Dag 9 Hluehluewe - Drakensbergen

17 oktober 2019 - Sisonke, Zuid-Afrika

Goeimog,
Ons ga verder…
Eerst even vermelden dat we de laatste dagen slecht internet hebben. Vandaar wat minder(e) foto’s.
Na het ontbijt vertrekken we stipt om 7:30, het is 22 graden en hebben zo ongeveer 540 km te gaan. Het zal vandaag dus voornamelijk reizen zijn. Elaine begint de dag met het behandelen van wat vragen uit de groep. We willen weten wat de betekenis is van de dans die we gisteravond hebben gezien. We hebben dit namelijk al eerder gezien deze week. Het gaat dan met name om het harde stampen met een voet op de grond en het been heel hoog de lucht ingooien. Het blijkt intimidatie te zijn. Een andere vraag gaat over de criminaliteit. Ze vertelt onder andere dat hoe beter je je huis beveiligd, des te minder verzekering je hoeft te betalen. Johannesburg is de meest criminele stad. In Kaapstad zijn de meeste “gangoorlogen", maar is relatief veilig.
De wegen waarover we rijden zijn goed begaanbaar. Snelwegen zijn goed aangelegd en de B-wegen ook, deze moeten we wel met regelmaat met wat hobbels nemen. De lodges waar we overnachten liggen vaak afgelegen en in reservaten. Die zijn bereikbaar via onverharde wegen, die ons zo nu en dan flink door elkaar schudden. Als het kan trapt Chris diep op het gaspedaal, maar altijd veilig. Hij is een kundig chauffeur. We hebben meer dan voldoende zitplaatsen in de bus wat ons de mogelijkheid geeft om lekker verspreid te gaan zitten. We zitten wat verder achter in de bus zodat we regelmatig even kunnen gaan staan en verzitten. Super de luxe! De vakken boven ons raken steeds verder gevuld met allerlei koopwaar. Na ruim een uurtje rijden, stoppen we voor een kwartiertje bij een locale markt. Ze verkopen er fruit en van allerlei souvenirs gemaakt van diverse materialen. Zeker leuk om even te bezoeken. We rijden verder richting Durban en onderweg zien we vele suikerrietplantages. Voorgaande dagen zijn we voornamelijk fruitplantages tegen gekomen, zoals sinaasappels, mango’s en bananen. We passeren Pietermarizburg, hoofdstad van de provincie Kwazulu Natal. Er komt nog een moment om ons te verligten?? En rond het middaguur eten we heerlijk (gegrilde garnalen/canon kipburger) bij het lokale restaurant 68 in Howick. We hebben vanmorgen in de bus de menukaart gekregen en doorgegeven wat we wilde eten. Elaine heeft er voor gezorgd dat dit bij het restaurant kwam. Dit alles om zo snel mogelijk te kunnen verder gaan. De watervallen van Howick liggen vlakbij, dus die doen we ook even aan om daarna door te rijden naar de plek waar Nelson Mandela op 5 augustus 1962 is opgepakt. Hier zit een kleinschalig museum met een prachtig monument. Het monument staat aan het einde van een lang pad. Aan de zijkant hiervan staan belangrijke data uit zijn leven. Naarmate je dichter bij het einde van het pad komt ontdek je het hoofd van Nelson. Dit door donker metalen palen. Heel bijzonder en mooi! Onze reis gaat verder. Met nog zo’n twee en een half uur te gaan naar ons volgende hotel in Drakensbergen. We rijden deze bergen wederom in, ondertussen werk ik aan het verslag met uitzicht op de mooiste vergezichten. Rond 17:30 arriveren we bij Drakensberg Gardens Golf & Leisure Resort. We worden welkom geheten met een welkomstdrankje (zoals bij alle voorgaande hotels en lodges) en krijgen onze kamers toegewezen wat allemaal al klaar ligt. Ook moeten we onze koffers bestickeren met kamernummer zodat deze door personeel naar de juiste kamer worden gebracht. We worden zeker in de watten gelegd! Om 19:00 gaan we met z’n allen naar het buffetrestaurant. Er zijn hier drie restaurants, morgen gaan we er bij een a la carte eten, hebben we afgesproken. Ondanks dat we eigenlijk weinig hebben gedaan, ben ik na het eten erg moe. We gaan terug richting onze kamer en doen daar nog het een en ander op tablet en mobiel. Het zal weker niet laat worden…
Aflaaien= afzetten ( we worden door de chauffeur afgelaaien bij het restaurant
Helaas is het internet erg slecht dat het echt niet mogelijk is om nu foto’s bij te plaatsen.

1. José:
    18 oktober 2019
    Dat was een lange dag, ik kan me voorstellen dat je dan goed gaar bent als je voor de laatste keer die dag de bus uitstapt.
    Jammer dat je geen foto's kon plaatsen deze keer, maar met het reisverhaal erbij, maak je je er toch een voostelling van. Ik heb wel de website van jullie accommodatie opgezocht, het ziet er erg mooi uit daar. Zo te zien is het daar ook niet zo knetter heet op dit moment, lijkt me ook heel prettig.
    De foto's houden we vast tegoed, slaap heerlijk bij en weer een mooie dag voor morgen. En ik weet weer wat aflaaien betekent!