Dag 7 Jasper

31 augustus 2018 - Jasper, Canada

Howdy Y’all,

Om 10:15 uur hebben we een afspraak bij de RV parking vlak bij ons hotel gelegen. Deze morgen  staat namelijk een sportieve activiteit op het programma, we gaan raften…. Nog nooit gedaan in ons leven, we zijn erg nieuwsgierig.

We zorgen dat we op tijd op de afgesproken plek staan en al snel zien we een blauwe schoolbus met daarachter raftboten de parking op rijden. Er stappen een paar jonge honden uit, die eruit zien alsof ze er veel zin in hebben. Zo te zien een hoop gein en gekkigheid onder elkaar. Je kent ze wel, van die jonge surfachtige guys. Ze zien er goed uitgebalanceerd uit met een mooi bruin kleurtje. Dat laten ze ook wel zien…..Bij zo’n stel zit dan ook altijd wel een soort van catweazle, in dit geval de chauffeur Peter. Ze ontvangen ons hartelijk en nadat er wat papieren zijn getekend rijden we een klein halfuurtje met de bus richting het beginpunt van de rafttour. We krijgen een korte instructie en moeten ons omkleden in de bus (we hebben onze zwemkleding al aan…). Een wetsuit, schoenen en een soort van regenjack. Ik zie er wel een beetje tegenop. Toen we vanmorgen een rondje door het plaatsje liepen voelde het best koud aan. Het was rond de 4 graden en er stond een redelijk windje. Het water is ook rond de 4 graden…..brrrrr. We gaan samen met een Canadees gezin, moeder, vader, dochter met vriend en een jongeman in een boot. Onze begeleider is Spencer. Een super aardige jongeman die het hele gebeuren goed onder de knie heeft. We gaan de Athabaska rivier voor een kilometer of 15 afvaren. Het begint gelijk goed met flinke golven en met een hoop water over ons allen heen. Spencer geeft ons de commando’s wanneer we moeten peddelen en wanneer niet. Het kan hem niet ruig genoeg gaan en dar doet ie zijn best voor! We lijken volleerd rafters, want we gaan als een speer. Onderweg als we in wat rustiger vaarwater varen, vraagt Spencer iedereen de hemd van het lijf. Leuk om zo ook van de anderen te horen wat ze al gezien hebben en waar ze zoal mee bezig zijn in het dagelijks leven. Spencer vertelt verder wat informatie over de omgeving. Zo af en toe komt zelfs het zonnetje even kijken! Na 1,5 uur belanden we bij het eindpunt en hebben we een superleuke ervaring meegemaakt. Ik heb het heel de vaart geen moment koud gehad. Het was in één woord geweldig!

Na afloop lunchen we op onze hotelkamer en eten we de vers gebakken broodjes die we vanmorgen bij een bakery hebben gekocht.

De middag (het is al 14:00 uur) vullen we in met wat trails in de buurt. Eerst rijden we naar Pyramid Lake. Een groot meer wat vernoemd is naar de nabij gelegen mountain. We zitten redelijk hoog, er staat hier dan ook een koud windje. De trail is gelukkig maar kort, we zitten al snel weer in de auto.

Dean van de B&B van een paar dagen geleden, adviseerde ons toen om ook een trail bij de Vally of the Five Lakes te doen. Deze is ook dichtbij, dus gaan we die ook nog lopen. En het is zeker de moeite waard! Voordat we bij de meren komen, moeten we onze benen en conditie weer flink aanspreken. De paden stijgen en dalen goed, we zijn er al aardig aan gewend. Het uiteindelijke resultaat mag er weer zijn. Vijf meren, de een wat groter dan de andere, die zo mooi liggen in deze natuur. Vooral als de wind geen parten speelt en het water als een spiegel is, ziet het er zo prachtig uit! De kleuren van azuurblauw naar groenachtig, met donkere en lichtere stukken. Adembenemend!

Al met al zijn we er een goede twee uur mee bezig en rond 17:15 uur rijden we terug naar ons hotel. We frissen ons op om wat te gaan eten. Het wordt de Italiaan, hier een paar deuren verder. De pizza’s smaken ons goed!

Weer een super gave dag achter de rug, weliswaar met wildlife dat niet verder komt dan een eekhoorntje….maar iets beter weer en een geweldige ervaring!

So long folks!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Susanne de vos:
    1 september 2018
    wauw , raften , wat een ervaring.
    en dick het lijkt of de smile niet van je gezicht afgegaan is tijdens het raften. zo te zien hebben jullie genoten
  2. José:
    1 september 2018
    Wat een gave foto's van het raften. Jullie liever dan ik, ik ben niet zo'n held. Maar wel gaaf om te zien dat jullie ervan genoten hebben. Het maakt natuurlijk ook een heel verschil als de begeleiders zo enthousiast zijn, die zorgen er dan voor dat het een onvergetelijke tocht wordt.
    Vandaag dan een stukje 'makkelijker' omdat je in hetzelfde hotel overnacht, dan hoef je verder niet op zoek. Desondanks ligt jullie tempo behoorlijk hoog, de energie spat ervan af. Ik zou na het raften voor de rest van de dag gevloerd zijn!
    De meren zijn ook weer prachtig, wat is het toch een groot en uitgestrekt land! En zo bijzonder dat mooie azuur blauwe water. Komt in Nieuw-Zeeland ook wel voor, maar dat zijn dan kratermeren. Het lijkt in Canada echt veel voor te komen, prachtig hoor!
    Ga morgen weer genieten, misschien een beetje rustige dag? Jullie kennende komt daar niets van terecht, veel plezier verder en welterusten
  3. Jane:
    Prachtige foto's van het raften! Heftig hoor! 😊 👍
  4. Marijke:
    1 september 2018
    Wat is het daar toch mooi!!
    Jullie genieten wel 5 kwartier in een uur👍🏻😁
  5. Ineke:
    1 september 2018
    Gaaf zeg en wat een geweldige foto’s . Dat jullie genieten is wel te zien in die bijzondere prachtige omgeven, nog veel plezier. 👊🏻👍🏻
  6. Miranda:
    1 september 2018
    Wauw, ziet er idd gaaf uit en te gekke actiefoto’s! Weer iets af te strepen op jullie lijstje
  7. Carla:
    1 september 2018
    wat een geweldige reis maken jullie. Ik had eindelijk tijd om alles eens goed te lezen en foto"s te bekijken.
  8. Adrienne Heeren:
    1 september 2018
    Wat ruig zeg dat raften. Maar ff wat anders Caroline, heb je alleen maar bergschoenen meegenomen of zitten er nog ergens teenslippers in de koffer??
  9. Dirk:
    1 september 2018
    Gaaf dat raften hoor spectaculair 😉
  10. Caroline:
    2 september 2018
    Adrienne, natuurlijk heb ik teenslippers bij, maar dat loopt een beetje moeilijk hier in de bergen.....
  11. Peter en Truus:
    2 september 2018
    Stoer dat jullie zijn gaan raften. Ziet er fantastisch, maar vooral gezellig uit. Al die lachende gezichten. Petje af.
  12. Joop:
    Mooie topprestatie geleverd.
  13. Jessica Otto:
    3 september 2018
    Wauw sportie en gaaf hoor!!!
    Waanzinnige foto’s