Colorado River

10 september 2022 - Page, Arizona, Verenigde Staten

Good morning everybody,

Geen getreuzel en op het gemak deze morgen. We zijn net voor de wekker wakker en die is gezet om 05:15. Je kunt hier ontbijten vanaf 06:00, en daar gaan we gebruik van maken. Als we beneden komen staan er al een paar hotelgasten te popelen om aan te vallen. Even later gaan de schuifdeuren open en mogen we beginnen. We zorgen dat we voldoende tot ons nemen en kunnen dan op geplande tijd in de auto stappen. Het is zwaar bewolkt, maar de temperatuur is aangenaam, al rond de 25 graden. We hebben een klein uurtje te rijden om op plaats van bestemming te komen t.w. Lees Ferry. Het is nog rustig op de prachtige weg. We blijven ons steeds weer verbazen wat we allemaal tegenkomen zo onderweg. Geweldige omgeving hier! Ruim op tijd parkeren we de auto en pakken we onze spullen, die we mee gaan nemen op kayak tocht. We gaan de Colorado River bevaren door de Horseshoe Bend Canyon. We melden ons aan bij de man die ons samen met nog een aantal anderen zal wegbrengen naar de plaats vanwaar we de Colorado River stroomafwaarts gaan bevaren. Het is een tocht die tussen de 4 en 6 uur zal duren. Hij brengt ons met een Backhaul taxi. Hier worden ook de kano's en kayaks opgeladen. We varen als een speer weg en binnen mum van tijd worden we gedropt om zelf terug te varen. We zien tijdens de snelle boottocht de vele kleine strandjes waar je even kan aanleggen om bij te komen en tanken. Daar gaan we vast regelmatig gebruik van maken, we hebben voldoende brandstof bij ons, qua eten en drinken. Al vrij snel kayakken we langs de famous Horseshoe Bend. Een halve ronde die je ook vanaf de rim de diepte in kunt bewonderen. In 2016 hebben wij dat zelf ook gedaan, nu varen we onderin. Heel bijzonder!  De mensen zien we als hele kleine poppetjes helemaal bovenin staan. Het is toch iets magisch! Zo gaaf en bijzonder om tussen die gigantisch hoge stenen wanden door te peddelen. En dan de stilte, zo mooi! Zo nu en dan varen wel de Backhaul taxi's af en aan. Begrijpelijk om de mensen op plaats van bestemming te krijgen. Er zijn ook mensen die er een meerdaagse trip van maken en langs de oever een kamp op slaan, ook dat is mogelijk. We genieten wederom volop van al het moois dat er te zien is en vinden het geweldig om op die Colorado River te varen. Ondanks dat we met de stroom mee varen, voelen we tegen het einde toch onze armen flink en staan er kleine blaren op mijn handen. Niet veel gewend.....dat gaat morgen en of overmorgen vast wat spierpijn opleveren. Maar we hebben het er graag voor over! Dan zien we plots nog een Big Horn Sheep tussen de rotsen. Hij beweegt zich gemakkelijk over de rotsen en staat regelmatig stil om de boel te overzien. Wat een pracht beest en super om hem zo in deze omgeving te spotten. Het laatste stukje is nog even flink door zwoegen, maar we bereiken het punt vanwaar we zijn opgestapt. Het is een bijzondere ervaring geweest! We leggen de kayak terug op zijn plaats, trekken wat droogs aan en zijn klaar om terug richting het hotel te rijden, met onderweg nog wat stops om wat foto's te maken. Terug in het hotel pakken we even wat quality time, douchen we en frissen ons op. Voordat we iets te eten gaan opzoeken, bezoeken we de Glen Canyon Dam. Deze 220 meter hoge dam gebouwd door de US Bureau of Reclamation van 1956 tot 1966 en vormt zo Lake Powell, een van de grootste door mensen gemaakte reservoirs in de U.S. De dam is vernoemt naar Glen Canyon. Het ziet er mooi en indrukwekkend uit. Hierna wordt het tijd om een hapje te gaan eten en dat doen we dit keer bij Big John's Texas Barbeque. We zijn er al eerder voorbij gereden en de grote bbq staat dan al flink te roken. Op het moment dat wij er zijn, is het nog redelijk rustig. Gisteravond zagen we een aardig lange rij wachtende mensen. We kunnen buiten op het terras zitten, in de schaduw aan lange tafels. Even later komen er 3 andere mensen bij ons zitten en het blijken ook Nederlanders te zijn. We raken aan de praat en delen onze wederzijdse ervaringen en verhalen. Helaas is onze tour met Tyler niet meer doorgegaan. We kregen vanmiddag bericht van hem dat de weg nog niet begaanbaar is. Heel jammer, maar dankbaar voor wat we wel hebben gezien. Hij heeft ons veel bijgebracht! We brengen de rest van de avond door op het buitenterras van het hotel. Het is nog aangenaam buiten met een klein briesje. Het zal zeker niet laat gaan worden, de dag was al vroeg begonnen...

