Dag 13 Meridian - Memphis

7 september 2017 - Memphis, Tennessee, Verenigde Staten

Howdy Y’all,

Vandaag staat als eindpunt de stad Memphis op ons lijstje. Voordat we aan de rit beginnen, eerst even ontbijten in het hotel, waar we heerlijk hebben geslapen. Rond 08:15 uur zijn we er klaar voor en starten we de auto voor het eerste gedeelte van de rit. Onze eerste stop is in Tupelo, de geboorteplaats van de King, Elvis Presley. We rijden er regelrecht naar toe en staan nog voor de middag bij zijn geboortehuis. Er zit tevens een museum aan vast. We kopen er tickets voor en wandelen door het museum. Hier wordt duidelijk dat Elvis in een arm gezin is terecht gekomen. Ze hebben het helemaal niet breed en armoe is troef. We zien hoe hij verder is opgegroeid en hoe hij beroemd is geworden. Mooie museumstukken zijn er te zien. Zelfs in de toiletten van het museum hangen schermen met beelden van zijn optredens. Natuurlijk is er een grote giftshop bij waar je van alles kunt kopen, maar hiervoor wachten we een paar dagen. Dan bezoeken we Graceland. Het geboortehuis mogen we ook echt in. Het ziet er nog zo goed als hetzelfde uit, als toen Elvis daar is geboren. Hij heeft hier maar een jaar of 3 gewoond, daarna moesten zijn ouders verhuizen. De dame die in het huis zit vertelt nog het een en ander en we kunnen zoveel vragen stellen als we willen. We hebben wel eens gelezen dat het huis is verplaatst, maar daar is volgens haar geen sprake van. Het staat nog steeds op dezelfde plek. Buiten het huis om zijn nog een aantal dingen (beelden en kerkje) te bezichtigen. Eromheen is nog een groot park gemaakt, waar je door heen kunt wandelen. Het ziet er piekfijn uit. We maken gelijk gebruik van de mogelijkheid om hier onze picknick te nuttigen.

Van hier uit is het nog een kleine 2 uur rijden naar Memphis in de staat Tennessee, waar we rond 15:00 uur ons hotel Madison binnen wandelen. Een mooi hotel, gelegen nabij alle bezienswaardigheden van deze stad. Alles is op loopafstand te doen. Even onze kamer bekijken en daarna lopen we direct de stad in. Wat ons gelijk opvalt, is dat het zo ontzettend rustig en stil is. Het lijkt wel uitgestorven….een zondagmorgen in een klein dorpje…..Ik had een super drukke stad verwacht, maar dat is zeker niet het geval. Onze to do list is aardig groot, dus we beginnen maar gelijk met het eerste punt. Het Lorraine hotel. Hier is Dr. Martin Luther King op 4 april 1968 neergeschoten. Aan de buitenkant is het al imponerend, maar het National Civil Rights Museum, dat er aan vast zit, is nog indrukwekkender. Buiten kun je het balkon zien waar hij stond en waar hij is neergeschoten. Er staan wat zuilen met informatie. Het ziet er nog net zo uit als in die tijd. Het museum geeft de hele geschiedenis van het gevecht van de zwarte bevolking voor hun rechten en gelijkheid. Dat begint al bij de slavernij, waar we in de afgelopen dagen al veel van hebben meegekregen. Toen de slavernij was afgeschaft, was het voor deze groep van de bevolking nog lang niet gedaan, helaas. Dit kunnen we zien in dit museum. We beseffen weer maar eens wat voor een hoop ellende deze mensen hebben moeten doorstaan. Een geschiedenis van zo’n 250 jaar wordt hier met allerlei gebeurtenissen beschreven. We worden er stil en ook wel wat ontdaan van….het is echt ongelooflijk. Het is een heel mooi museum, waar je op het laatst nog langs de kamer loopt waar Dr. Martin Luther King zijn laatste uren heeft doorgebracht…. Zoals gezegd zijn we er een beetje van in de war en lopen op ons gemak richting Bealestreet. Hier is het te doen voor wat betreft het uitgaansleven. We komen even op adem bij het café van BB King. We kunnen lekker buiten zitten en kijken de boel van hier uit aan. Het is ondertussen al aardig richting het avondeten aan het gaan. We lopen nog even door deze straat om daarna weer terug te komen bij BB King waar we wat gaan eten. Binnen speelt een geweldig band! We eten op ons gemak en genieten van nummers van Aretha Franklin, Barry White en nog vele anderen. Rond 20:00 uur lopen we langzaam terug naar ons hotel om alvast dit verslag te schrijven en met foto’s op onze log te plaatsen. We gaan later nog even terug de stad in om wat van het avondleven mee te maken! So long folks!!

Songtip : Pride U2  MLK
Even voor Leo Blokhuis spelen
​In Pride  maakt Bono een foutje

Early morning, April four
Shot rings out in the Memphis sky

​MLK is avonds vermoord

​Tijdens live concerten zingt hij wel early evening

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. José:
    8 september 2017
    Wat een indrukwekkende dag vandaag, ik kan me voorstellen dat dat met je emoties speelt.
    Jullie stoppen heel veel in jullie dagen en krijgen daardoor zo veel te zien, een fantastische reis. En het reizen naar locaties toe blijkt ook goed te gaan, ik heb nog geen geluiden gehoord dat je echt verdwaald bent geweest. Lang leve de GPS!
    Wel mooi weer vandaag zo te zien? Veel plezier verder!
  2. Eric:
    8 september 2017
    Weer een mooie dag zo te lezen. Ben wel benieuwd hoe jullie Graceland gaan vinden. Veel plezier weer morgen
  3. Sandra:
    8 september 2017
    Wat een indrukken weer de afgelopen dagen en zijn jullie al op de helft van de reis .. Mooi om zoveel te zien en doen in 1 dag, goed gepland hoor!!
  4. Anita:
    8 september 2017
    Wat een mooie reis. Als Elvisfan ben ik natuurlijk kei jaloers. Ben benieuwd naar jullie bezoek aan Graceland. Nog een fijne vakantie verder ! 😘
  5. Nannie Beijaerts:
    8 september 2017
    Jullie moeten ' s avonds toch wel helemaal bekaf zijn na zoveel verschillende indrukken en emoties op 1 dag.
    Goed om er een verslag van te maken met zoveel foto's erbij. Dan kunnen jullie straks als jullie terug zijn opnieuw de reis nog eens maken.
    Als Elvis fan lijkt me Graceland ook een geweldige ervaring om dat te bezoeken.
    Take care ...so long
    X
  6. Miranda:
    9 september 2017
    Jullie hebben weer een hoop gezien. Leuk Elvis, was altijd een idool van mij! Tank maar weer even bij voor morgen !
  7. Nicole:
    9 september 2017
    Mooie indrukwekkende dag
  8. Anne:
    11 september 2017
    Howdy, moet een erg indrukwekkende dag zijn geweest. Martin Luther King, de slavernij. Pas als je er weer mee wordt geconfronteerd realiseer je je wat een gevecht dat moet zijn geweest voor de zwarte bevolking en ik vraag mij af of de rechten en plichten nu voor blank en zwart wel gelijk zijn. Jullie zien wel enorm veel en dan ook nog met geweldige foto's. Ik geniet iedere keer. Thanks.