Dag 8 Hluhluwe

16 oktober 2019 - Emangidini, Zuid-Afrika

Goeimog,
We worden verwacht om 06:30 bij het ontbijt. Dus toch op tijd uit bed. We horen de wekker om 05:30 bij de buurtjes af gaan. We hoeven onze koffers niet te pakken, dus kunnen rustig aan doen. De versgebakken eitjes worden voor ons klaar gemaakt en buiten in de tuin ligt een mannetjes inyala rustig in de tuin. Verderop zien we aapjes spelen in de bomen spelen. De takken gaan hevig heen en weer. Chris (de chauffeur van de bus) borstelt onze schoenen af, vanwege natte zandjes eraan. De bus moet een beetje schoon blijven. We rijden om 07:15 naar het Hluhluwe Umfolozi Park. Een wildpark met een totale oppervlakte van 96000 hectare. We komen er om 08:00 aan. Onze gids Wiseman zal ons vergezellen tijdens de rit. Hij vertelt veel informatie over de dieren, bv hoe we mannetjes en vrouwtjes van elkaar kunnen onderscheiden. Bij binnenkomst botsen we zowat tegen een van de big five, de witte neushoorn. Hij vertelt het verschil tussen de witte en zwarte neushoorn. De witte heeft een bredere bek en eet gras. De zwarte eet bladeren. Hij vertelt ook een mooi verhaal over de buffelsdoorn. Een boom die een soort van heilig is voor de Zulu’s. Zij eren met de takken van deze boom, de overledene. Hij vertelt hoe dit in zijn werk gaat. Een prachtig verhaal!
Er loopt veel dichtbij en voor onze jeep de weg over. Het mooiste is een kudde olifanten die de rivier oversteken en zich lekker wassen hierin. Bijzonder om te zien. Na 3 uur in het park rondgereden te hebben, rijden we richting uitgang. Net voor de uitgang zien we nog een kudde buffels. We blikken terug en komen tot de conclusie dat we dit wel een heel erg mooi reservaat vinden, prachtige landschappen en vergezichten. Mooi groen en prachtige natuur. De temperatuur is ondertussen opgelopen naar 31 graden.
We rijden rond 11:00 door naar St. Lucia, waar we tegen 12:45 stoppen om het middageten te nuttigen. Het volgende Zuid Afrikaanse woord wordt hier gebruikt: aflaaien…wat zal het wezen?
We eten een pizza’s bij Ocean Sizzling, en worden om 14:00 afgezet bij de boot om nijlpaarden en krokodillen te spotten. Dit doen we op het St. Lucia-meer, dat deel  uitmaakt van het Isimangaliso Wetland Park. Een van de weinige parken met vijf verschillende ecosystemen. Er zitten hier ruim achthonderd nijlpaarden en duizend krokodillen. De bus staat ons al op te wachten bij terugkomst en we rijden om 16:00 snel naar onze accommodatie terug. Op de weg terug deelt Elaine ons nog mede dat Zuid Afrika momenteel niet voldoende stroom kan opwekken voor de komende maand. Daarom zal in iedere sectie van het land de stroom uitgeschakeld worden voor tenminste 2 uur gedurende de dag. Dit zal in iedere sectie op een ander moment van de dag zijn. Wij kunnen hier ook mee te maken mee krijgen. De grotere hotels en winkelcentra hebben aggregaten, de kleine hebben deze mogelijkheid niet. We hebben bij terugkomst nog anderhalf uur om bij te komen en worden om 19:00 verwacht bij het diner. Dat heeft ons deze twee dagen goed gesmaakt! Ook nog krijgen we zang en dans te horen en zien van het voltallige personeel. Ook zij doen dit weer met overgave!
Goeinag

Ons geld onttrekken = geld pinnen

1. José:
    17 oktober 2019
    Ja, ik had het goed! Maar wel met hulp van google, dus dan telt het eigenlijk niet. Dus nu maar gokken wat ik denk dat aflaaien betekent; eten laten zakken, uitbuiken? Ben benieuwd.
    Wat een mooi park, dat is toch wel een heel stuk groener dan het Krugerpark. De dieren raken er wel een beetje aan gewend denk ik dat er auto's door het park rijden en vertrouwd zijn om zich zo van dichtbij te laten zien.
    Het lijkt alsof de dieren in dit park wat meer actief zijn, maar dat kan ik mij verbeelden. Ook een prachtige tocht op het water, schitterend allemaal.
    Hopelijk niet teveel natte zandjes aan de schoenen bij terugkomst. Welterusten weer en op naar het volgende avontuur
  2. Jane:
    17 oktober 2019
    Lange dagen...maar het is de moeite waard! Aflaaien.... lekker veel eten?
  3. Corine:
    17 oktober 2019
    Wat een prachtige reis maken jullie weer, leuk om het te volgen in woord, maar zeker ook in beeld. Schitterende foto's wederom, wat een prachtig land. Geniet nog met al jullie zintuigen!