Dag 22 Washington DC

16 september 2017 - Washington D.C., Verenigde Staten

Howdy Y’all,

Onze laatste gehele dag in Washington is aangebroken en het beloofd weer een prachtige dag te worden. We hebben om 10:20 uur een reservering staan voor een rondleiding door The State Capitol. Na een klein ontbijtje bij een tentje om de hoek van het hotel pakken we bij Rosslyn de metro naar Capitol South. Op de reservering staat om zeker drie kwartier voor aanvang aanwezig te zijn vanwege onder andere security checks. We geven daar duidelijk gehoor aan. Ruim op tijd zijn we aanwezig en kunnen zelfs met de tour van 09:00 uur mee, die staat op punt van beginnen. Als eerste kijken we naar een film over het ontstaan van het parlement en hoe dit in elkaar steekt. Een mooi en duidelijk verhaal. We lopen in groepen met een gids mee, die ontzettend veel weet te vertellen over de vertrekken die we bezoeken. Het is maar een klein gedeelte van The State Capitol waar we een kijkje mogen nemen, maar natuurlijk de belangrijkste ruimte, het midden van het gebouw de koepel, krijgen we al snel te zien. Wat een imponerende ruimte!! Mooie schilderijen hangen en standbeelden staan hier. Bovenin de koepel een schildering met de Latijnse tekst: e pluribus unum, wat wil zeggen: uit velen, één. Het is onofficieel het nationaal motto van de USA. De gids vertelt verder gedetailleerd over wat er allemaal te zien is. Ook de andere ruimtes zijn zeer imposant en de verhalen erbij maken het compleet. Een rondleiding van ongeveer 1,5 uur die zeer de moeite waard is!! Na de rondleiding bepalen wat we nog verder willen zien. Gisteren zijn er nog een aantal monumenten die we nog niet hebben gezien, dus die gaan we als eerst bekijken. Ze liggen een stukje van the National Mall af. Het is wederom een aardig eind wandelen om uiteindelijk bij het Martin Luther King Jr Memorial en het Franklin Delano Roosevelt Memorial te komen. Een mooie wandeling langs de andere kant van een aantal gebouwen die we gister ook hebben gezien. We zien ook dat er ontzettend veel politie en leger op de been is. Veel straten zijn afgezet met grote bulldozers en vele politiewagens. Er is op The National Mall wel van alles te doen, er staan een hoop partytenten en we horen muziek, maar wat er allemaal aan de hand is weten we nog niet. We voelen verder geen spanning of iets dat er wat staat te gebeuren. We maken onze ronde af en komen uit bij het World War II Memorial. Op de grasvelden hier zijn een hoop mensen aan het sporten en wedstrijden frisbee en football aan het spelen en we denken dat er nog meer staat te gebeuren aan alle tenten en portable cabins die er zijn geplaatst. Het is hier een drukte van jewelste! Heel anders dan de rust van gister. We wandelen verder naar het Witte huis, dat we nog van de voorkant willen zien. Ook aan deze kant een hoop straten die zijn afgezet en nog meer politie! Er lopen ook veel demonstranten in de omgeving, de zogenaamde Jugalos…Een aantal hebben hun gezicht beschilderd en na het te hebben op gezocht op internet blijkt dit een groep, fans of insane Clown Posse te zijn. Toevallig hebben ze vandaag 16 september 2017 uitgekozen om een mars te organiseren. We zorgen dat we er niet tussen komen en vervolgen onze weg naar het Witte huis. Aan de voorkant ziet het er wat ons betreft groter en beter zichtbaarder uit. Natuurlijk ook veel beveiliging, je kunt er niet echt dichtbij komen. Al aardig vermoeid gaan we iets zoeken om bij te komen en wat lekkers drinken. We hebben helaas geen stappenteller aan staan, maar het zijn er ontzettend veel!! Voor we er erg in hebben is het al weer tijd geworden om terug richting ons hotel te gaan en wat spullen te reorganiseren en de koffers al weer een beetje reisklaar te maken voor de terugreis. Wat heb je dan een hoop bij elkaar gespaard……We gaan in de vroege avond eten bij een eettentje om de hoek van het hotel, Heavy Seas Alehouse. Ons laatste dinertje hier is een feit en we hebben heerlijk gegeten. Onder het eten laten we veel van wat we gezien en meegemaakt hebben nog eens PASseren( ha…daar is nog een keer…voor de laatste keer PAS….) en beseffen we dat het zo ontzettend veel is. Sommige dingen staan me nog goed bij, andere dingen moet ik al goed graven….gelukkig heb ik onze verslagen en kan ik straks alles nog eens beleven! Het was een super reis met als laatste de kers op de taart! Wat hebben we genoten! Morgenochtend nog een bezoek aan Arlington National Cemetry en dan is het compleet! Morgen om 17:40 uur vliegen we met KLM terug naar Nederland……So long Folks en wie weet tot een volgende reis!

1. José:
    17 september 2017
    Fantastische dag weer zo te zien. Echt een hele mooie stad met zoveel historie.
    Dank voor het delen van de leuke en interssante verhalen en de schitterende foto's. Wat nemen jullie een hoop mee terug naar Nederland.
    Voor morgen alvast een hele fijne dag en een voorspoedige en veilige terugreis. Ik denk zo dat tijdens deze vlucht er weer plannen worden gesmeden voor de volgende reis. So long!
  2. Frank de Haas:
    17 september 2017
    Wat hebben jullie in relatief korte tijd ontzettend veel verschillende dingen gezien. Kan me voorstellen dat je soms even moet nadenken wat allemaal. Maar met behulp van de verslagen en de foto's zal het wel beklijven. Ik wens jullie nog een leuk laatste dagje en een veilige terugreis. Groet uit een nat en kil Nederland.
  3. Anita:
    17 september 2017
    Dick en Caroline, wat een mooie en interresante reis hebben jullie weer gemaakt.
    Ik heb weer genoten van jullie verslagen iedere dag. Ik wens jullie een veilige reis terug naar nederland.
    groetjes Anita xx
  4. Nannie Beijaerts:
    17 september 2017
    Super om als afsluiting zo'n geweldige stad te bezoeken! Met de verslagen en foto's erbij wordt de reis vast nog vele keren beleefd. Geniet nog van jullie laatste dag! Een goeie reis terug en tot snel ! xx
  5. Anne:
    17 september 2017
    Kunnen jullie je reis niet verlengen? Jammer jullie leuke verhalen en foto's te moeten missen. Ik wacht wel tot de volgende reis. Veilige vlucht terug.
  6. Miranda:
    17 september 2017
    Voor je t weet is het einde alweer daar. Maar jullie hebben een hoop prachtige foto's, verhalen en herinneringen om op terug te kijken. Slaap lekker , goede terugreis en dan kunnen jullie weer bijkomen van deze indrukwekkende vakantie 😂
  7. Adrienne Heeren:
    18 september 2017
    Wat een prachtige reis hebben jullie gemaakt, maar goed dat je overal verslagen van hebt gemaakt want wat hebben jullie veel gezien. Goede reis terug. Tot snel