Dag 16 Detour

29 juni 2023 - Meeker, Colorado, Verenigde Staten

Howdy y'all,

Ondanks dat we met onze kamer aan een bijzonder drukke weg zitten, hebben we uitstekend geslapen! Gisteren bij aankomst heeft Dick het nog nagevraagd of we eventueel een andere kamer konden krijgen, maar alles was bezet en het zou meevallen met de overlast.
We hebben vandaag een lange rit voor de boeg, dus is het wel fijn als we daar uitgeslapen aan kunnen beginnen. We zijn daarom al vroeg op pad!
De zon is er ook al weer bij en met zo'n 15 graden heel aangenaam. We tanken en doen boodschappen zodat we daar voorlopig niet aan hoeven denken.
Tijd voor een goed ontbijt, daar nemen we toch even de tijd voor! Dit doen we bij Trailhead Restaurant, met voornamelijk houten interieur. Met country music op de achtergrond wanen we ons even in cowboyland.

20230629_070852

Tijdens het ontbijt bespreken we de route van vandaag. Vandaag duiken we een flink stuk het Zuiden in. We komen erachter dat het wel een hele intensieve route gaat worden en besluiten deze aan te passen. Met eerst 5 uur rijden naar Yampa en daarna een dirtroad van 3 uur rijden, vinden we toch iets te veel van het goede, en dat zien we niet zitten.
Dus passen we aan! Dat is het mooie van het zelf kunnen regelen. Om 07:45 gaan we op weg. Half bewolkt rijden we over de US 798 south richting Lander, het eerste kleine Roadwork al weer achter ons gelaten. In Lander volgen we de US 287, die later over gaat in de Wyoming 28 richting Rock Springs. Een prachtige weg waar we bij een uitzichtpunt stoppen. Een prachtig groen landschap krijgen we voorgeschoteld! Een onverwacht prachtige plek!

20230629_08300220230629_082921IMG-20230629-WA0027

In het oneindige landschap zien we de vele pronghorns in groepjes grazen. Tevens een verdwaalde wandelaar met eigen gemaakte kartonnen hoedenrand voor bescherming van het gezicht tegen de zon. Vanuit de verte denk ik dat het een pronghorn is en leg hem vast op camera.
In het plaatsje Farson vervolgen we onze weg op Highway 191 South. Bij Rock Springs pakken we een klein stukje Interstate 80 om vervolgens de US 191 south te volgen richting Flaming Gorge. Een geweldig mooie nieuwe weg wat hoger gelegen met geweldige vergezichten over een huge gebied. Zo te zien ook veel sneeuw hier. Snow fences in grote getalen aanwezig.

IMG-20230629-WA0021IMG-20230629-WA0022

Bij een overzichtspunt stappen we uit. We raken aan de praat met een man uit Arizona. Aan de overkant van de weg springt een dier door het hoge gras, cognac gekleurd. We denken aan een vos, maar volgens de man is het een coyote. Hij is weg voor we er erg in hebben. Het is pas 11:00 uur en we hebben al zoveel moois gezien onderweg. Net voor Flaming Gorge zetten we de daling in en paseren we de staatgrens en treden de staat Utah weer binnen. Onze volgende tussenstop is bij een mooi overzicht over het Flaming Gorge reservoir, waar we ook de dam zien liggen. We rijden de weg verder, over de dam.

20230629_11244620230629_11244320230629_112436IMG-20230629-WA0015

Verderop wijken we even van de route af om naar mooie overlooks te gaan. Dit terwijl dreigende luchten boven ons hangen. De temperatuur daalt naar 10 graden en dikke druppels kletteren op de auto. Toch stappen we even uit bij de Overlook. Maar helaas is er weinig Flaming te zien. 20230629_120540

Op de terugweg om de route weer op te pakken, zien we de blauwe lucht weer verschijnen. Net op het verkeerde tijdstip aanwezig geweest......
Onderweg naar Vernal verschijnt de zon weer en loopt de temperatuur op naar aangenamer waarde van 25 graden. In Vernal nemen we de US 40 West. Vernal is in de ban van dino's. Overal zie je nagemaakte dinosaurussen. Ook niet gek, want we naderen het Dinosaur National Monument. Dit park willen we eigenlijk wat beter bekijken en rijden naar het Visitor Center. We kunnen bij binnenkomst gebruik maken van de annual pass, die nog geldig is van vorig jaar, we hoeven geen entreegeld te betalen. We kijken op de prachtige informatiefolder waar we willen gaan kijken, en bepalen zo de route. Om er te komen rijden we een stuk door op de US 40, een stuk weg heet de Stegosaurus Freeway. 20230629_140044IMG-20230629-WA0012IMG-20230629-WA0004

Net voor het plaatsje Dinosaur passeren we wederom een staatgrens, deze keer rijden we Colorado in. Bij Dinosaur rijden we het park weer in. Het is inmiddels 15:00 uur. We beseffen dat dit al best laat is om nog door het park te rijden naar de door ons uitgezochte plekken. We doen een poging en kijken hoe ver we komen. Hoe verder we omhoog rijden des te meer beestjes we op de weg zien springen. Het is op een gegeven moment een plaag. Wat het precies zijn...gaan we proberen uit te zoeken. Een soort kevers? 20230629_151457

