Dag 17 Victoria

10 september 2018 - Victoria, Canada

Howdy Y’all,

De wekker gaat om 06:30 uur. Het is nog vroeg want vandaag hebben we een laatste tour staan. Om 08:30 uur worden we verwacht bij Orca Spirit Adventures. De gordijnen gaan open en wat zien we….een heerlijk zonnetje schijnt!! Het belooft een mooie dag te worden. We ontbijten eerst beneden bij ons hotel. Te voet lopen we naar de haven, naast het vliegveld van de watervliegtuigen. We gaan met een Zodiac Tour mee. Dit is een snelle RIB boot waarmee we het water op gaan op zoek naar walvissen en orka’s. Hiervoor moeten we grote logge pakken ( ja…ik weet het…ze passen ons goed…) aan om ons warm te houden tijdens de vaart. Normaal zit je met een man of 12 in de boot, maar nu zijn we maar met 5, 3 personen zijn niet op komen dagen. Voor ons zit een dame uit België, van Waterloo. Achter ons 2 mensen vermoedelijk uit Oostenrijk. Ze spreken amper Engels en snappen dus weinig van de uitleg van de jongedame die de boot zal besturen. Hij krijgt het pak aangereikt om aan te doen en kijkt verbaast wat hij ermee moet doen.

Het is prachtig weer bij vertrek, de zon schijnt en het is bijna zo goed als windstil. Voor mij is dat best, Dick had het liever wat ruiger gezien. We varen rustig weg uit de haven en wanneer we de haven uit zijn, zet ze de hendel omhoog. We gaan er als een speer vandoor. De dame heeft verteld wat de bedoeling is. Wij gaan linksom richting het zuiden, een ander boot zal rechtsom gaan. Ze houden elkaar op de hoogte als er iets gespot wordt. Ongeveer na een drie kwartier varen, spotten we de eerste walvis, een Humpback Whale, korter gezegd een HB…. We naderen zachtjes de walvis. Nadat hij een aantal keren kort boven is geweest, en komt dan de laatste keer hoger boven om dan een duik te nemen en voor zeker een minuut 10 onder te blijven. Zo zien we dat een keer of 3 gebeuren en dan is hij verdwenen. We gaan verder richting het zuiden en naderen best dicht de Amerikaanse kust. Het is prachtig met de zon en blauwe luchten en de boten ver op zee. Zo dobberen en varen we steeds weer een stuk verder. We zien helaas geen walvissen meer en varen een stuk terug naar een klein eilandje met vuurtoren en waar veel zeeleeuwen zich ophouden. De stank komt je tegemoet en je hoort ze van verre brullen. We naderen ze vrij dicht en zien de enige zeeotter die ze hier hebben. Er is hier veel voer voor de verschillende dieren. De visjes springen het water uit. De vogels zijn er vliegensvlug bij. Voordat we verder terug varen, gaan we nog een stukje verder kijken waar net een walvis is gezien. We zien hem inderdaad ook, maar nog redelijk ver weg. We proberen er dichterbij te komen maar dan ie hij alweer onder water verdwenen. En voor we het weten zitten we in een dichte mistbank. De stuurdame gaf het al aan, dat we niet te lang konden blijven. We zien bijna geen hand voor ogen meer, dus ook weinig walvis meer…. Er zit niets anders op dan terug richting Victoria te varen. Wat langzamer dan de heenweg ditmaal. Na een klein halfuurtje varen, krijgen we weer beeld en zien we de kust weer verschijnen. Wat kan het weer je toch verrassen zo. Veilig en wel komen we weer terug en zetten we voet aan wal. We hadden op deze trip gehoopt om orka’s te zien. Jammer, maar het is weer een gave ervaring! Rond 12:30 uur lopen we richting de stad om ergens iets te eten. De rest van de middag shoppen we wat in de stad, leuke winkeltjes en straatjes (de eerste zwervers zijn ook gespot) en pakken de watertaxi naar Fishermans Wharf. Het is geweldig weer geworden, en lopen in onze t shirts over de loopplanken. Er liggen leuk gekleurde huisjes gebouwd op pontons. Je kunt ook bij verschillende gelegenheden wat eten , veelal visgerechten natuurlijk en wat te drinken kopen. Het ziet er gezellig uit, en het is ook gezellig! Voor we terug wandelen, drinken we op een terrasje nog een lekker biertje. Langzaam wandelen we via de waterkant terug en omdat het nog zo’n heerlijk weer is, pakken we elders in de stad nog een terrasje. Niet omdat het moet, maar omdat het kan!! Het is een dag geworden zoals die zich vanmorgen aandiende, een hele mooie dag! We genieten ervan!

So long Folks!

1. Jane:
    11 september 2018
    Wat leuk die kleine huisjes op het water! Nog een paar van die mooie dagen en jullie komen bruin terug! 😀🌞
  2. Evelien:
    11 september 2018
    Wat leuk om dit te lezen. Wij zijn hier 18 jaar! geleden ook geweest en hebben ook die tour gemaakt. Komen veel herinneringen boven. Weet ook nog wel dat die dikke pakken niet overbodig waren. Op de kade zweetten we ons te pletter maar op het open water was ik blij dat ik er een aan had.
    Wat een mooie reis maken jullie toch weer maar dat kan ook niet anders in zo’n schitterend land! Nog heel veel plezier samen de komende dagen!! XXX
  3. Peter en Truus:
    11 september 2018
    Die pakken staan jullie idd goed, zou je iets mee moeten doen. Wat een prachtige tocht weer.
  4. José:
    11 september 2018
    Yay, de zon schijnt. Altijd leuk om zo wakker te worden als je eigenlijk half verwacht dat het nog regent.
    Jullie hebben weer een mooie dag achter de rug, jammer dat de orca's zich niet lieten zien vandaag.
    De gekleurde huisjes zien er erg leuk uit, je wordt daar gelijk vrolijk van. In Nieuw-Zeeland mag je je huis ook verven in wat voor kleur je maar wilt en soms zie je echt hele mooie combinaties, maar ook heel veel slechte!
    Morgen gaan jullie dan richting Washington. Omdat wij in tijd ongeveer 19 uur voorlopen, geeft jullie route bij mij aan dat jullie daar al aangekomen zijn en op weg gaan naar jullie volgende bestemming in Washington (SeaTac). Gelukkig voor jullie is dat nog niet het geval, zo gaat de vakantie snel om!
    Blijf genieten van dit mooie land en ga er weer een mooie dag van maken
  5. Dirk:
    11 september 2018
    Moge vanuit moab gaaf hoor echte doe vakantie. Super die bultrug. Gaaf gezicht die huisjes op t water. En natuurlijk die crab. Kans op orca s spotten blijf vrij klein denk ik. Vandaag voor jullie Olympic park u.s.a. is prachtig rainforrest zo hoog gelegen.Enjoy bey bet.
  6. Adrienne Heeren:
    15 september 2018