Dag 3 Holbrook - Farmington

28 augustus 2017 - Farmington, New Mexico, Verenigde Staten

Een wat onrustig nachtje in het Wig Wam motel. Dat ligt zeker niet aan het motel maar meer aan de ligging… Achter de locatie van het wigwam motel lopen meerdere spoorlijnen. Zo om het kwartier denderen hier lange goederentreinen voorbij die het ook nog nodig vinden om flink te fluiten…of toeteren….hoe je het wilt noemen. Ze gaan dus flink te keer en we schrikken ons regelmatig een hoedje. Eigenlijk gaat de gewenning van het tijdsverschil heel erg goed. Beter dan vorig jaar. Dan nu een wat mindere nacht door de treinen. Verder is het een gave overnachting geweest. We zijn dus al weer vroeg in de weer. Even wat broodjes inslaan voor de middag en tanken voor de komende rit. Maar eerst ontbijten bij Joe & Aggies diner. Een wat smoezelig etablissement. Maar we zitten aan een stukje van Route 66 en deze diner is daar als vanouds onderdeel van. Het is er niet druk en het heeft zijn beste tijd wel gehad….wel jammer. Het eten smaakt verder best. Van hieruit rijden we naar onze eerste bezienswaardigheid, Petrified Forest NP. Het is een nationaal park dat onder andere bekend is door de vele versteende bomen. Waarschijnlijk door een vulkaanuitbarsting zijn de bomen onder water en door een dikke laag vulkaanas en modder begraven. Het water met silicium drong door in de stammen, waardoor het hout door natuurlijke conservering in kwarts veranderde. Het hout is door de vele jaren heen versteend. Het ziet er bijzonder uit. Verder heeft dit park nog mooie uitzichtpunten waarvan Blue Mesa wel het mooiste was. Een mooie wandeling naar beneden en door het kleurrijke gesteente, was zeker de moeite waard.We vonden het in eerste instantie een beetje een saai park, maar uiteindelijk hebben we er toch de schoonheid van ontdekt.

We rijden door naar het volgende park, Canyon de Chelly NP. Dit hadden we eigenlijk vorig jaar mee willen pakken, maar door de lekke band die we toen hadden, hebben we het over moeten slaan. Nu kunnen we het toch nog meepakken en dat is zeker ook de moeite waard. We beginnen met een paar overlooks. We staan hoog boven in de canyons en kijken de diepte in. Mooie rode rotspartijen met in de diepte veel groen. Het ziet er prachtig en overweldigend uit. Dit is het domein van de Navajo indianen. Rond het middaguur beginnen we aan een trail genaamd White House Ruin Trail. Een wandeling naar de vallei van ongeveer 4 kilometer. Volgens de gegevens is het een wandeling van gemiddelde moeilijkheid. Naar beneden gaat het allemaal goed, flink dalen, langs een natuurlijk gemaakt pad en langs de rotsen. Het zonnetje schijnt overvloedig en het is aardig heet geworden. Ik heb hier voornamelijk goed last van, dat blijkt op de terug reis… Beneden bij het eind van de route komen we bij wat er nog over is gebleven van oude woningen en verblijven van de indianen. Deze zijn in de inkepingen van de rotsen gemaakt. Hoe bijzonder is dit! We blijven even beneden om wat af te koelen en foto’s te maken om daarna weer de wandeling terug te maken. En dat is een aardige workout….voornamelijk voor mij. Mijn lichaamstemperatuur begint aardig op te lopen en ik heb het gevoel of mijn bloed aan het koken is. Het water dat we mee hebben genomen is ondertussen ook al flink warm geworden. Onderweg maar een paar keer stoppen om even tot rust te komen. Dick blijft goed bij me in de buurt. We zien dat er donkere wolken onze kant op komen en horen het donderen. Gelukkig blijft het droog en komen we droog boven….nou ja droog……het zweet deed goed zijn werk. Snel in de auto met airco en een half litertje water achterovergeslagen. Bijvullen die hap…. Ik had toch wel even tijd nodig om te recupereren. We kijken nog bij de Spider Rock Overlook, die ook zeer indrukwekkend is, en rijden dan het park uit. We gaan richting ons eindpunt van vandaag, Farmington in New Mexico. Over een prachtige weg door de bergen, rijden we langs Shiprock. Een gigantische op zichzelf staande rotsformatie, die we al vanuit de verte kunnen zien liggen. Rond 17:45 arriveren we bij Motel Brentwood Inn & Garden. We hebben een uurtje in moeten leveren, nu nog 8 uur tijdsverschil met Nederland. We hebben een mooie en grote kamer, waar we even een verkoelend biertje drinken om daarna aan de overkant wat te eten bij Denny’s. Zoals jullie lezen geen PASsieve dag……So long folks!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. José:
    29 augustus 2017
    Leuke naam, Petrified Forest, maar begrijp nu waarom dat zo heet. Wat zien jullie toch veel prachtigs op deze reis!
  2. Miranda:
    29 augustus 2017
    Prachtig hè die rode rotsformatie's. Brengt herinneringen omhoog. Je hebt gelijk je workout gehad Caroline:). Prachtige foto's weer. Geniet!
  3. Walter:
    29 augustus 2017
    Mooie foto's en lekker rustig
  4. Eric:
    29 augustus 2017
    Dat is nog hard werken zo'n vakantie :) Maar dan zie je ook wat! Benieuwd naar jullie volgende belevenis.
  5. Dirk:
    29 augustus 2017
    Mooie uitleg hoor Caroline foto s ook leuk maar geen foto van petrified toch
  6. Sandra:
    29 augustus 2017
    Door het lezen van jou verhaal leef ik helemaal mee en voelt het of ik ook i de USA ben. Nou ja zonder zweet dan