Dag 9 Clearwater - Kamloops

2 september 2018 - Kamloops, Canada

Howdy Y’all,

Vandaag wordt het de dag van de watervallen. Het merendeel van de dag gaan we vertoeven in Wells Gray Park. Voordat we daaraan beginnen, starten we de dag met een eigen ontbijtje in de cabin. We hebben alles in huis, dus komen we niets te kort! De auto wordt erbij gehaald en we laden alles weer in. Koffie hebben we nog niet gedronken, dat doen we vlakbij de lokale koffiebar, Tim Horton. Dick neemt een cappuccino en ik ga eens voor een bakje thee. Het smaakt heerlijk. De dag is voor ons begonnen!

De start is bij de Spahats Falls, een smalle maar wel erg hoge waterval (ongeveer 75 meter). De naam betekent “beer” in de taal van de First Nations. Het is een kleine wandeling naar het uitzichtpunt van de waterval. Mooi om mee te beginnen.

Van hieruit rijden we naar de Moul Falls. Om deze waterval te zien, moeten we wat meer moeite doen. Een wandelpad door het bos van 3 km. Het begint met een breed wandelpad, naarmate we verder komen wordt het pad smaller en lopen we achter elkaar verder. Het is goed te doen met zo nu en dan wat heuveltjes op en neer. De laatste kilometer wordt het een ander verhaal. Het pad gaat met een steile gang naar beneden. Hier komt onze klimervaring goed van pas. Het is een mooie route met als beloning een prachtig uitzicht een vanaf boven de waterval. Maar er is ook nog een mogelijkheid om beneden de waterval te bekijken. Dat moeten we natuurlijk zien! Geweldig stukje natuur hier! Het is de enige waterval van Wells Gray die men vanaf beneden kan bekijken. Nu we beneden staan, moet er ook een moment komen om weer terug naar boven te gaan…. Het is even flink doorbijten, maar het gaat ons goed af! Boven puffen we even uit om daarna de terugweg te gaan ondernemen. In totaal lopen we 6 kilometer. Het is nog wat frisjes maar om deze trail te doen eigenlijk een prima weertje, die ook ik zelfs in korte broek loop.

De volgende zijn de Dawson Falls. Niet zo heel hoog (18 meter), maar juist heel breed (107 meter). Langs een makkelijk bospad lopen we in 10 minuten naar het begin van de waterval. Weer heel anders, maar ook weer super mooi!

De ochtend maken we vol met de Helmcken Falls. De vierde hoogste (141 meter hoog en 23 meter breed) waterval van Canada. Je hoort vanaf de parkeerplaats het water naar beneden storten.

Dat is ook het bijzondere bij de wandelingen die we maken. Soms is het muisstil in de bossen en dan opeens hoor je in de verte een waterval. Je komt steeds dichter bij….maar het duurt dan vaak nog een tijd voordat je uiteindelijk bij het punt van de waterval staat.

Na de lunch, die we toch maar in de auto nuttigen, gaan we een trail lopen bij Baileys Chute. Een wandeling waarbij we een ronde lopen van in totaal 4 km. Als eerst komen we bij het uitzicht van de Baileys Chute stroomversnellingen/waterval. Vanaf half augustus tot half september kun je hier de zalmen stroomopwaarts zien springen. En we hebben geluk want inderdaad zijn ze bezig. Het valt ze niet mee, het lijkt erop dat ze niet veel verder komen dan het punt waar wij staan. De schijn zal wel bedriegen…. Super om te zien! Verderop komen we bij de volgende waterval (Marcus Falls) om verder bij de laatste (Myanth Falls) aan te komen. Wederom een redelijk intensieve maar oh zo mooie wandeling!

Aangezien we nog een kilometer of 200 moeten rijden naar onze eindbestemming, vinden we het hoog tijd om die kant op te gaan. De rit zal waarschijnlijk nog een 3 uur duren. We hopen dan rond 17:15 uur bij ons volgende hotel Pacific Inn & Suites in Kamloops aan te komen.

Er is voor ons een prachtige, grote kamer gereserveerd. Je zou het aan de buitenkant van het hotel niet zeggen, maar de kamer ziet er uit om door een ringetje te halen! Het onverwachte is vaak het leukst! We zien dat er een Chinees restaurant Moon Wok aan de lobby is gevestigd en we besluiten om daar te gaan eten. En ook hier is onze verbazing weer groot! We eten er heerlijk!

Het is een actieve bezige dag geweest met een kilometer of 12 gelopen en 300 met de auto gereden. Je moet er wat voor doen om de mooiste dingen te zien!!

So long folks!

1. José:
    3 september 2018
    Prachtige foto's weer, wat een waterpartijen! Zie, dan is al die regen toch nog ergens goed voor geweest. Het zonnetje laat het een beetje afweten zo te zien, maar desondanks toch weer hele mooie plekken bezocht.
    Ook nog een hert (?) tegengekomen? Mooie oren heeft het diertje zeg!
    Weer aardig wat kilometers afgelegd, maar het is wat je zegt; je moet er wel wat voor over hebben. Het is ook zo'n groot land en dan te bedenken dat je er nog maar een klein beetje van ziet. Maar dat 'beetje' is zeer de moeite waard. Blijf er heerlijk van genieten.
    Welterusten weer en tot morgen!
  2. Peter en Truus:
    3 september 2018
    Prachtige foto's van al die watervallen, wat een natuurgeweld. Maar ook Bambi en die springende zalmen. En dan als klap op de vuurpijl nog een extra bikkel in korte broek, moet niet gekker worden.
  3. Jane:
    3 september 2018
    Jullie moeite wordt rijkelijk beloond door al het moois dat je tegenkomt! 👍😃
  4. Miranda:
    3 september 2018
    Mooie foto’s van t hert en de zalm. Ik heb respect voor deze dieren om altijd maar tegen dit natuurgeweld te moeten vechten. Fijne voortzetting !
  5. Marijke:
    4 september 2018
    National Geographic. Wat is moeder aarde toch prachtig! Geweldig mooi vastgelegd you guys!!👌🏻