1. Eric:
    11 september 2022
    Dat was wel een afwisseling zo’n kayak tocht over een prachtige rivier. Mooi plaatje van de rivier ook. En die dam is ook een indrukwekkend bouwwerk.
    De foto van al die schoorsteenpijpen is wel een raadsel. Was niet van de bbq volgens mij :)
  2. Theo:
    11 september 2022
    Indrukwekkend!!!! Dat is het eerste wat bij mij boven kom drijven 😉 Die stilte en dat water lijkt mij heel mooi om mee te maken, zeker omdat ik in mijn leven ook altijd met boten en water in de weer ben geweest. Wel even opmerken dat ik 5:00 uur wel erg vroeg vind om op te staan 😔 Veel plezier daar, ik ga vandaag kijken naar Max in Italië 😁
  3. Carla:
    11 september 2022
    Prachtig om te zien hoe je met zo’n kleine kajak tussen de hoge rotsen door vaart. Weet niet of ik durf, ben geen held op t water
  4. José:
    11 september 2022
    Weer eens iets heel anders vandaag, wat een prachtige tocht door de canyon. Ondanks de donkere en dreigende wolken begrijp ik dat het verder wel droog gebleven is, buiten de rivier om dan.
    Het lijkt mij ook zeer indrukwekkend om tussen die hoge steenwanden heen te varen en wat een aparte vormen en kleuren kom je dan weer tegen. Wat een prachtig dier die Big Horn Sheep, erg mooi om die op de video te zien en hoe makkelijk hij zich beweegt over het oneven terrein.
    Ik ben benieuwd hoelang jullie over de kanotocht gedaan hebben, nog een flinke peddel als dat tussen de 4 en 6 uur is en ik kan me voorstellen dat daar dan wat blaren aan te pas komen.
    De dam is ook zeer indrukwekkend! Jammer dat de tour met Tyler niet meer door kon gaan, maar jullie hadden vandaag ook weer een prachtige dag. Gezellige boel daar bij Big John’s Texas Barbeque met live muziek, weer eens iets anders dan The Rolling Stones 😂.
    Voor straks weer een mooie dag toegewenst, op naar Utah!
  5. Sandra:
    11 september 2022
    Mooie afwisseling met een kano door dat prachtige landschap en gaaf dat jullie die big Horn sheep zagen…. In de stilte… 1 met de natuur! Schitterend, je ziet de stilte op jullie foto s!!!🤩
    En ja dat wordt spierpijn in de armkes 💪🏽
    Op naar de volgende mooie dag
  6. Miranda:
    11 september 2022
    Mooie kanotocht tussen de prachtige rode rotsformaties 😍hoop dat de blaren meevallen. Leuke afwisseling met het hiken. Lekker nagenieten hiervan is een prima idee 💡
  7. Dirk:
    11 september 2022
    Hoi hier ben ik weer, wel alles gevolgd hoor.
    Ja, weet al wat moelijker woorden te zoeken, dat gaat me met lullen toch wat gemakkelijker af. Wat knap van onze schrijfster hoe ze alles bij elkaar weet te brengen met haar mooie en interessante spelinzicht en spellingen, petje af
    Fantastisch die Kayak tour wel vet om een keer naar boven te kijken i.p.v. naar beneden.
    Inderdaad wij hebben ze ook zien gaan de bootjes wat klein zijn ze op dat punt.
    Bovenin enorm warm dat zal beneden wel wat minder zijn.
    Jammer dat jullie de dag ervoor de tour niet af konden maken, maar ja shit happens.
    Deze shit laat zich nog wel wegvegen denk, vooral door al het moois wat er nog kwam en komt. Prettige voortzetting af en toe wat rusten en bijtanken. Thuis maar goed uitrusten dat zullen jullie dan wel nodig hebben, mee diene jetlag erbij.
  8. Peter:
    11 september 2022
    Door eigen vakantie vertraagt mijn reactie op foto's en reisverslagen.
    Ik heb weer van genoten. Of je het van boven of beneden bekijkt, het ruige landschap blijft indrukwekkend.
  9. Anne:
    12 september 2022
    Ooh , dit hadden wij ook moeten doen! Wat ontzettend gaaf!