Dag 16 Knysna-Oudtshoorn

24 oktober 2019 - Oudtshoorn, Zuid-Afrika

Goeie Môre

Ons ga verder.....

Helaas...Ajax verloren...maar de sfeer was er niet minder om. Het personeel (Sharon) in Bosun's probeert ons zo goed mogelijk te bedienen, ze werkt hard. We gaan op tijd richting hotel. De meesten moeten vroeg (5:00) uit de veren morgen ochtend vanwege de whaletour, wij kunnen het rustig aan doen.
We zijn natuurlijk toch vroeg wakker. De koffers worden weer reisklaar gemaakt en we maken ons op voor weer een goed en lekker ontbijt.
Vandaag is het maar 150 kilometer rijden naar Oudtshoorn, de "struisvogelhoofdstad" van Zuid Afrika. Jullie kunnen dan al wel raden waar we in de loop van de dag naar toe gaan?

Om 09:45 en met 23 graden rijden we van het hotel weg. De walvisvaarders zijn inmiddels blij en enthousiast terug. Ze hebben walvissen gezien! Een moeder met jong. Een mooie ervaring zoals wij weten!
Eerst rijden we een stuk terug van dezelfde weg die we eergisteren heen reden. Door het stadje George en de mooie Outeniqua Pass. We maken nog een tussenstop om van het uitzicht te genieten bij zee. Het zou zo maar kunnen dat we nog dolfijnen of walvissen zien....maar helaas. Wel zien we een aantal paragliders boven ons zweven. Ze draaien en keren in de lucht, ook zij zullen van het uitzicht genieten. Verderop nog een koffie en plaspauze en dan weer door.
We komen al snel dichter bij Oudtshoorn en zien de struisvogels in de grote vlaktes lopen. De temperatuur is opgelopen naar 29 graden. De omgeving is heuvelachtig met rood gesteente en zand. Verder een hoop kleine struikjes. We wanen ons een beetje in het wilde westen. Om 12:40 rijden we het dorp Oudtshoorn binnen en zien we het bord Inligting Aftrekplek.....wat zoveel betekent als informatie verkrijgbaar...
De struisvogelboerderij is onze volgende stop. Eigenlijk hebben we er niet zoveel mee, maar het valt 100 % mee. De gids praat duidelijk en we krijgen zeer veel informatie. Een struisvogel kan wel 70 jaar worden, wat er in de maag zit en dat ze ontzettend dol zijn op bling bling. Vroeger werden ze gehouden voor de veren, tegenwoordig voor het vlees. We zien het proces vanaf het ei tot de levensechte dieren.
Er moet natuurlijk op de foto worden gegaan, terwijl ze uit de emmer, die we voor ons houden, eten. En op struisvogeleieren staan! Ze houden ons gewicht gewoon!
Na afloop lunchen we en proeven we het vlees van de struisvogels. Het is lekker, kan ik vertellen.
Vanaf de struisvogels rijden we nog een stukje verder naar de Cango grotten. Chris zet er flinke vaart in omdat we wat achterlopen op schema. Hopelijk kunnen we nog mee met de tour van 15:15.
En gelukkig kan dat!
Het is een prachtige grot met diverse kamers. De eerste is de grootste, 84 meter breed en 20 hoog, met de verlichting is het prachtig! De gids vertelt dat de grot in 1780 is ontdekt en laat ons ervaren hoe donker het is wanneer alle lichten uit zijn. Ook vertelt hij dat er vroeger kleinschalige muziekconcerten werden gespeeld. De akoestiek is geweldig en dat laat hij ons horen wanneer hij een mooi lied zingt in xhosa taal. Het is een mooie afsluiting van een mooie dag. Om 16:30 rijden we terug naar Oudtshoorn, naar het hotel Oudtshoorn Inn.

Sien jou more!

1. José:
    25 oktober 2019
    Inderdaad jammer dat Ajax heeft verloren, zelfs manlief die fan is van Feijenoord had gekeken. Zal moeilijk worden om dit in de terug wedstrijd goed te maken, maar je weet maar nooit.
    Leuke foto's van de struisvogelboerderij, zo leer je nog eens wat. Nooit geweten dat je gewoon op een struisvogel ei kan gaan staan, je vraagt je af hoe die kleintjes er dan uitkomen.
    Wat een prachtige grot en zo magisch als de verlichting aan staat. Ik vraag me af of er ooit in deze grot getrouwd is, in Nieuw-Zeeland gebeurt dat nog weleens in de Waitomo Caves.
    Mooie foto's ook weer van de kustlijn, daar kan ik geen genoeg van krijgen. Warm weer ook, jullie zullen best al goed zijn bijgekleurd.
    Een mooi hotel in Oudtshoorn zo te zien op de website met een zembad om een beetje af te koelen, heerlijk!
    Geniet er heerlijk van en weer veel plezier op dag 17!