opde foto niet goed kan zien, maar jullie hebben het echte plaatje live gezien!
  3. Anne:
    12 september 2022
    Wauw, wat een prachtige foto’s zeg! Een heerlijke reis maken jullie. Geniet lekker mee door de blog. Veel plezier!
  4. José:
    12 september 2022
    Ik vraag me af hoe vaak jullie vandaag ‘wow’ gezegd hebben, ik in ieder geval heel veel! Wat een prachtige foto’s weer, ik moet later nog even terug om wat meer reacties te plaatsen, want reislogger vind het niet fijn als je teveel reageert. Dit is overigens ter voorkoming van spam, wat begrijpelijk is en het zal waarschijnlijk ook niet helpen dat ik niet vanuit Nederland reageer.
    Maar lieve mensen, wat een prachtige dag, ik heb mijn ogen weer uitgekeken! Die hoodoos hebben toch wel wat hoor vind ik en wat apart dat je er zo tussendoor kan lopen en alles kan aanraken. Nautilus is adembenemend mooi!
    En dan de Moqui Caverns, daar valt je mond toch ook weer open van verbazing. Het mag dan door de mens zijn aangelegd, maar het maakt het er niet minder mooi op. Wel wat uitdagende uitzichtpunten hier en daar, je moet ook geen hoogtevrees hebben. En wat een uitdaging om die steile en gladde helling te trotseren, ik doe het jullie niet na! 😬
    Inderdaad alweer 21 jaar geleden sinds 9/11, wat gaat de tijd toch hard. Bij de US Open in New York wordt op deze dag die datum op de tennis courts gezet, ieder jaar weer.
    Hotel ziet er op de website prima uit en hopelijk kunnen jullie weer heerlijk bijtanken na een prachtige dag. Terug in Arizona morgen, kun je er weer een uurtje bijpikken. Een hele mooie dag met mooi weer toegewenst!
  5. Miranda:
    12 september 2022
    Tricky avontuur weer, gelukkig goed afgelopen 😅 echte avonturiers zijn jullie
    Bijzonder die witte schelp formatie, de natuur blijft ons verrassen 😊