Ook het weer verandert weer in donkere wolken boven ons. Na een 10 miles te hebben gereden zien we op de kaart dat ons punt nog aardig ver weg ligt, we besluiten om te keren. Nog 70 miles te rijden naar ons eindpunt. We rijden rustig op de US 40 als de navigatie aangeeft dat we een binnen door weg moeten nemen, natuurlijk niet geasfalteerd. Het ziet er niet echt gemakkelijk uit, maar Dick gaat de uitdaging aan. Het is immers maar 7 miles. Het is voornamelijk zandweg, wel goed aangereden, maar zo nu en dan aardige hobbels te nemen. Zigzaggend heuvel op en af. Ik als bijrijder, met wat buikpijn en hopend dat het goed komt. De donkere wolken die ons volgen. Gelukkig blijft het droog zolang we op deze weg rijden. Een klein half uur later kunnen we weer door op de verharde weg, US 64 East richting Meeker, ons eindpunt van vandaag. Om 17:00 melden we ons bij de receptie van White River Inn na een dag van 9 uur en 438 miles rijden! 20230629_17205920230629_172102

We vinden dat we wel een lekker biertje hebben verdiend na deze inspanningen. En wat toevallig dat naast ons motel een Brewery is gevestigd! We kunnen er lopend naar toe en genieten van wat biertjes en eten bij Smoking River Brewing Co. Wat een leuke tent weer!

20230629_172646IMG-20230629-WA0000IMG-20230629-WA0001

By the way...we zoeken op internet naar de beestjes die een ware plaag vormen in de regio. Het blijkt de Mormonenkrekel te zijn.....More to come....

1. Sandra:
    30 juni 2023
    Die krekelplaag was zelfs in het nieuws hier! Jullie hebben een flink stuk afgelegd vandaag, dan zal dat biertje dubbel ze lekker gesmaakt hebben 🍻🍻🍻
  2. Carla:
    30 juni 2023
    Wat een afstand hebben jullie afgelegd, dan is dat biertje dubbel en dwars verdiend
  3. José:
    30 juni 2023
    Gelukkig goed geslapen, dat kun je inderdaad goed gebruiken als je weer veel kilometers moet afleggen. Heel begrijpelijk dat jullie de route hebben aangepast, het moet allemaal wel te doen blijven. En je wilt ook de tijd kunnen nemen om onderweg te stoppen en nog wat dingen te zien.
    Wat een prachtige route richting Rock Springs met weer hele mooie en vooral groene landschappen. Genieten!
    En wat een uitzichten bij het Flaming Gorge reservoir, waar je de dam goed kunt zien. Bijzonder dat je daar dan op gereden hebt. Prachtige foto’s van dit gebied trouwens.
    En dan valt de regen met hele dikke druppels op de auto, op de video goed te horen. Gelukkig gebeurt dit dan op een reisdag en niet op een dag waar je een mooi park aan het bezoeken bent. De temperaturen lopen ver uiteen vandaag; trui uit en trui aan denk ik zo.
    Handig dat jullie nog een geldige annual pass hadden voor het Dinosaur National Museum, dat scheelt weer. Maakt misschien het eerder nog gesloten dinosaur park van een paar dagen geleden weer een beetje goed. Het blijft bijzonder en de Stegosaurus Freeway is een passende naam voor dit gebied.
    En dan die krekels, not my cup of tea. Las wel dat ze niet zo ver kunnen springen, maar in grote getallen vind ik het altijd wel griezelig. Kennelijk eten ze elkaar op, dus hopelijk hebben ze allemaal erge honger 😬
    De accommodatie in Meeker ziet er goed uit en wat toevallig dat daar een leuke brewery naast zit. Gezellig daar met wat leuke keuzes aan biertjes zoals ‘vishaak’. Een mooie beloning na een lange dag!
    De vakantie begint nu echt op te schieten, geniet nog van de laatste paar dagen. Slaap lekker en weer een fijne dag morgen!
  4. Miranda:
    30 juni 2023
    Het lijkt idd eindeloos groen : zegt wat over de regen aldaar 🤔 grote temperatuurverschillen en mormonen krekels ! Zijn ze vast niet blij mee. Niet stiekem meenemen hoor, we hebben hier al genoeg exotisch ongedierte tegenwoordig ! 😳
  5. Peter en Truus:
    Na zo’n ritje is ‘n drankje di(c)k verdiend 🍻
  6. Eric:
    30 juni 2023
    ik dacht dat jullie een wat kortere route gingen nemen, pff 438 miles en niet over een 3baans snelweg. En ook weer mooie landschappen en minder mooie krekelbeestjes gezien :)
    Ben trouwens wel jaloers op al die brewery’s die jullie tegen komen. Waar wij laatst gezeten hebben kon je nauwelijks een normaal biertje scoren, Geniet er van!
  7. Mirjam:
    30 juni 2023
    Flinke afstand, maar afwisselend en het verveelt het nooit he!
  8. Nannie Beijaerts:
    1 juli 2023
    Ik heb de reisverslagen vanaf 3 allemaal gelezen en de prachtige foto's bewonderd. Jeh wat een schitterende reis maken jullie weer! En iedere keer ontdekken jullie hoe mooi de natuur is. En ach kleine teleurstellingen horen erbij, ze vallen in het niet van alles wat goed is gegaan toch?. Blijf nog even genieten, maak weer mooie herinneringen en blijf dankbaar...niet alles is vanzelfsprekend. Enjoy...kus van ons