Dag 6 Sunwapta - Jasper

30 augustus 2018 - Jasper, Canada

Howdy Y’all,

Om 10:00 uur deze morgen hebben we onze ochtendwandeling van vandaag van in totaal 6 km erop zitten. We zijn vanuit onze lodge te voet naar de Sunwapta Falls en de Lower Sunwapta Falls gelopen. Voordat we daaraan zijn begonnen hebben we lekker ontbeten in het restaurant. Voor mij voor de eerste keer de zo overheerlijke French toast. Dick houdt het bij 2 eitjes over easy. Het smaakt ons goed.

De wandeling naar de Falls zijn goed te doen, door wederom veel bossen en groen. Zo nu en dan wat klimwerk en op de achtergrond hoor je het water gaan. Heel druk is het nu nog niet, maar we zijn niet de enige op dit redelijk vroege uur. De watervallen zijn prachtig gelegen en langs de afzetting kan je een heel stuk meelopen met het neerwaarts gaande water. Wat een geweld geeft dat toch! Hoewel het nog aardig fris is, rond de 8 graden, gaat de temperatuur tijdens het lopen bij mij al weer redelijk omhoog. Al met al een leuke en goede warming up voor de komende dag.

Bij terugkomst checken we uit en rijden we richting Jasper north. We pakken onderweg de Athabasca Falls nog mee. Mooie aangelegde paden bij deze watervallen. Hier lopen we ongeveer een half uurtje rond om de watervallen van meerdere kanten te bekijken. Met opnieuw het tegenvallende weer ziet het er allemaal wat minder mooi uit, nog zeker de moeite waard! De route gaat naar Jasper waar we nog even de supermarkt meepakken om te zorgen dat we wat te eten hebben voor de lunch.

Maligne canyon is onze daarop volgende stop. Het is ondertussen flink gaan regenen en de bedoelde wandeling slaan we hier over. We dachten de canyon zelf in te kunnen lopen, maar dat bleek niet te kunnen of we hebben niet goed gekeken. Voornamelijk door het weer in het water gevallen. We eten in de auto de verse broodjes op ons gemakje op. Daarna rijden we over een mooie en heel rustige weg (je denkt steeds weer dat er op ieder moment iets van wildlife kan opduiken, waar we heel oplettend op zijn) naar Medicine Lake. We stoppen even langs de weg om een glimp op te vangen en een foto te maken. Hier zien we ook dat er de afgelopen jaren bosbranden zijn geweest. Grote stukken bos/bomen die er kaal en triest bij staan. Onze laatste stop is bij Maligne lake waar we de Mary Schäffer Loop gaan lopen. Een ronde van 3,2 km. Mary Schäffer is een beroemd ontdekster van de Canadian Rockies. In 1908 arriveerde ze bij Magligne Lake met haar gidsen.

Het is een mooie wandeling langs een stuk meer en door bossen. Het is er drassig. Nu breekt voor het eerst heel af en toe een waterig zonnetje door. Na afloop drinken we een cappuccino bij het visitor centre en vinden het dan tijd worden om naar ons hotel (Hotel Astoria) te rijden. Dit is gelegen in het stadje Jasper. We krijgen een mooie kamer, waar het snikheet is. Als Dick er bij de receptie wat van zegt, krijgt hij als antwoord dat de airco maar aangezet moet worden…… In eerste instantie doen we dat dan ook, maar dat helpt zelfs niet om de warmte van de kamer te verdrijven. Wederom maken we er melding van en de dame bij de receptie zal zorgen dat het opgelost wordt. We zijn benieuwd en lopen een rondje door het stadje en eten goed bij het naastgelegen restaurant Papa George. Bij terugkomst in het hotel checken we onze kamer en er blijkt weinig veranderd te zijn. Maar weer bij de receptie aankloppen….. De dame heeft nog een andere kamer met een wat kleiner bed, maar wel een stuk aangenamer qua temperatuur. Tevens geeft ze ons nog een voucher van 20 dollar om morgenochtend te ontbijten. Wij klagen niet zo snel, maar af en toe moet je dingen niet accepteren…….Maar het is goed zo!!

So long folks!

1. José:
    31 augustus 2018
    Wat jammer dat het weer zo tegenzit. Ik heb jullie route een beetje bekeken en eens opgezocht wat het weer de komende dagen gaat doen.
    Zo te zien blijft het wel wat bewolkt, maar laat de zon zich ook zeker zien. In ieder geval geen regen, dus dat zou mooi zijn.
    Zoals eerder gezegd, ondanks het weer is de natuur prachtig en zien jullie heel wat mooie dingen op jullie weg.
    Jammer dat jullie bij de Maligne canyon zoveel regen hadden en daardoor niet een geplande wandeling konden doen. Maar als je de canyon zelf niet inkan, is er misschien niet zo heel veel te zien?
    Afijn, hopen dat het voorspelde weer het allemaal een beetje gaat goedmaken voor jullie.
    Een mooie en droge dag toegewenst voor morgen. Truste!
  2. Miranda:
    31 augustus 2018
    Ik zie dat jullie toch nog een beer ‘gespot’ hebben! Veel plezier vandaag en ik duim voor beter weer
  3. Nannie Beijaerts:
    31 augustus 2018
    Niet perfect is ook goed toch. Om te genieten van de prachtige natuur moet het af en toe regenen. En ja jammer als dat nu net is als jullie er zijn Na regen komt zonneschijn. En in een kleiner bed in een koelere kamer kun je lekker dicht bij elkaar liggen.
    Geniet verder met al jullie zintuigen van het prachtige land en van elkaar.
    Audoe xx
  4. Peter en Truus:
    31 augustus 2018
    Wat een fantastische plaatjes van het watergeweld.
  5. Adrienne Heeren:
    31 augustus 2018
    Jammer van het weer. Was het bed lang genoeg Dick?