Dag 13 East London-Graaff-Reinet

21 oktober 2019 - Graaff-Reinet, Zuid-Afrika

Goeimog,

Ons ga verder.....

Na bijna 2 weken onderweg te zijn, zitten we goed in het ritme. Op tijd op staan, koffers inpakken en buiten zetten, ontbijten, laatste spullen op kamer pakken, en sleutel inleveren.
De bus staat om 07:45 al te ronken op de parkeerplaats bij het hotel. We zijn hier hartelijk ontvangen met zelfs een glaasje champagne en een mooi in elkaar gezet programma boekje. Het hotel op zichzelf was wel verouderd, ondanks dat heb ik goed geslapen en lekker warm kunnen douchen. Zoals we ontvangen zijn, worden we ook uitgezwaaid. Bij het ontbijt ligt een mooie brief op naam. Ze bedanken ons voor de aanwezigheid en hopen ons nog eens terug te zien. We zwaaien naar elkaar wanneer de bus weg rijdt.
Het is zwaar bewolkt met 21 graden bij vertrek. Zo nu en dan probeert het zonnetje door te breken en al snel worden mijn ogen zwaar en val ik in slaap. Dus weinig van de omgeving meegekregen, alleen dat we nog in bergachtig gebied rijden. We hebben al snel een badkamer stop, ook om even de benen te strekken. Het is hier een stuk donkerder en frisser, 17 graden...brrr.
We rijden verder landinwaarts. Elaine vertelt dat we Karoo gebied in rijden. Het is semi woestijngebied. Je zou het niet zeggen, want het ziet er heel groen uit. Dit is vanwege de winter die geweest is. Er heerst een droge lucht en geen wolken....alleen nu even wel..
We rijden door diverse dorpen, Alice, Fort Beaufort, Adelaide (vernoemd naar de vrouw van Koning Willem IV),
Bedford.
Tijdens de volgende tussenstop heeft Elaine biltong gekocht. Dit is hier een lekkernij en is gedroogd vlees. Je kunt het van verschillende dieren kopen, in dit geval van de koe. We mogen allemaal een stukje proeven. Er zit een apart smaakje aan en smaakt wat zout. Wat ons betreft houden we het bij proeven.
We bereiken een gebied met "groot zandvlaktes en klein bosjes". Dit wordt bijgehouden door het departement als natuurbewaarder (soort staats bosbeheer, lijkt mij). We zien weer stukken blauwe lucht en de zon laat zich zien. Met de bergen op de achtergrond, antilopen op de vlaktes en de aloëveraplanten, ziet het er prachtig uit!
Om de lunch te nuttigen, stoppen we in het plaatsje Somerset East. Chris parkeert de bus bij een leuk tentje, Somerset "on main". We eten er goed. Om 14:00 zitten we weer allemaal met ronde buikjes in de bus, de zon schijnt weer heerlijk en met een temperatuur van 23 graden, ga ons verder.
Het is 15:30 als we Graaff- Reinet binnenrijden. Een plaatsje in de 18e eeuw gesticht door Blanke Boeren. Door de vele prachtige monumenten en kerken is het net een openluchtmuseum. We gaan direct door naar het hotel, Karoopark Guesthouse. Een hotel in oude sferen! Het ziet er koloniaals en mooi uit! Onze kamer is mooi en groot! We worden vriendelijk onthaalt, het drankje, likeurtje, natuurlijk weer aanwezig. We zetten snel de koffers op de kamer, frissen ons wat op, om daarna door te gaan met een geboekte excursie. We gaan naar de valley of Desolation. Met de 4FW rijden we naar de top. Onderweg stoppen we op diverse plaatsen en krijgen uitleg over de omgeving. Zo staan we stil bij een dam. Het water is totaal verdwenen. In deze regio kampen ze met een water te kort, en dat kunnen we nu wel zien! De gids laat ons diverse dieren zien, die we zelf niet hadden gezien als hij ons er niet op had geattendeerd. Zoals een schildpad. Het lijkt net een grote steen. We kijken bij de diverse uitkijkpunten en vinden het prachtig! Ook hier moeten we denken aan de mooie uitzichten die we hebben gezien in de USA. Een mooie vallei, ver uitzicht met prachtige rotsformaties. De zon schijnt er nog mooi op! We genieten en bewonderen de natuur. De zon begint al te zakken. We rijden een stukje terug om onder het genot van een drankje de zon verder onder te zien gaan. Dit is ook weer een geweldige ervaring met mooie plaatjes! De excursie is zeer geslaagd voor ons. We zijn blij dat we het hebben meegemaakt! Het is ondertussen donker geworden bij terugkomst in het hotel. De klok slaagt 19:00 en dus etenstijd. We frissen ons even op en gaan dan richting de eetzaal. Een heerlijk tomatensoepje vooraf, buffet met onder andere springbok en een lekker appeltaartje met een bolletje ijs. We worden hier verwend! De dame van het hotel komt nog met een klein drankje wat een soort van jonge jenever is. Ze heeft er een mooi verhaal bij. Het was een mooie, gevulde dag! Geweldig genoten!

Goeinag

1. José:
    22 oktober 2019
    Weer een lange dag met van alles en nog wat. Het is inderdaad wel een stuk afgekoeld zeg en zo te zien blijft het zo rond de 16/17 graden hangen.
    Wat een prachtige omgeving, the Valley of Desolation is adembenemend mooi. De zonsondergangen die ik tot nu toe gezien heb op de foto's zijn echt spectaculair! Goed dat jullie deze excursie er nog bij gepikt hebben, ik neem aan dat dit een optie is waar niet iedereen in de groep voor kiest. Je zult moe maar voldaan terug gekomen zijn.
    Het guesthouse waar jullie verblijven is ook erg mooi, even op de website gekeken, de kamers zijn inderdaad erg groot.
    Hopelijk weer een goede nachtrust en op naar week 3, veel plezier!
  2. Peter en Truus:
    22 oktober 2019
    Wat een prachtige omgeving.